Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-26, 12:08   #1
Job Job är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 2
Question Storleks fråga.

Hej alla.
Har en lite fundering kring vad det blir för storlek på byxan, om man som jag, tillhör "de stoora" klientelet.

Midjemått - 165cm
Stuss - 170cm
Ben innerlängd - 74cm
Vad blir detta i t.ex. D-storlek, tum, osv.

Hopplöst att hitta på nätet, det blir typ 7-8xl.

Tacksam för svar.
Job är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 21:13   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Inte helt enkelt att hitta en bra storleksguide som täcker in de mått som du angivet. Här är en som du i alla fall ger dig en uppfattning om vad ditt midjemått ger för storlek: http://bigsize.se/content/9-storlekstabell

Jeans och liknande som ofta säljs i tum storlek anger midjevidden i tum. Tex om storleken är 34/32 så är midjevidden 34 tum vilket blir 86cm och 32 är innerbenslängden, vilket blir 81cm.

Titta på den här storlekstabellen så ska jag försöka förklara hur logiskt de vanliga herr storlekssystemet är uppbyggt: http://www.ellos.se/g/CustomerSuppor...E-37DDB833CAF8

Basmåttet för systemet är totallängden, bröstvidden och midjevidden. Det är bröstvidden som anger själva storleken, som tex C48,C50,C100,D104. Totallängden är också viktig i sammanhanget.
  • Är du 170cm lång väljer du storlek 96,100,104 osv. Siffrorna står för hela bröstviddsmåttet, som du kan se i den ovan länkade storleksguiden.
  • Är du 176cm lång väljer du storlek 48,50,52 osv. Siffrorna står för 1/2 bröstviddsmåttet.
  • Är du 182cm lång väljer du storlek 148,150,152 osv. Siffrorna står för 1/2 bröstvidden + 100
  • Är du 188cm lång väljer du storlek 248,250,252 osv. Siffrorna står för 1/2 bröstvidden + 200

Bokstaven står framför sifferkoden anger figurtypen, dvs midjeviddens förhållande till bröstomfånget. Där tex:
B= Smärt
C= Normal
D= Kraftig

Uppgifterna om storlekssystemet har jag hämtat från Öbergs/Ersmans bok "Mönsterkonstruktion Herrkläder"

Hoppas detta är till hjälp för dig att hitta rätt storlek.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 17:09   #3
Job Job är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 2
Hejsan.
Tack för svar!
Jag förstod att det skulle bli rörigt i skallen men det löser sig.
Det jag kunde tolka ut från Bigsize länken är att jag minst bör ha D156 gärna större, men finns det? Finns D160 osv?

När jag beställde byxor från utlandet så gjorde jag som så, mätte med måttband kring midja och stuss, översatte det till tum" och beställde därefter.
Vad fick jag hem - ett 2 mans tält, banne mig *s*

Så efter det så slutade jag med att beställa tum" utan höll mig till xl varianten och då fungerar det. Men då kommer vi till nästa dilemma, USA strl är inte som i EU.
En 8xl på dressmann är lika med en 4-5xl i USA - knepigt värre.
Job är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons