Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-12-21, 16:28   #1
maelto maelto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2014
Inlägg: 1
Nybörjare, behöver tips!

Hej! Är nybörjare vad gäller att sy. Senast jag sydde ordentligt var i syslöjden i skolan för typ 13 år sen. Jag har en billig symaskin som jag använt för att göra enklare grejer, typ laga hål i kläder. I alla fall så är jag sugen på att börja sy på riktigt och jag undrar vad ni tycker man behöver (förutom en vanlig symaskin av bättre kvalitet, det ska jag köpa). Men vad behöver man egentligen? Var hittar man bästa mönstren (ffa barnkläder)? Var köper man tillbehör som man behöver, och vad behöver man? Var köper man tyger som har bra kvalitet och bra pris? Som sagt så behöver jag hjälp med att "starta upp" helt enkelt.
maelto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-22, 20:38   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Någon som kan kommer säkert hjälpa dig med alla dina frågor.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-23, 00:35   #3
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Hejsan, vad roligt att du ska börja sy efter så långt uppehåll Vad du behöver beror nog lite på vad du har tänkt att sy? Om inte din maskin krånglar en massa så tror jag inte att du behöver ge dig ut för att köpa en ny det första du gör. Kan den sy raksöm, zigzag och kanske någon stretch-söm? I så fall skulle jag tro att den duger Själv syr jag det mesta på min industrimaskin som bara har raksöm och zigzag. För att "zickzacka kanterna" och sy sömmar i stretch-tyger använder jag en overlock-maskin. En sak att tänka på när det gäller själva symaskinen är att använda en nål som matchar tyget. Grovt tyg - grov nål, tunt tyg - tunn nål. Men kanske viktigast, stickat tyg - rundad nålspets.

Tyg är inte helt billigt och jag brukar vilja känna lite på tyget innan jag beställer. Ibland kan man få prov hemskickade från online-affärer (t.ex. http://www.jonic-textil.se/) Stoff&Stil brukar ha många fina modetyger. Oftast har kvalitén varit bra där men jag har en skjorta som jag sydde till min man som har krympt så pass att den numera passa mig (dock lite oversize ). Det ska tilläggas att tyget krympte trots att jag förtvättade det 1 eller 2 gånger.

Mönster vet jag tyvärr inte så mycket om men jag har sett att det finns en del på stoff&stil. Sen om dom är bra eller inte, det vet jag inte.

Andra bra-att-ha-saker:
* En stor vass sax (låt ingen i familjen komma nära din sax och klipp bara tyg med den)
* En liten sax att ha vid symaskinen för att klippa trådar
* En sprättare (förhoppningsvis behöver du inte använda den så mycket )
* Måttband
* pfiffikus (bra att ha för att mäta fållar o sömsmån)
* Mönsterpapper (finns att köpa på stoff&stil)
* Nålar av god kvalité (jag har tunna i stål och tunna i stål med glasknopp)
* Tråd av god kvalité i basfärger (svart, vitt...) (glöm inte att kolla hur många prickar strykjärnet ska vara inställt på, det är inte roligt när sömmen smälter)
* krita för att markera på tyget
* Nåldyna

Börja så där så märker du senare vad du behöver köpa till.
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons