Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-11-16, 07:26   #1
Miamaria72 Miamaria72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 26
Klä om dynor

Hej. Jag skulle vilja ha lite råd från er som har lite mer kunskap än jag.
Vi har köpt en ny husvagn och jag gillar inte det tyget som sitter på sittdynorna. Nu undrar jag vilken typ av tyg som jag bör sy de nya kuddfodralen i? Och var man bäst kan hitta det tyget. Bor i Malmö området men är inte främmande för att skicka efter eller köra en bit för att handla.
Miamaria72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 13:56   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag skulle satsa på möbeltyg som är slitstarkt och tåligt. Det är ändå ganska mycket jobb med att klä nya dynor. Skulle även ytbehandla med
medel som är smuts och vattenfrånstötande.

Googla på möbeltyg så kommer du att hitta ett stort urval av tyger.

Om du har olika delar sittgrupper i husvagnen kan det vara snyggt att ta upp en färg i det mönstrade tyget och sy i den andra delen. Det gifter sig fint och känslan av att ta olika rum i husvagnen stärks utan att för det upplevs plottrigt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 14:19   #3
Miamaria72 Miamaria72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 26
Tack Gumpan58 för ditt svar. Jag skall titta runt lite.
Så jag antar att om jag vill göra det lättare för mig själv så använder jag muddväv. Jag har fått det förslaget tidigare.
Maria
Miamaria72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 14:57   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Inte muddväv. På sittdynor ska du ha ett vävt tyg för annars håller det sig inte snyggt. Möbeltygen är vävda och kraftigare än tyger till kläder. Det är ganska svårt att sy dynor så att de blir snygga. Om du är nybörjare och oerfaren och har en enkel symaskin så funkar det nog inte.
Varför inte lägga på några snygga plädar?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 16:22   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Instämmer med Suskal Absolut inte muddväv eller ngt annat stretchtyg. De ska sitta tajt, vara lite av en kamp att få på för att de ska blir riktigt snygga.

Det funkar med vanlig symaskin och en lite tjockare polyestertråd och bra symaskinsnålar. Angågende tråd och sybehör kan du vända dig till Bibbistexti.se. Bibbi, hon kan hjälpa dig med materialval av sybehör och ger dig säkert bra tips när du klär om dynor. Du kan skicka till henne en provbit av tyget så väljer hon ut en lämplig tråd ur sitt sortiment om du inte har någon butik i närheten där du bor eller väljer av pandemiorsak att handla på nätet.

Hur du syr och gör finns det säkert även någon film om på Youtube gissar jag. Hör gärna av dig, berätta hur det går och skicka gärna bilder på dina dynor.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 07:25   #6
Miamaria72 Miamaria72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 26
Tack båda två.
Mitt andra besvär är att det känns lite begränsat med mönsterval på vissa sorters tyger.
Jag skall försöka köra till stoff och stil i Malmö idag och höra vad de säger.
Jag är väldigt tacksam för era svar.
Ger er en uppdatering när jag kommit längre.
Maria
Miamaria72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons