Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-16, 12:28   #1
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Tvål

Nu tänkte jag starta ett av mina vansinnes-projekt igen.
Man skulle lätt kunna säga "gå å köp" istället, men nu är jag sån att jag provar först istället...

Är det nån som vet hur man löser upp en vanlig tvål så att den fortsätter vara upplöst?
(jaaaa, jag hör alla som säger "gå å köp flytande istället")

Vatten verkar inte fungera särskilt bra. Värme går väl inte? Då blir väl tvålen fast igen när den svalnar???

/Knäppdojan
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 12:47   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Testa att blanda i någon sorts olja. Eftersom tvåle löster fettet i oljan och oljan löser tvålen borde det blir flytande. Kanske lite sämre fettlösande egenskaper på den färdiga tvålen sen... men det borde bara handla om rätt mängder.

Annars kan du ju läsa på innehållsförteckningarna till fast tvål och till flytande tvål och se om det fins någon helt uppenbar ingrediens som skiljer. typ glycerin, parafinolja eller något sånt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 13:07   #3
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 126
Eftersom Du ju är van att testa är det väl bara att "köra hårt".
Prova att riva tvål som Du sen blandar med någon typ av olja. Det borde ju fungera, eller.
Det är väl bara att prova

Lycka till
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 13:11   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Tack för svaren, jag provar olja då.

Själv tänkte jag först på ättika, men vem vill sen ha ättika i ansiktet??
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 14:18   #5
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
eftersom vanlig flytande tvål faktiskt torkar om man inte förvarar det lufttätt, så borde vatten vara lösningsmedlet. Dessutom så "förbrukar" man inte tvålen då, vilket man gör om man blandar med olja.
Jag skulle prova med vatten!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 15:09   #6
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Min syster har gjort mycket tvålar och krämer själv och hon hittade en massa information på www.shenet.se. De har bland annat iformation om råvaror och massa recept på hudvårdsprodukter. De har forum med förresten. Lycka till!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 15:18   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Tack för länken.
Det ser faktiskt ut som att vatten ändå är det rätta, avkalkat. Kanske funkar det med batterivatten. Jag provar.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 21:11   #8
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Här kommer en rapport på hur det gick.

Första försöket använde jag mest kranvatten, som här i Östhammar innehåller väldigt mycket kalk. Det gick inte särskilt bra, det blev en ljus gegga som såg ut och kändes som slime, med vita prickar i.

Andra försöket blandade jag i ungefär hälften batterivatten och det fungerade jättebra. Nu har jag flytande tvål för flera månader framåt.

Tack för all hjälp.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 21:16   #9
hollysoft hollysoft är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 45
Ursäkta att jag norpar tråden men vad är batterivatten? Det låter inte vidare nyttigt sådär spontant då batterier ofta består av tungmetaller..
hollysoft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 22:02   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Batterivatten är ett avmineraliserat vatten.
Det är renare än destillerat vatten
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 22:22   #11
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Här i NordUppland använder vi batterivatten i t.ex. ångstrykjärn för att det inte ska kalka igen.
Däremot kan man inte dricka batterivatten (har glömt varför).
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 22:28   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vill du inte köpa batterivatten så ta vara på vattnet när du frostar av frysen. Det går lika bra.

Ang batterivatten så är det avjoniserat och totalt dött. Säkert därför man inte bör dricka det.

Ett tips om ni ska köpa batterivatten. Gå in på macken och be att få köpa en dunk som dom tappar upp från egen patron. Mycket billigare än den färdiga på flaska. Jag tror vi tog 1 kr/litern för vattnet när vi sålde på macken.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 07:22   #13
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Delfintua skrev:
Vill du inte köpa batterivatten så ta vara på vattnet när du frostar av frysen. Det går lika bra.

Ang batterivatten så är det avjoniserat och totalt dött. Säkert därför man inte bör dricka det.

Ett tips om ni ska köpa batterivatten. Gå in på macken och be att få köpa en dunk som dom tappar upp från egen patron. Mycket billigare än den färdiga på flaska. Jag tror vi tog 1 kr/litern för vattnet när vi sålde på macken.
Bra tips! Funkar det på alla mackar? Jag använde batterivatten i mitt strykjärn, när jag bodde i Uppsala, och det kostade en del i längden. Känns väldigt lyxigt nu att kunna ta vatten direkt ur kranen, men jag återvänder väl till mitt Uppsala och det omöjliga vattnet förr eller senare.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 08:11   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag skulle tro att de större välsorterade mackarna har egen tillverkning av batterivatten. Testa dom som börjar på O..8 och har verkstad eller GDS-hall.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 08:16   #15
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Att dricka avjonat vatten, eller batterivatten rubbar elektrolytbalansen i cellerna. Eftersom det avjonade vattnet inte innhåller några salter, kommer mer vatten än vanligt gå in i cellerna (för att jämna ut) och då blir det inte riktigt bra...

För övrigt håller de på att göra vattnet här i uppsala lite mindre kalkigt nu, men det lär ju fortfarande ha hög kalkhalt när de är klara... Men strykjärnet har inte kalkat igen än i alla fall!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons