Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-12, 02:26   #1
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Jädrans fotpedal

Det börgade med att det är en palmfest i dag 11.6 och då ska man städa , dona och baka. (gäller visst bara byar i Andalusien förekommer inte på sol kusten) Men till själva broblemet, hadde broderat en ny T-skirt till min nya kjol, det som fattades var att sy i hop den vid axlarna och halsringningen. Jag var tvungen att lämna arbetet tills i dag på grund av påtaglig, sjuklig städmani dagen innan så jag hadde ingen ork kvar.
Dagen börgade som vissa dagar gör ingenting flyter. det kommer bara kallt vatten när man ska ducha (vanligt här men tamme tusan inget roligt, obs. insen strömavbrott phuu!!) När jag äntligen får tid att sätta mig vid symaskinen så blir det här konstiga fenomet uppenbart för mig. Allt går till en börgan bra men sen börgar fotbedalen flytta sig allt längre ifrån mig, jag tar till hjälp min andra fot för att hålla den på plats, snälla det är bara hallringningen kvar, hjälp!! Inget hjälper fotpedalen har fått eget liv och jag har sendrag i nen hjälpande foten. Ramlar ner från stolen. under bordet krampaktigt hållandes i min tröija och maskinen går hela tiden, når inte väggeutaget så jag skriker efter min gubbe.
Vad gör du där? Typiskt karlar dom vet ingenting om kvinnors vardag
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 03:01   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah, pedal som rymmer, jag hatar sådant! Tyvärr verkar moderna symaskiner ha lätta plastiga fjuttpedaler som väger precis ingenting och därför rymmer lätt! I synnerhet dator/elektroniska symaskiner.... Då gillar jag min huvudsymaskin som är mekanisk och har tung och rejäl pedal. Att tillverkare inte tänker på det. För mig måste den vara stor (så man hittar lätt), tung så den ligger på sin plats, och ha stor skillnad mellan noll och gasen i botten dvs så att man lättare kan kontrollera. Lättare att göra när det är mycket att "ta i" än att bara peta en millimeter och den syr för fort eller nåt. (För att beskriva bättre om min favoritpedal: nollställd har den ca 45 grader vinkel, har ca 10-12 cm höjd på ena kanten, 1-2 cm närmast dig, och platt så är det ja platt. Stort registeryta!)

Så av mina symaskiner är Brother innovis 1200 uslast, nästan omöjlig att sy med. (man måste hela tiden ratta på hastighetsknappen på maskinen, nej jag vill ha mina händer fria o kontrollera med foten) Pfaff 919 är bäst! Finns säkert fler maskiner som har goa stora tunga rejäla pedaler.

Kanske man kan skruva isär de fjuttpedalerna och lägga i bly? Och om man har plast/gummi/linogolv/blank trä kan man sätta på "kladdiga" gummitassar eller sugproppar. Om man har matta så kan man sätta på kardborre, då kanske den ligger lite bättre. Funderar på att göra det på min janome-overlock. Trots att den är mekanisk så har den lite väl klen pedal.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 07:57   #3
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Hjälp för rymmande fotpedaler. Lägg en tvättlapp under pedalen, en sådan där i skumgummi alternativt halkunderlägg. Ett annat alternativ kan vara att vända på fotpedalen så du gasar med hälen.


Hmm.. vilken fest att städa, dona och baka. Eller finns det även trevligheter med palmfesten?
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 08:30   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ha ha ....förlåt men jag kan inte låta bli att garva åt ditt missöde. Kan se dig ligga där i kramp under symaskinen.
Hoppas du fick en trevlig fest ändå.

Har du alltid maskinen på samma ställe så limma fast lite kardborre under foten och i golvet.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 08:36   #5
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Seså karlar, dom vet inget om den verkliga värld...
jag har satt kardborre från biltema fast på en träplatta och på fotpedalen. Träplattan in mot väggen, fotpedalen på kardborren, sen är det bare att köra, så åker det ingenstans
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons