Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-28, 09:40   #1
Mariaelisabet Mariaelisabet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 3
Question Förlänga liv på kort klänning - sömnad

Hej,

Jag skulle behöva råd från en skicklig sömmerska. Brudklänningen som jag köpt är för kort i livet (liv och kjol sitter ihopm med är byggda separat) (jag är lång och smal). Nu säger damen jag köpte klänningen av att det inte går att rätta till och att jag skulle tänkt på det innan jag köpte klänningen. Suck. Men jag har hoppet uppe. Jag skulle behöva råd om någon försökt sig på min idé, att inuti klänningen fästa ett extra tyg som så att säga förlänger livet nedåt och lyfter upp klänningen så att den hänger på höften men ändå når över bysten (midjan som syns utifrån kommer alltså komma högre upp än min verkligan midja). Någon som försökt sig på detta?

Tacksam för alla idéer och tankar!

Med vänlig hälsning,

Maria
Mariaelisabet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 10:25   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Du får nog bättre svar om du lägger in en bild på din klänning så att man ser sömmarna i ändringsområdet. Intagningar mm.
Fråga: hamnar bystpunkten på klänningen rätt (acceptabelt alltså)? Ofta är man lite för lång där med om man är längre än mönsterintervallens standardlängd. Med följden att bystvecken/ärmintagningar eller hur det nu är gjort, hamnar lite för högt.
Blixtlås i ryggen? Behöver det förlängas?
Annars, utan att kunna kalla mig för skicklig, visst går det att förlänga livet. Inlägg med spets kanske?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 10:39   #3
Mariaelisabet Mariaelisabet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 3
Marie: Tack för ditt svar.

Jag har tyvärr inte någon bild på klänningen att lägga upp. Anledningen till att jag tänker att man måste förlänga livet nedåt är just att bystskärningen ska hamna rätt. Annars hade ju förstås en förlängning upptill varit ett alternativ (länningen är sydd av ett stumt satintyg och täckt med tyll med spetsblommor, en axelbandslös prinsessklänning med stor kjol och släp).

Det är snörning i ryggen så om tyget som förlängningen görs med är stumt och fäst längs med hela livet runt midjan bör ju stödet följa med och klänningen kunna lyftas upp.

Med vänlig hälsning,

Maria
Mariaelisabet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 11:30   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ok, då förstår jag vad du menar med att "lyfta upp klänningen". Jag ser det som om du förlänger livet och sänker därmed kjoldelen. Jag var orolig för byständringar som slår på ärmutformning men är det ärmlöst blir det mycket enklare.
Jag tror att du behöver hitta en ändringssömmerska som kan titta på detaljerna, diskutera tyg för tillägget osv. Det finns flera här på Sysidan som hållit på med brölloppsklänningar så du kan nog få bättre svar vad det lider. Ska du sy själv?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 11:38   #5
Mariaelisabet Mariaelisabet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 3
Marie:

Tack igen

Jag skulle gärna sy själv men är rädd för oturen (inte värt att ta risken) Om någon har bra tips och/eller kan hjälpa mig är jag därför tacksam (Stockholms innerstad).

Med vänlig hälsning,

Maria
Mariaelisabet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons