Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-29, 09:25   #1
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Hur undviker man långa klipptrådar.

Transport stygn går ju inte alltidat få till, Tycker det är konstigt att det inte finns en sax och fästnings redskap, eller finns det kanske men jag inte hittat den. Är det någon mer som övar stygnsättning i Digitizer pro från Janome. Vi kanske kan hjälpa varandra. Har läst mycket här på sidan om stygnsättning , men kanske missat bra information ändå.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 15:12   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
I den mån man har en maskin som kan ta emot klippkoder kan man säkert lägga in dem, men jag vet inte var man gör det i just ditt program. Jag vet hur man gör i Embird...
Prova att slå på t.ex. "trim" eller "trim code" i din manual.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 18:49   #3
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Jag hittar inget på dom orden. Jag förstår inte vad det står i bruksannvisningen , den är helt på engelska. Fattar en del när man tittar på bilder. men någon större hjälp får jag inte.jag har fått några dagars hjälp med stygnsätning av den jag köpte maskinen av men det är ca½ år mellan träfarna. man glömmer lätt.
men det går bättre och bätre.
Tack för att du försöker hjälpa mig.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 19:31   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har ju haft Digitizer i 7 år, och kan det utan och innan. Har aldrig behövt använda några klippkoder eller fästkoder. Digitizer skapar själv fäststygn där det behövs (automatiskt).

Att undvika hopptrådar är inte så svårt, det gäller bara att planera stygnsättningen. Långa hopptrådar är i sig inget problem, och ibland är det tvunget att ha sådana, men... hopptrådar i en färg ska aldrig behöva korsa varandra (gör de det, finns risk att pressarfoten fastnar i ett hoppstygn, i synnerhet om man broderar på tjock frotté).

I Digitizer kan man lätt se om en stygnsättning är optimalt gjord, eller om den kommer att ställa till problem när man broderar. Jag ser om trådfärgerna är sorterade på ett bra sätt eller inte... om det finns onödiga hoppstygn kors och tvärs eller alltför många lager på varandra.

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 19:45   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen...
Det enklaste sättet att planera stygnsättningen och undvika hoppstygn är att aktivt använda markeringarna för start- och slutpunkt i alla objekt som skapas. Dessa framträder när man markerar ett objekt och väljer "Reshape"-läge. Då ser man även ett handtag som man kan snabb-styra stygnriktningen för objektet (går även att sätta med siffervärden i objektets egenskaper (Details).

Den lilla fyrkanten och plustecknet kan man alltså flytta på. Fyrkanten visar var objektet ska börja broderas, plustecknet visar var de sista stygnen sys i ojektet. Har man då flera objekt i samma färg, så kan man minska eller helt undvika hoppstygn genom att lägga objekten i rätt ordning och med rätt start- och slutpunkter.

/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 19:48   #6
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Gunilla har du tid och lust?

Jag håller på att provbroderar en stygnsättning nu. Jag undrar om jag får skicka den till dig Gunilla för att få ett utlåtande vad som är bra och vad som jag kan ändra och tänka på. Tycker du att den är bra nog för att dela med sig av så gör jag det. Då lägger jag ut den här på sidan.
Har du inte tid eller lust att titta på min stygnsättning så förstår jag det.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 20:16   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Visst kan jag titta på den, men skicka den i JAN-format i så fall. Jag hoppas att jag kan öppna den i min gamla version, annars får du skicka JEF-format istället.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 20:17   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag kanske missförstod frågan, men det är väl just de där "oundvikliga" hoppstygnen man kan vilja sätta trimkoder på OM programmet inte gör det automatiskt. Fast det förutsätter förstås att man har en maskin som läser sådana koder, annars är det ju bortkastat! Det är inte heller alla format som för vidare sådana koder. Jag vet att med DST-formatet som min maskin läser (förutom PES) kan man "tvinga" maskinen att göra klipp och fäst var man vill i broderiet. Jag tolakde det som frågan gällde hur man får in de koderna, men kan förstås ha missförstått det hela.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons