Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-09-25, 11:00   #1
äitimamma äitimamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 1
Hjälp med mönster till rundstickad luva!

Jag försöker sticka en kragluva enligt detta mönster: http://www.garnstudio.com/pattern.ph...attern_content

Luvan stickas på rundstickor vilket är nytt för mig, har öht inte stickat mer än ett år och det enda jag stickat med rundstickor var en filt. Först stickar man 29 m (inkl 1 kantm i varje sida) i resår för att sedan minska 1 m på varje sida (27 m kvar), så står det att man ska klippa av tråden och:

"Sticka upp (från rätsidan, innanför 1 kantm):
25-31-31 (37-43) m i höger sida av arb (sett med
uppläggningskanten mot dig), sticka de 27-27-33
(33-39) m på st (fortsätt resåren) och sticka upp
25-31-31 (37-43) m (innanför 1 kantm) längs
vänster sida av arb = 77-89-95 (107-125) m."

Förstår inte alls hur jag ska göra!

Edit: Ska jag lägga upp nya maskor eller före det jag redan stickat, sen sticka de jag har stickat och sedan lägga upp nya efter?
äitimamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 15:28   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
När du stickat första stycket och avmaskat som det står så ska du på sidan/kanten av det du stickat lägga upp nya maskor innanför kantmaskan.

Som videon visar fast innanför kantmaskan
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-02, 18:57   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag förstår varför drops har så dåligt rykte som beskrivningsförfattare! Jag fattade inte nånting förrän jag gick in och läste kommentarerna. Så ska det inte behöva vara!

För mig ställer dessutom termen "sticka upp" till det. Det brukar heta "plocka upp".

Tydligen börjar man framme i pannan.
När du stickat 11 cm (bort mot kronan på huvudet) så ska du plocka upp 25 maskor längs det som är stadkant (där varven vänder) på den lappen du stickat, sticka de maskor du har kvar på stickan (27m) och sen plocka upp 25 maskor längs den andra stadkanten också. De upp-plockade maskorna är de som kommer att bli sidorna på mössan.

När du tar av garnet där innan du plockar upp på sidorna: lämna en rejäl stump på 10-15cm som du fäster sen när mössan är klar. Förslagsvis längs den stadkant som är närmast.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons