Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-21, 19:18   #1
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Tvärelastisk Bomullssatin??

I senaste numret av Burda style, på sid 76, finns ett par byxor som jag skulle vilja sy. Det står att det ska vara tvärelastisk bomullssatin. Var hittar jag det? Har letat snart på hela nätet.......... Heter det något annat också?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 20:39   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
jag har en kjol i liknande tyg, köpte på vad som nu heter Svenska mönster. Det var några år sedan när det fanns en fysisk butik här i Malmö
Jag tror jag har sett hos Gittes tygkälla också, jag skulle ringa och fråga och hänvisa till bilden.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 21:17   #3
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Tyvärr hittar jag inte något liknande tyg hos dem. Burda skriver att tyget är Toptex. Någon som vet var man köper det?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 08:02   #4
Galyna Galyna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 31
Om det står bomullssatin menas det att det är bomull framförallt, satin står för typ av väv, liknar atlas, så yta blir glansig. På bilden visas hur trådarna vävas. Jag tycker du kan använda tyg som passar för byxor, med elastan om mönstret kräver elasticitet. Kolla ochså bomullstwill, det tycker jag har samma glansiga ytan, det finns bland stuvar på Ohlssons tyg
Bifogade bilder
 
Galyna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 08:11   #5
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Vad betyder egentligen tvärelastisk eller bielastisk? Är det åt båda håll, eller bara en väg, så att säga på "bredden"?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 08:36   #6
Galyna Galyna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 31
tvärelastiskt betyder att tyget töjs på bredden, bielastiskt - åt båda håll
Galyna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 09:19   #7
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
När det då står att modellen ska sys i tvär eller bielastiskt tyg, kan man då alltså välja att antingen använda antingen det tyg som är elastiskt åt båda håll, eller det som bara är elastiskt på "bredden"?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 10:42   #8
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Citat:
Piffan skrev: Visa inlägg
... Burda skriver att tyget är Toptex. ...
När Burda skriver ut något sådant så är det en leverantör (oftast i Tyskland) som antagligen har fått betala för att bli nämnd. I de flesta fallen har de stora butiker i Tyskland men inte web-försäljning till andra länder. Man får kolla från fall till fall.
I detta fall är det troligen
http://www.toptex-ott.de/home.html som bara säljer till företag,
men det finns vissa svenska e-butiker som köper där, som
http://www.tygpyssling.se/index.php/...ml/language/sv
men då är det trikå i det fallet.
När det gäller om elasticiteten i tyget, på en eller två ledder, det beror på vad man använder det till och vad man vill uppnå. Byxor som är snävt skurna kan vara elastiska i två riktningar. Man får dock komma ihåg att ett elastiskt tyg som används i en ledig skärning kan sträcka sig på ett icke önskvärt sätt. Det är lite en fråga om hur egenskapen är att återta sin form efter sträckning. Inte alla elastiska tyger är så bra på det och du får då kanske knän på byxbenen även när du rätar ut benet.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 21:29   #9
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
När Burda skriver ut något sådant så är det en leverantör (oftast i Tyskland) som antagligen har fått betala för att bli nämnd. I de flesta fallen har de stora butiker i Tyskland men inte web-försäljning till andra länder. Man får kolla från fall till fall.
I detta fall är det troligen
http://www.toptex-ott.de/home.html som bara säljer till företag,
men det finns vissa svenska e-butiker som köper där, som
http://www.tygpyssling.se/index.php/...ml/language/sv
men då är det trikå i det fallet.
När det gäller om elasticiteten i tyget, på en eller två ledder, det beror på vad man använder det till och vad man vill uppnå. Byxor som är snävt skurna kan vara elastiska i två riktningar. Man får dock komma ihåg att ett elastiskt tyg som används i en ledig skärning kan sträcka sig på ett icke önskvärt sätt. Det är lite en fråga om hur egenskapen är att återta sin form efter sträckning. Inte alla elastiska tyger är så bra på det och du får då kanske knän på byxbenen även när du rätar ut benet.
Tack för ditt utförliga svar! Lite svårt då att beställa via nätet kanske. Jag får nog fundera lite på de byxorna......

Som tur är har man ju några andra projekt i väntkön : )
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 09:22   #10
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag antar att du tänker på aprilnumret och att det är modell 114A/B som du har på sidan 76. Den kan du sy i annat än bomull om det inte är bomullskänslan du är ute efter. Eftersom det är smala ben, inga fickor, så är väl det bäst att ha lite (3-5%) elastiskt inslag i den och sånt hittar man nästan alltid i byxtyger numera.
Här ett stjärnmönstrat jeanstyg i bomull med 2% lycra, säkert behagligt men förtvätta för krympningen
http://butik.jofotex.se/visa_produkt...d=3141&lang=sv
eller varför inte ett mera sommarfint/elegant från Stoff&Stil
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 18:16   #11
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Jag antar att du tänker på aprilnumret och att det är modell 114A/B som du har på sidan 76. Den kan du sy i annat än bomull om det inte är bomullskänslan du är ute efter. Eftersom det är smala ben, inga fickor, så är väl det bäst att ha lite (3-5%) elastiskt inslag i den och sånt hittar man nästan alltid i byxtyger numera.
Här ett stjärnmönstrat jeanstyg i bomull med 2% lycra, säkert behagligt men förtvätta för krympningen
http://butik.jofotex.se/visa_produkt...d=3141&lang=sv
eller varför inte ett mera sommarfint/elegant från Stoff&Stil
Jag ÄR ute efter bomullskänslan...... Tycker att det känns plastigt och instängt med syntet. Men jag har sett ett tyg på stof2000.dk. Det är stretch twill. Undrar om det kan vara något?

Tack ändå Marie!
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 04:30   #12
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Är i USA just nu och här säljs den typen av tyg som cotton twill
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons