Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-07-15, 18:33   #1
quark quark är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 1
Ram till korsstygn

Hej!

Jag har fått för mig att jag ska börja på ett korsstygnsarbete. Det ska bli en 24 x 32 cm stor grej på en t-shirt (vilket ska bli en present till min flickvän). Jag har inte sytt korsstygn sedan lågstadiet, typ 17 år sen, så det kommer väl bli en utmaning...

Jag har inhandlat stramalj samt garn och inser nu att stramaljen behöver fästas i t-shirten. För detta finns det alltså ramar, men jag hittar nästan bara runda på högst 25 cm i diameter. Vad gör en då? Vet ni om det finns på nåt ställe som jag inte lyckats googla mig till? Eller kanske kan försöka bygga nåt själv... Det känns lite för nervöst att bara sy eller nåla fast stamaljen i tröjan, då är det nog risk att det blir skevt nånstans sen.

Tips och förslag tas mycket tacksamt emot! Tack på förhand!
quark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 01:31   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag skulle tråckla fast stramaljen över hela ytan där broderiet skall vara; upprepa med tex 5 cm avstånd vågrätt resp. lodrätt. Då sträcker man inte T-shirten i onödan, som jag tror man skulle göra med en broderram (rund el fyrkantig).

Lycka till!
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons