Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-19, 11:10   #1
storadochlillas storadochlillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
förtvätta tyg

Hej!

Jag tänkte sy en klänning, den här: http://storadochlillas.wordpress.com...+kl%C3%A4nning med trekvartsärm.
Jag är nybörjare inom sömnad och var igår och köpte tyg. Säljaren pratade sig varm för ett mörkgrått ulltyg, som kostymbyxetyg. Tvättrådslappen hade fallit bort så hon kunde inte se om det var kemtvätt, handtvätt eller vad det var. Jag fattar inte varför jag köpte det! Det är jättefint men känns vansinnigt opraktiskt med kemtvätt på en vardagsklänning. Billigt var det inte heller.
Hur skulle ni göra? Förtvätta hela tyget i maskin (och i så fall på vilket program) eller ta för givet att det är kemtvätt och inte förtvätta alls?
Något annat jag bör tänka på?
storadochlillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 11:35   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Dålig stil av säljaren att sälja ett tyg utan att kunna upplysa om tvättråd tycker jag.

Om det är ett fint tunnare ylletyg så skulle jag jag aldrig tvätta det i maskin, men vad som verkligen gäller är omöjligt att svara på.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 13:50   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag skulle handtvätta en provbit, hade jag haft en ullklänning som krävde kemtvätt skulle jag handtvätta den också
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 14:10   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135