Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-19, 23:17   #16
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Nu vet jag iofs inte vad du menar med professionella maskiner. Det är inga industrimaskiner jag är ute efter, men det ska vara bra grejer. Det är många här som arbetar som sömmerskor/skräddare, så helt klart är jag på rätt sida enligt mig själv.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 06:44   #17
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
För några år sen fanns det en jämförelse i Threads på en mängd maskiner som var aktuella då,man hade listat olika funktioner och talade sen om om den fanns på de olika maskinerna. Nu kommer det en mängd nya maskiner på marknaden hela tiden så artikeln är inaktuell, kolla om den finns på nätet!
Vore bra om den fanns, ja kanske men någon skall orka samla alla fakta och hålla den uppdaterad, nån entusiast kanske...själv prioriterar jag att sy
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 14:01   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du gör förstås som du vill men jag hävdar fortfarande att du behöver en overlock.

Tänk på att hemmasymaskiner inte nödvändigtvis behöver vara så mycket bättre när de är dyrare. De har helt enkelt fler finesser och sömmar. Men inte nödvändigt bra på dem. Det är i alla fall så idag nu för tiden. De är till för folk som vill leka och prova på olika saker men inte sy yrkesmässigt.

Men man kan förmodligen ändå hitta. Tror jag, bara och provsy som en galning i så fall.

(tänk på vad behöver du mer just nu, bra trikåsömmar eller brodyr)

Som exempel har jag Brother innovis som jag köpt för att kunna sy allt möjligt på och brodera på. Men det visade sig att den är för jobbig att sy med normalt, så jag broderar bara just nu. Just där fungerar den bra. Med jobbig menar jag att den lever eget liv.. Krånglar, gnäller, hoppar över 10-tals stygn för att börja sy igen när man syr över t.ex. tjockare partier. Ändå pratar folk varmt om innovis-serien... Nej jag föredrar min gamlingar.

Se till att provsy på overlock!

Om man ska satsa på att sy yrkesmässigt så tycker jag faktiskt Kanvas har rätt. Det finns beg industrioverlock t.ex som inte behöver kosta så mycket. Man kan hitta för billigare peng än dito hemmaversion. Sen finns det också ateljesymaskiner som är mellanting. "Bärbara" industrisymaskiner ungefär, om man har platsbrist och brist på 3-fas el. Juki gör bra som mina vänner har och rekommderar.
(de första 3 är det jag pratar om: http://www.juki.co.jp/products_e/pro_list.html ) Jag är sugen på en just pga elen och platsbristen. Men jag är nöjd med mina maskiner redan, det som jag kunde önska är att det är lite snabbare ryck i min 50-talare nu när jag börjat sy viktorianska kläder, milsvida sömmar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 15:23   #19
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile

Kolla in begagnade industrisymaskiner. De är gjorda för att gå flera timmar varje dag. Hushållssymaskiner ("vanliga symaskiner") är bra och klarar oftare olika saker, men är inte gjorda för att man ska sy på varje dag på samma sätt som industrisymaskiner.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 17:53   #20
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Jag ska ta och kika på begagnade industrimaskiner, för det är ju faktiskt tips jag är ute efter
Men grejen med att jag vill köpa en vanlig hushållsmaskin med lite bredare användningsområde är just för att jag inte ska bli sömmerska på heltid. Min "verksamhet" kommer att vara ett extraknäck, mest för att jag gillar att sy och gärna hjälper andra. Jag har även kommit fram till att eventuellt behöver jag kanske inte broderidelen, bara det finns bra med dekorativa sömmar på maskinen, för jag vill kunna märka och sy texter.

Som sagt, jag är lite grön när det gäller att skaffa symaskin, men när det gäller att sy är jag lite mer "rutinerad" (ja, jag vet, jag är en liten gröning på enbart 20 år).

Jag hävdar också att jag behöver en overlock, helt klart. Men nu ska jag skaffa min första egna maskin och jag vill ha bred användning av den. Dessutom har jag inte råd att skaffa två maskiner direkt. Mamma har en gammal overlock, som jag nog kan låna när det krävs, bara den fixas till, för i nuläget fungerar den inte.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 18:06   #21
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Kolla in begagnade industrisymaskiner. De är gjorda för att gå flera timmar varje dag. Hushållssymaskiner ("vanliga symaskiner") är bra och klarar oftare olika saker, men är inte gjorda för att man ska sy på varje dag på samma sätt som industrisymaskiner.
Men är inte industrimaskiner såna med egna bord förresten? Det är inte aktuellt, då jag vill kunna flytta den (speciellt ifall jag ska införskaffa en overlock också, då jag bara får plats med en åt gången).

Vad är det för skillnad på overlock och coverlock, som så många maskiner har? Jag har även sett att det finns vanliga hushållsmaskiner som påstås ha overlock, men jag ser inget ställe där den ska kunna klippa tyget, så det känns ju som att det är bullshit, eller?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 18:21   #22
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Skickar du efter en overlock (brother303D) från england kostar den runt 2500 kr (med frakt), dessutom får du ett star-kit med 12 stora konor tråd, saxar, nålar m.m.
Maskinen leveras vid din dörr om du är hemma och du har lämnat ev kortkod i samtidigt med adressen. Men följder en dvd och bruksanvisning som en normalkorkad nybörjare begriper sig på.
Många från sysidan köpt overlockar där ifrån. Och jag tror att nästa alla har varit nöjd. Har något gått snett så har dom varit väldigt hjälpsamma.
Maskinen brukar dyka upp inom en vecka.

Det är SewingMachinesDirct jag talar om.

http://www.sewingmachines.co.uk

Lönar det sig att kosta på en servis 600-800 kr + ev reservdelar på en maskin som inte är din?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 18:36   #23
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hej!
Här är två läbkar du kanske kan ha nytta av.
Håller med om att det inte finns någon jämförande sida där prestande och funktion jämförs, typ kameror.
http://stitchesandseams.blogspot.se/...all-stuff.html
http://sewing.patternreview.com/cgi-...hine.pl?type=2
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 20:06   #24
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Skickar du efter en overlock (brother303D) från england kostar den runt 2500 kr (med frakt), dessutom får du ett star-kit med 12 stora konor tråd, saxar, nålar m.m.
Maskinen leveras vid din dörr om du är hemma och du har lämnat ev kortkod i samtidigt med adressen. Men följder en dvd och bruksanvisning som en normalkorkad nybörjare begriper sig på.
Många från sysidan köpt overlockar där ifrån. Och jag tror att nästa alla har varit nöjd. Har något gått snett så har dom varit väldigt hjälpsamma.
Maskinen brukar dyka upp inom en vecka.

Det är SewingMachinesDirct jag talar om.

http://www.sewingmachines.co.uk

Lönar det sig att kosta på en servis 600-800 kr + ev reservdelar på en maskin som inte är din?
Det är inte jag som betalar en eventuell service för den maskinen, det kommer min mamma göra, eftersom även hon vill kunna använda den. Är det inte en bruksanvisning på engelska då? Nog för att jag kan engelska, men jag vill ha en svensk bruksanvisning
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 20:15   #25
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jo, bruksanvisningen är på engelska men svensk bruksanvisning finns att hämta på brother.se.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 21:15   #26
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Jo, bruksanvisningen är på engelska men svensk bruksanvisning finns att hämta på brother.se.
Va bra!
Men jag läste i någon recension att den inte var så "stark", och jag vill kunna sy i jeanstyg och kanske något tjockare också. Någon av er som har något att säga om det? Det var bara en som ansåg att den var lite mesig, resten var positiva!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 21:44   #27
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Svag tycker jag inte att den är, 3034:an alltså. Sydde nyligen en kattsäng av en kraftig filt. Fyra lager tyg som knappt gick under pressarfoten, men sydde gjorde maskinen utan problem ändå.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 22:17   #28
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Svag tycker jag inte att den är, 3034:an alltså. Sydde nyligen en kattsäng av en kraftig filt. Fyra lager tyg som knappt gick under pressarfoten, men sydde gjorde maskinen utan problem ändå.
Kanon då Får se om ekonomin tillåter det, isf kommer jag nog införskaffa mig 3034:an, för den verkar ju helt klart bra, och som tidigare nämnt - en overlock är nästan ett "måste".
Nu ska jag bara klura ut vad jag ska köpa för vanlig maskin också.. Riktig djungel är vad det är, speciellt när man inte är helt hundra på vilka finesser man vill åt!

Men jag tänkte på en sak till med overlock, när det gäller att sy på en sån är jag helt grön, jag har bara lånat mammas en gång när jag var liten, och då kändes det mest läskigt.
Men hur är det med att fålla upp saker? Jag har läst att folk fållar upp med en overlock, men i mitt huvud går det inte ihop, eftersom maskinen klipper tyget vid sömmen? Eller menar de någon annan form av fållning då?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 23:15   #29
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg

Om man ska satsa på att sy yrkesmässigt så tycker jag faktiskt Kanvas har rätt. Det finns beg industrioverlock t.ex som inte behöver kosta så mycket. Man kan hitta för billigare peng än dito hemmaversion. Sen finns det också ateljesymaskiner som är mellanting. "Bärbara" industrisymaskiner ungefär, om man har platsbrist och brist på 3-fas el. Juki gör bra som mina vänner har och rekommderar.
(de första 3 är det jag pratar om: http://www.juki.co.jp/products_e/pro_list.html ) Jag är sugen på en just pga elen och platsbristen. Men jag är nöjd med mina maskiner redan, det som jag kunde önska är att det är lite snabbare ryck i min 50-talare nu när jag börjat sy viktorianska kläder, milsvida sömmar.
Jag gav bort min gamla industrioverlock, så det kan bli riktigt billigt. Hahaha!

Jag har skrivit tillräckligt om industrimaskiner så jag ska sluta tjata om dem, men kan ju direkt säga så här, dessa maskiner går inte på ström, de drivs av en rem. Remmen i sig kan drivas av olika motorer (eller foten om man byter remhjul på maskinen, det går). Olika motorer har olika strömbehov, det vanligaste på beggade marknaden är trefas kopplingsmotorer på 550W, dessa kan enkelt kopplas om till enfas, om det inte är efka variostop och sånt. Alternativet för vanlig 230 enfas är servo, dessa är tysta och kostar runt £80 om man shoppar runt lite.

Till trådskaparen, tror du har en hel del att läsa på om innan du startar eget. Som en vänlig uppmaning. Och tipset om att köpa en basmaskin eller serva den du har och lista upp alla saker på en kravspec kvarstår. Och man fållar inte på overlock, man fållar på en blindsömmaskin!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 00:34   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag blev plötsligt lite mer sugen på industrisymaskin nu. Synd att jag inte riktigt har plats för "eget" bord då jag redan inrett arbetsområdet. Gamla hushållsmaskiner kan man ju placera i låda men det går ju inte med industri just pga det du säger, Kanvas, att det drivs med rem.

Undrar om man kan hacka gamla pfafffen till och bli lite kvickare. Eller nej. Det skulle nog vara lättare om jag hade kvar 230:n som hade extern motor på rem. Men den bytte jag ju bort mot min 332 som har friarm, och inbyggd motor. (egentligen skälet var att 230:n hade många problem som symaskinsreparatören inte kunde fixa så jag fick utbytt.)

Så ett par tusingar för en kvick (dvs snabbare än hushåll) och stark raksömsmaskin utan bord skulle jag slå till.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
filtrera, jämförelse, produktjämförelse, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons