Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-19, 11:10   #1
storadochlillas storadochlillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
förtvätta tyg

Hej!

Jag tänkte sy en klänning, den här: http://storadochlillas.wordpress.com...+kl%C3%A4nning med trekvartsärm.
Jag är nybörjare inom sömnad och var igår och köpte tyg. Säljaren pratade sig varm för ett mörkgrått ulltyg, som kostymbyxetyg. Tvättrådslappen hade fallit bort så hon kunde inte se om det var kemtvätt, handtvätt eller vad det var. Jag fattar inte varför jag köpte det! Det är jättefint men känns vansinnigt opraktiskt med kemtvätt på en vardagsklänning. Billigt var det inte heller.
Hur skulle ni göra? Förtvätta hela tyget i maskin (och i så fall på vilket program) eller ta för givet att det är kemtvätt och inte förtvätta alls?
Något annat jag bör tänka på?
storadochlillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 11:35   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Dålig stil av säljaren att sälja ett tyg utan att kunna upplysa om tvättråd tycker jag.

Om det är ett fint tunnare ylletyg så skulle jag jag aldrig tvätta det i maskin, men vad som verkligen gäller är omöjligt att svara på.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 13:50   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag skulle handtvätta en provbit, hade jag haft en ullklänning som krävde kemtvätt skulle jag handtvätta den också
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 14:10   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Själv har jag inte testat, men jag tror det borde fungera att göra som vid stickningen. Före man börjar sticka, t ex, en tröja, bör man alltid sticka en provlapp, minst 10 cm X 10 cm, mäta den ordentligt, tvätta den, torka den och sedan mäta den igen. Då ser du, om garnet krymper, hur den ser ut efter tvätten och om det överhuvudtaget tål tvätt. Jag vet inte så säkert med vävda tyger, men jag har inte stickat än med något ullgarn, som inte tålde handtvätt i ljummet vatten. (Eller säljs det bara garn som tål tvätt?) Eftersom tyget är vävd av jättetunt ullgarn, så kanske går att göra ett sådant test. (Vet inte, vävda ulltyger kanske behandlas med något medel som inte tål vatten?) Klipp ut en bit eller kanske några, kasta kanter, mät noga och provtvätta - för hand eller i maskin vid önskade temperaturer och se vad det blir av bitarna.
Sedan, om det blir att ditt tyg inte tål även handtvätt i kallt vatten, så kan man ändå ha plagget. Ullen har den sköna egenskapen att den "rengör sig själv" bara den får vädras och särskilt om den får vistas lite i fuktig luft (måste givetvist torka ordentligt efter det). Man kan använda underklänning som tvättas i stället. Klart, blir det fläckar på klänningen, så måste man göra något åt dem. Men om de inte de värsta fläckarna, så kan man ofta klara av dem hemma.
Det kanske låter inte klokt att inte tvätta klänningen, men det beror bara på att vi med alla tvättmaskiner blev lite för nitiska med tvätten
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 18:00   #5
birma birma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 61
Hej
Egentligen bör alla tyger tvättas före MEN jag är dålig på det själv så jag skall inget säga.....

Om du nu vill tvätta tyget brukar det finnas ett program för ull som är max 30 grader...ta det i så fall ellerprogram för ömtåligt material....
birma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 22:10   #6
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Dampa

Ylletyger ska du dampa innan du syr av dem. Du far med våta trasor och ett ångstrykjärn över tyget tillsammans med baksidan av en träborste som du slår med.

Googla "dampa ylletyg" eller liknande så borde det komma upp något läsvärt.

Skicka inte in ylletyget i tvättmaskin åtminstone.

Detta hur man dampar ylletyg har jag lärt mig på alla sömnadskurser jag har gått på.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-20, 00:49   #7
storadochlillas storadochlillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Oj, vad har jag gett mig in på? Det kändes verkligen som överkurs för en novis Ahh, jag kommer ju aldrig våga göra någonting av det här tyget!
storadochlillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-21, 10:11   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Många yletyger tål tvättmaskinen bra. Det gäller mest att ha ett bra fintvätt- eller ullprogram. Och rätt tvättmedel, såklart.
Ett ylletyg som inte tål handtvätt har jag svårt att föreställa mig. Återigen gäller det såklart att väja rätt tvättmedel och det kan såklart hända att det är färgat, målat eller på något annat sätt behandlat med något som inte tål vatten, men yllefibern i sig är det inga problem med.

Det som kan vara lite kinkigt med vissa tyger (och det gäller inte bara ylle) är att ytan kan förädras. Särskillt glättade ylletyger kan bli matta och löst valkade ylletyger kan bli lite luddiga efter tvätt. Man söter ofta på fenomenet när man använder kläde- eller vadmalslookalikes som är av ull, men inte är i närheten av lika hårt bearbetade som riktigt kläde och vadmal är.

Och den är det ju krympningen då.
Det är värme i kombination med bearbetning som får fibrerna att dra ihop sig. Yllefibrer kan krympa mycket, så antingen får man förtvätta hårt så man har goda marginaler sen när man tvättar sitt färdiga plagg sen, eller så får man tvätta försiktigt med mycket vatten.

Nu vet jag ju inte vad det är för ylletyg du köpt, men ska du ha det till en klänning gissar jag att det är ett ganska tunnt och att det inte är ruggat eller valkat något att tala om. I så fall borde fintvätt i maskin med rätt tvättmedel funka finfint.
Men du kan ju alltid testa. Klipp två kvadrater på till exempel 20x20cm, sicksacka dom och kör den ena i maskinen. Vill du så kan du klippa fler och köra på olika program för att se om det blir någon skillnad. Men spara alltid en kontrollruta otvättad.
När tvätt och torkning är avklarad så jämför du bara med konrollrutan kan lätt se om färg, yta eller mått har ändrats.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 19:36   #9
storadochlillas storadochlillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Tack, vilket bra tips!
storadochlillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons