Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-03-06, 22:22   #1
Akinnan Akinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 81
Problem Hux-Flux Jacobdals-garn 60-talet

Gör en virkad flickkappa från Jacobdals garn från 60-talet nr 1787. Jag har inte virkat så mycket förut och har kört fast. Håller på att försöka få till vänster framstycke nu.

Vad betyder:

"...när hela arbetet mäter 26 cm börjar man snedda för raglan i sidan innanför den yttersta maskan först 1 m varannat varv och vid 39 cm uteslutes de yttersta 12 maskorna för halsen och därefter 1 m varje varv 4 ggr. I sidan uteslutes för raglan först 1 m vartannat varv innanför den yttersta maskan inalles 13 ggr och därefter 1 m varje varv innanför den yttersta maskan till m tar slut."


Hur jag än virkar så blir delen ovanför halsringningen alldeles för lång och gänglig. 13 gånger... jag fattar ingenting.

Kanske någon därute som förstår. Blir glad för alla typer av tolkningar av denna för mig kryptiska text.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Akinnan den 2006-03-06 klockan 22:24.
Akinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 22:59   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Så här tror jag.

Framkant och bakkant ska vara parallella och vinkelräta mot nederkant upp till 26 cm.
Då börjar raglanlutningen på sidkanten (nu framstyckets kant mot ärmen).
13 ggr ska denna raglanlutning utföras: uteslut en maska vartannat varv.

Se upp för att stycket blir 39 cm.
Då ska du sluta virka de yttersta 12 maskorna för halsringningen. Följande varv utelstuter du 1 m mer (13, 14, 15 osv) varje varv 4 ggr.

Efter du har gjort raglanminskningarna vartannat varv 13 ggr ska du fortsätta minska fast snabbare: 1 maska varje varv så länge det finns någon kvar.


Vid 26 cm ska du alltså börja minska vid sidokanten/ärmkanten och fastän du har full huggning med detta så ska du börja göra halshålet när du gjort 39 cm. Som en kanon ungefär (körsångare...) fast med olika "melodier".

Sen tycker jag det var jätteskoj att se mönstret. Mamma virkade en sån kappa till mig!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 23:40   #3
Akinnan Akinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 81
Det betyder alltså...?

Åh, vad snällt!

Betyder det alltså att man totalt ska göra minskningar i sidkanten för raglan 13 ggr?
Akinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 23:43   #4
Akinnan Akinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 81
En sak till

En sak till, när det står vänster framstycke etc, betyder det då vänster för från mig sett dvs flickans högra framstycke?
Akinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 01:08   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vänster framstycke betyder alltid på vänster sida när personen som ska ha plagget har det på sig, alltså på samma sida som man har hjärtat!

Detta gäller både för klädsömnad och stickning och virkning.

Det är så därför att man under arbetet kanske håller eller tittar på en plaggdel både utochin och uppochner eller från olika håll, och någon ordning måste det ju vara, och förhoppningsvis
(;-) vet man hur plagget är tänkt att bäras på kroppen och på den sitter alltid vänster på samma sida!!!

Lycka till med virkningen!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 13:56   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det betyder att de första 13 gångerna du ska minska/låta bli att virka en maska till ska du göra detta vartannat varv.

Därefter minskar du varje varv tills dess det inte finns något mer att minska.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons