Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-12-03, 18:00   #1
minus minus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 7
Question Hur ofta smörjer man en symaskin?

Haloj!
Håller fortafarande på och väljer och velar om vilken symaskin jag ska köpa. Nu har jag fått höra att de som ligger inom min buget alltså 3000kr inte är underhålls fria utan måste smörjas. Och nu undrar jag hur ofta smörjer ni era maskniner? Hur ofta måste man lämna in dem för underhåll om man kanske använder den 2-3 gånger i veckan? Oljar era maskiner av sig sen eller räcker det med att man syr första gången efter smörjningen på en liten lapp?
Tack på förhand
mvh Annso
minus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 18:24   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vad jag vet måste alla maskiner smörjas. Hur ofta beror på hur mycket maskinen används. Men jag har tagit för vana att smörja en gång i månaden men då syr jag ganska ofta. Om jag vet att maskinen ska stå ett tag smörjer jag den innan.
När man smörjt torkar man av över flödet och syr lite på en provlapp.
Vad gäller servning är väl en gång per år lagom tror jag men jag är inte säker.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 20:25   #3
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Jag smörjer inte ofta, men varje år åtminstone Syr lite på en skräpbit sedan, så är den som ny sen. Den har nyligen fått sin första service, efter typ 10 år. Min man har gått igenom den ibland, men nu var den till en fackman. Har hört något om att man bör serva varje år.

Min overlock har två punkter som ska ha en droppe olja då och då, inget avancerat där inte. Det är säkert olika på olika maskiner, men alla behöver åtminstone lite smörjning.

Om du nu inte valt maskin redan, så föreslår jag en bättre begagnad, än en billig ny för dom pengarna. Min personliga erfarenhet säger att det brukar vara bättre (har själv en märkeslös sak som vållat mig mycket ont och lite precision).

Lycka till!
//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 07:55   #4
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Enligt min symaskinshanfdlare skall man inte smörja de nya symaskinerna alls. Det skal inte behövas. Hon ansåg att min maskin var för "ung2 för attservas, Då är den ettår. Jag kommer lämna in den vartannat år tills jag har råd att byta upp mig till en D1 eller så.
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 09:57   #5
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag har en husqvarna Emma som vi köpte för ett år sedan och den behöver man inte smörja alls. Så det stämmer att man inte behöver smörja de nyaste maskinerna.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 10:00   #6
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Exclamation

Citat:
Om du nu inte valt maskin redan, så föreslår jag en bättre begagnad, än en billig ny för dom pengarna. Min personliga erfarenhet säger att det brukar vara bättre (har själv en märkeslös sak som vållat mig mycket ont och lite precision).
Jag instämmer med Irene. Köp för allt i världen ingen ny maskin med din angivna budget!. Om du inte hittar en riktigt bra deal och får köpa ett "demonstrationsex" riktgt billigt eller liknande vill säga.Du kan utan problem hitta riktigt bra grejer för 2000 spänn. Sikta på t.ex. Husqvarna 2000 eller någon Pfaff, andra märken kan jag inte mycket om, men de välkända fabrikaten har säkert äldre modeller som väl kan konkurrera med de jag nämnt. Det går inte att tillverka billiga maskiner som tillåter den stygnprecisionen dyrare har. Det kostar nämligen en del att tillse detta rent mekaniskt. Detta är den absolut viktigaste egenskapen hos en symaskin, sedan kommer sådant som belysning, friarm och annat...

En ren kuriositet: jag har sett att den gamla Husqvarna-modellen som min moder inhandlade på femtio-talet, finns att köpa som begagnad, servad och klar för 1000-1500 kr. Snacka om bra andrahandsvärde... Så om man nöjer sig med de funktioner som var tillgängliga för riktigt länge sedan, kan man hitta riktiga kvalitetsmaskiner för småsummor (i sammanhanget). Jäkligt snygga är de också. Nackdelen är att de brukar väga en del.. och sakna bekvämligheter som bärhandtag, och de behöver smörjas ibland.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 11:18   #7
minus minus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 7
Haloj!
Jag letar efter både nya maskiner och nu även begande. Har ni några tips på vad man ska tänka på om man köper en begangd symaskin? Och vet ni om det finns några bra butiker som säljer begangnade symaskiner norr om stockholm? Eller är det till att leta på blocket o.s.v som gäller? Tack så jätte mycket för alla svar jag fått!!!
Mvh Annso
minus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 19:20   #8
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!
Jag har precis köpt en Janome QC 6260 till ett mycket bra pris. Den är smörjfri och har 5 års garanti. Då Janome firar 10 år i Sverige lämnas året ut fantastiska rabatter på alla modeller. Min modell kostar normalt kr 8995 men efter jubileumsrabatten betalade jag kr 6995. Dessutom fick jag kr 1300 i inbyte för min 30 år gamla Bernina.

Janome har flera olika modeller i olika prislägen och om Du har tänkt Dig att betala ca 3000 kr borde Du kunna få en maskin som normalt skulle kosta betydligt mer.

Jag är helnöjd med min maskin och tycker att Du skall försöka titta på Janome. PS/ Janome är världens största tillverkare av symaskiner och tillverkar årligen ca 1,8 miljoner maskiner.

Lycka till!
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
smörja symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons