Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-15, 10:25   #1
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Medeltida hätta

Jag sydde för en tid sedan en medeltidsklänning till min lillasyster (12 år gammal) och hon har nu fått för sig att hon vill ha en liten hätta att ha till.

När jag sydde klänningen siktade jag på tidigt 1300-tal, så det känns rimligt att hon skulle ha en huvudbonad som stämmer hyfsat överens med det.

Jag misstänker att hon inte bryr sig så vansinnigt mycket om att det ska vara HK men jag vill gärna försöka implementera i alla fall lite tänkande i den riktningen hos henne.

Tyvärr saknar jag uppenbarligen tillräcklig kompetens på området så jag hoppas att någon av er därute som syr medeltidskläder kan komma med något förslag.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 14:24   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det beror ju lite på vad du menar med "hätta". Är det typ kraghätta/struthätta det är frågan om så är en modell som går att öpnna helt fram, nog lämpligast till en tjej.

Men din formulering "en liten hätta" får mig att tro att det kanske snarare rör sig om någon liten huvudbonad som är till för att täcka håret?
Nu brukar det ju allmänt ansas att det är ok för ogifta att gå barhuvade och att ev. huvuddukar och sånt signalrar att man är "upptagen" så att säga. Men jag vet inte hur känsligt det är för olika perioder.
Annars kanske en sån hätta som diksuteras här kunde vara något? En enkel variant av den är inte svår att sy och dom som testat verkar ju tycka den sitter bra och verkar praktisk.
http://histvarld.historiska.se/histv...?TOPIC_ID=5732
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 14:56   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Tack för ditt svar Lillith. Jag tänkte inte på att jag kanske var lite otydlig men du har helt rätt i att jag menar något åt coif-hållet. För närvarande har jag lite svårt att inse behovet för någon så ung att täcka håret, och jag tror dessutom inte att hon skulle vilja ha det helt täckt, så jag får nog föra en ordentlig diskussion med henne (som inte går via vår mamma) om vad hon vill ha och varför.

Men stort tack för länken! Jag blir mer och mer sugen på att sy medeltidskläder till mig själv efter mina diverse efterforskningar.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 10:45   #4
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Det finns flera olika sorters hättor och andra huvudbonader som kan passa tidsperioden. Bifogar en bild på en vingad, öppen hätta som passar 1300-tal och 1400-tal. Vanligaste färgerna verkar ha varit röd och svart, men jag har också sett exempel på gula, blåa och gröna i olika målningar. Man kan sy den med strut eller utan, med knappar i fram eller utan. (De som hade knappar på sina verkar ändå ha burit hättorna öppna.) Enklast är att fästa en huvudduk över huvudet och sen nåla fast hättan i den med en nål på vardera sidan, så blåser den inte av om vädret blir dåligt eller om man springer. Säg till om du vill ha ett mönster så kan jag fixa det, har det inte i datorn just nu.

Vill hon inte täcka håret så finns det flera modeller som kan passa, men det blir ju inte "hättor" då.
Bifogade bilder
 
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 12:02   #5
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Den som har tillbringat några dagar i ett hus där all uppvärmning och matlagning görs över öppen eld vet att man aldrig är för ung för att täcka håret...håret blir smutsigt och rökigt, för att inte tala om att risken finns att det tar eld när man jobbar med matlagningen. När vi re-enactar har både jag och mina småsystrar huvuddukar till vardags för att det är så praktiskt (skyddar bra mot solen med). När vi sedan vill vara lite fina släpper vi ut håret, eller tar i alla fall av huvuddukarna. Så frågan om huvuddukar är kanske inte uteslutande en fråga om gift och ogift...
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 19:46   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det finns väl någon fjortonhundratalsbild där en ung flicka sitter med två flätor uppknutna i en vanlig överhandsknop mitt på huvet?
Jag har testat det här hemma, när jag sitter och pysslar ibland och det inte räcker att fläta håret för att hålla det ur vägen och det funkar förvånansvärt bra. Och då har jag ändå hopplöst halt hår.
Här är en detaljbild på det. Flickan i kortärmad orange klänning: http://www.maisonstclaire.org/resour...airstyles.html

Men jag kommer inte ihåg varifrån bilden kommer just nu, tyvärr.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 07:41   #7
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Det där är faktiskt en utmärkt, men väldigt enkel håruppsättning. Kräver dock att håret är ganska långt.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 10:16   #8
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Till tidigt 1300-tal så är det kvifen (Birgitta-kveifen) som diskuteras på HV som är mest passande. Jag kan inte komma på något annat förslag på rak arm utöver ett enkelt hakband och dok. Den sk. coronetten var också aktuell vid den här perioden, dock har jag inte ägnat så mycket tid åt att ta reda på vilka samhällsklasser som använde den.
Ett tips är att söka på Codex Manesse för att få fler förslag, i den finns det väldigt mycket bilder på kläder och även några bilder med barn om jag inte minns helt fel.

Om flickan i fråga vill klä sig som en lite äldre adelsdam så går det utmärkt med utsläppt hår samt hakband och coronet i vitt linne.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons