Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-04-26, 11:39   #1
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Hur få till snygg avslutning på halsringning?

Jag har sytt en klänning i ett mjukt, tunt och lätt tyg. Gissar att det är viskos. Har sytt ett antal klänningar efter samma mönster (eller beskrivning, snarare) och då avslutat halsringningen genom att klippa snedremsor i samma tyg och sy på. Men då har jag använt stadigare tyg och i det här tunna tyget fungerade det inte alls. Jag löste det genom att helt enkelt vika tyget en gång och sy. Det ser okej ut från rätsidan, men blir inte särskilt snyggt på avigan. Jag törs inte vika en gång till för jag är rädd att ringningen blir att vika sig utåt eller "hänga" utåt och av samma anledning vill jag inte sy på en vanlig snedremsa av bomull. En vanlig snedremsa skulle nog kännas för klumpig också. Törs inte prova heller, för det är svårt att sprätta utan att ha sönder tyget.
Är det nån som har tips för hur man löser problemet?
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-27, 21:21   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Du kan inte skrädda och sy en infordring? Det finns speciella band
som du syr med i sömmen på trikåtyger som ger stadga. Skulle det
vara en möjlighet?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-29, 13:49   #3
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Jag funderade på om jag kunde gjort en infodring. Har aldrig provat det tidigare. Just i det här fallet går det inte, jag har inget tyg kvar och dessutom skulle jag väl gjort det innan jag sydde ihop sidsömmarna?
Vad är det för band du tänker på? Det här tyget är inte trikå, det är vävt, har ingen stretch men är väldigt mjukt.
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-29, 14:14   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jaha, ok. Halsringningen kan du sy på även om du inte sytt på axlarna.
Det blir lite petigare precisionsarbete men det går. Saknar du tyg så går inte det.

Men... om det inte syns från rätan och det ser bra ut nu och fungerar...
Funkar det om du tar och syr på en snedremsa som du sick-sackat fållen på i förväg? Den som du syr fast i befintlig invikning lämnar du orörd. Prova på en liten bit vid sidan av först.

Eljest vet jag inte...
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-29, 14:47   #5
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Om du i den här bloggen scrollar ner till syohalsringning så borde det gå att lösa med en infodring som Gumpan föeslår. Det går ju inte åt några stora bitar till en sådan. Eller du kanske har helt slut på tyget? I annat fall kan man ju använda en annan bit tyg, helst i samma kvalitet då en infodring inte syns såtillvida tyget inte är väldigt genomskinligt.

http://makeityourown.blogg.se/category/sytips-2.html
http://makeityourown.blogg.se/category/sytips-1.html
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 12:53   #6
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Ursäkta att jag dröjt med svaret!

Gumpan, naturligtvis har du rätt, det ser bra ut och fungerar, så jag kommer antagligen inte att orka göra nåt åt halsringningen på den här klänningen. Men ändå intressant med lite tips för framtida projekt!

Monikaw: tack för länkarna! Det var en jättebra beskrivning av hur man gör! Det verkar inte så svårt som jag trott att det skulle vara och inte går det åt så mycket tyg heller. Vet inte hur jag tänkte med tygåtgång men en sån där pass stor bit har jag kvar. (Men som sagt, det får nog bli på nästa klänning.)
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 22:34   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ja, det är mycket kunskap som vi kan få till oss av varandra.
Jordens kunskapskälla att ösa ur. =)
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
halsringning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons