Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-04, 23:04   #1
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Är det en Janome 6600P jag skall ha?

Jag hade nästan bestämt mig för denna maskin för jag hört så mycket gott om sömnadskvaliteten. Grejen är bara att jag inte är så intresserad av quiltning utan vill ha en maskin som är proffsig för beklädnadssömnad (men gärna med lite möjlighet till brodyr kanske....) Nu hade den ju inte friarm. Är det något som man saknar? Nästa modell 7700 är ju ännu ett snäpp dyrare men med friarm. Är det värt att lägga dessa extra tusenlappar för det? Eller skall jag ha något helt annat? För så mycket pengar som dessa maskiner kostar vill jag ju känna att jag satsat rätt. Jag vill ha raksömmar med samma stygnlängd hela vägen och att den matar bra, snygga knapphål och så skall den kännas tung och stadig.Snälla - berätta för mig vad ni tycker. Trodde jag skulle fixa detta under semestern men så fort gick det inte.
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 06:59   #2
Gungner Gungner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 5
Jag är en lycklig ägare till en 6600P sen två år tillbaka. Jag både quiltar och syr kläder på den, den är stabil, tyst, har bra belysning och syr snyggt i både tjocka och tunna tyg.
Att den inte har någon friarm gör inget när man syr nya kläder (man får planera), men om man vill ändra tex. längden på en färdig byxa, ärm eller laga ett hål på byxans knä så blir det problem.
Jag har även en äldre mindre maskin med friarm som jag använder för att kunna lappa och ändra.
Maskinen har stort utrymme till höger som är perfekt när man syr stora projekt som balklänningar.
6600P har många sömmar och alfabet som kan användas for dekoration men den kan inte brodera.

Susanne
Gungner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 08:21   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Att den inte har friarm, bekymrar inte mig, det fungerar bra utan den.
Att t ex lägga upp en byxa är ingen konst, vänd byxan på rätan, och sy "inifrån".
Att lappa ett knä går alldeles ypperligt också, "trä in" byxan i maskinen uppifrån, tills Du kommer ner på byxbenet där lappen ska vara.
Visst blir det lite trångt, men det blir det med vilken maskin som helst, när man ska sy i ett byxben.

Janome 6600P är så nära en industrimaskin man kan komma. Den är inte bara för quiltning, jag syr inte sånt utan all annan sömnad.

Köper man en Janome 6600 får man mycket maskin för en relativt liten slant.
Jag har tittat på Horizon, men den kändes inte "nödvändigt" för mig att byta "upp mig"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 09:10   #4
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Tack för svaren, det känns så bra att kunna diskutera sådant här med initierade och ni finns där alltid på sysidan.
Balklänningar är något jag nog kommer att sy så det är bra med det stora ytan men jag skulle nog sakna friarmen för att kunna laga hål på knäna och sy runt andra mindre ringningar, manschetter etc. Just nu känns det inte som jag är benägen att tänka om och behöva planera annorlunda för att det fattas något med min maskin. Jag sparar lite till och väntar på Horizont - tror jag....
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 20:05   #5
Skruttan2 Skruttan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 39
Mitt bästa köp.

Jag köpte min Janome 6600P i början av sommaren och så glad jag är över min nya maskin.
Har även HQ SE och HQ D1 men när det gäller att sy kan dom inte jämföras med Janome 6600P som är mycket bättre. Sömmarna blir så fina så spelar det ingen roll om det är tjocka tyger eller tunnaste siden som jag sytt i. Har haft olika färger på över och under tråd och man får perfekt resultat.
Knälyften använder jag hela tiden och det tycker jag underlättar när jag arbetar.
Jag saknar inte friarm utan gör som Aina när jag syr ärmar och byxben.
Man får nästan känslan av industrimaskin när man använder maskinen och det säger jag som en bra egenskap. Jag ångrar inte köpet utan bara att jag inte köpt den innan.
Jag köpte min från Skövde Symaskiner till ett bra pris och fick väldigt många andra saker till också och kanon bra service.
Lycka till med ditt köp.
Skruttan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:21   #6
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har 7700 och är mycket nöjd. Den har nästan allt som 6600 fast den är lättare att ställa in (som en iPod), friarmen och rakstygnsplåten. Det jag saknar från 6600 är att på 6600 kan man arbeta med overlocktrådar och att man kan spola upp tråd medan man syr.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons