Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-02-13, 21:44   #1
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Kuvertväska av vik-över typ - testar idén

Vi har skrotat en skinnsoffa för ett tag sedan och det blev en hel del skinn som nu ligger och vill bli uppklippt i småbitar. Det är brunt och ganska tunt och lämpar sig för väskprojekt har jag tänkt. I Threads Magazine och i systertidningen Sew Stylish presenterade man ett enkelt projekt "Foldover Bag" som ser ut som en kasse, framsida och baksida hopsydda i kanterna och med ett blixtlås i vikkanten som gör att när man viker åt ena hållet kommer man åt en ficka via blixtlåset. Viker man över åt andra hållet så täcks blixtlåset och väskan är stängd och bärs i en axelrem som är fäst någonstans över halva höjden. Använder man den som kasse så bär man i handtag fästa i överkanten och utnyttjar hela höjden. Sedan kan man göra innerfickor, ytterfickor osv efter egen smak och behov. Det är väl två möjliga varianter på fickan med blixtlås i "locket", endera är fickan i övre delen, alternativt går den neråt. Beror väl på hur man vill använda den.
Jag har sett snygga o dyra väskor i butikerna gjorda som lite mindre än artiklarnas förslag som är 50x65 cm och tycker att de ser trevliga ut.

Syr man bara ihop kanterna så blir det ingen botten att stå på och därför funderar jag på att göra ett invik som man syr av och får en lite rektangulärt formad botten. Jag skissade på det och bifogar den bilden.

Så jag undrar om ni som syr väskor har sett mönster/anvisningar på någon sådan väska eller har kommentarer på hur ni tycker att man bör göra eller tänka på om man gör en sådan väska. Artiklarna är inte så tydliga och verkar förenkla ganska hårt.
Länk till Väskartikeln, då gjord i tyg. Det är en förkortad version av den som fanns i Sew Stylish där man gjorde den i fuskkrokoläder.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 06:56   #2
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Om jag var du skulle jag göra fickan med dragkedja inne i fodret. Verkar vara svårt att få det snyggt att sätta utanpå om väskan ska ha fler funktioner. Om väskan ska kunna fungera som kasse också måste du ju ha en liten botten precis som du tänkt.
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 11:38   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ja det ligger en motsättning i att ha en tunn kuvertväska och att ha en rymlig kasse. Det blir kanske varken eller, dvs två halvmesyrer blir en helmesyr
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 21:37   #4
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
http://pursepatterns.com/free_bag_patterns.html

Hoppas denna länk fungerar bättre än den förra och att Du isf kanske hittar lösningar på ditt väskproblem.

Senast redigerad av Xel den 2013-02-17 klockan 21:41. Anledning: felaktig länk
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 17:43   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Idag såg jag en väska av den här typen på Åhléns. Där var det blixtlås i bägge sidor vid viklinjen. Kraftiga metallblixtlås, där det ena var gjort så att man kom direkt in i väskan och på insidan fanns det en inredning för småsaker som pennor mm, sydd i väskfodret. Den andra satt så att man kom istället in i en sydd ficka, inte in i väskans större "rum", men inte uppåt i "locket" som jag funderade över från början. Normalt har man den sidan mot kroppen och där borde man kunna ha börs o dylikt. Väskan hade en lång bärrem fäst i sidorna vid vikningen. Det fanns inte något handtag i öppningen så att den skulle kunna bäras som kasse och storleken var väl mera som en ordentligt stor handväska. Botten var en förstärkt fyrkantbotten typ den som Symamsell beskrivit i en artikel. Öppningen av väskan var också den stängningsbar med ett blixtlås. Väskan var gjord i skinn och kostade bara någon krona från ett tusen. Jag tror att jag ska göra en sådan modell. Det kan inte vara särskilt svårt.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 13:05   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Pappersorigami

Jag provar mig fram för att se hur jag ska göra min simpla vikväska på enklast möjliga sätt. Har lagt in lite bilder i mitt album.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons