Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-01-01, 15:19   #1
besatt besatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 1
Ändra i köpt klänning

Hej på er!

Jag går ofta klädd i klänning och har lagt märke till att nästan inga egentligen passar. Jag är hyfsat lång (173 cm) så midjan hamnar oftast högre än min egen midja (vilket väl iofs är mode nu också, men det är inte snyggt med så högt som det blir på mig). Köper jag en större storlek så kommer midjan lite nedåt men allting blir alltför stort. Många modeller är också sydda för raka för min kroppsform.

Jag har insett att jag får räkna med att hädanefter ändra alla klänningar direkt när de kommer men är inte så vidare bra på det. Hittills blir det oftast bara en säkerhetsnål bak i mitten. Så jag undrar nu om ni har smarta tips på att snabbt och enkelt förändra en klänning.

Här är ett exempel på en klänning jag har som är fem-tio cm för stor i midjan:
http://s0.mgcdn.se/p/3/p/34/801306/c...ng-brunt-1.jpg
besatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 18:04   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
bilden verkar vara lösenordsskyddad, får det här svaret:
<Error>
<Code>AccessDenied</Code>
<Message>Access Denied</Message>
<RequestId>1886B106753343CC</RequestId>
<HostId>
EmKM0yuQ0284KyQr8la2MklVqz95huWG2YVp1pc4D/esrZhLYdIGy+sYQf+bF/QK
</HostId>
</Error>

Annars - blir de för korta är det svårt att ändra på köpta kläder, inte praktiskt möjligt att lägga till. Att ta in är en ganska stor operation när det skiljer ordentligt på bredden. Läge att sy själv?
Mitt tips är att gå till någon som kan prova fram ett grundmönster så att du kan se hur det skiljer sig mot mönster/plagg, dvs var på plagget du behöver anpassning. Lång rygg, raka axlar, smal över axlar/övre bröstkorgsmått ...? Då blir det lättare att göra en bedömning av vilka ändringar som är lämpliga/möjliga. Det kommer att variera med plaggens egna utformning. Det skulle också underlätta mönsteranpassningar om du väljer att sy själv. På klänningar blir det också ganska stor effekt om man har en storlek upptill och en annan nertill, något som jag kan tro, utifrån din beskrivning, kanske gäller i ditt fall.

Senast redigerad av marie.s.g den 2013-01-01 klockan 18:16.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 21:57   #3
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Jag hade sytt in den i sidorna. Då kan du ju få den midja du vill...
Jag hade inte klippt av det överblivna tyget innan jag var nöjd med resultatet.
Om du tar på dig klänningen avigt o nålar när du har den på, kan ju vara lättare än att försöka räkna/mäta ut, fast alla har vi våra sätt... man får känna efter vad som man själv gillar bäst.
När du då är nöjd kan du fintrimma insidan så den ser köpt ut igen.
Hoppas att du får fina klänningar utan säkerhetshålar.
mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 11:06   #4
Galyna Galyna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 31
Om det är rakskuren klänning utan söm i midjan du kan göra insnitt bakifrån och
framifrån eller tar i mera i insnitt om dem finns redan. Finns det söm i midjan som hamnar för högt blir det svårare, dem fabriks sydda sommar är väldigt snåla. Man kan sprätta sömmen och sy in remsa av kontrast tyg plus sätta manschetter av samma tyg och kanta fållen fast det kräver en del arbete.
Galyna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons