Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-07-11, 01:42   #1
strössel strössel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 2
Question söker spolar och fötter till äldre husqvarna

jag har försökt att googla med har kammat hem noll på det.
har en husqvarna praktica II model 5230

är i desperat behov av fler spolar, jag har TVÅ -så ni förstår säkert att jag behöver fler.
min lokala huskvarna försäljare sålde spolar till mig som inte alls funkar då tråden krånglar med dessa. maskinen funkar toppen med rätt spolar.
skulle också vilja köpa pressarfötter för dragkedja och fåll.

vart hittar jag detta?
strössel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 22:12   #2
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag kan kolla med Gunillas Hemsybutik i Trelleborg om hon har något av det Du söker.
Är det pressarfot för "osynlig" söm Du letar efter?
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 07:40   #3
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Kanske kan hjälpa dig, spolarna är väl de som är i genomskinlig (ej färgad) plast, något lägre än de som är till dagens Husqvarnamaskiner. Tror också jag kan ha pressarfötter, kan kolla imorgon. Pressarfötterna passar väl även de som används idag??
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 13:21   #4
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag har mailat Dig privat.
Hälsningar Eva
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 12:19   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Dom flesta pressarfötter som är till nya husqvarnamaskiner kan man använda i dom gamla maskinerna också. Det är samma fäste. Skillnaden är egentligen mest att dom nya fötterna är bredare och klumpigare. Gillar man inte det kan det vara lönt att kolla efter gamla fötter även till nyare maskiner.

Dom enda fötterna som verkligen inte funkar både till nya och gamla maskiner är riktigt pyttesmå äldre fötter. Det är ju som kännt lite snålt med matartänder på dom nyare maskinerna ibland så på vissa nyare modeller kan en liten pressarfot hamna helt och hållet emellan pressarfötterna och då matar maskinen inte.

Prata med husqvarnabutiker som tar in maskiner för reparation. Dom sparar ofta pressarfötter och andra tillbehör när maskiner ska skrotas.
Spolar tillverkas fortfarande i massor varianter så det borde du kunna hitta i vilken husqvarnabutik som helst. Ta med en av dina egna spolar och visa i butiken så blir det lättare för dom att hjälpa dig. Det finns många olika typer av spolar och det är inte alltid lätt att se skillnad på dom. Ta med dom som inte funkade tillbaka och be att få pengarna tillbaka.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 12:36   #6
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
hej
har sett att de ofta har små lådor på Myrorna, och liknande, med blandade pressarfötter och tillbehör. Men då krävs det ju naturligtvis att du vet hur det ser ut, det som du letar efter.
Lycka till!
Lena K
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 18:15   #7
strössel strössel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 2
tack för alla svar! pressarfot har jag hittat, en av de jag sökte fanns redan med men jag förstod det inte eftersom jag inte vet hur de skall se ut. jag köpte en manual från en svensk nätbutik, superbra investering (det var då jag förstod att de redan fanns med ett sortiment av pressarfötter!)
men däremot inga spolar än, jag har varit in till min lokala husqvarna butik igen och de skulle återkomma när symaskins reparatören som borde veta är tillbaka från semester. spolarna som jag har ha platta sidor och funkar felfritt i maskinen, inget att anmärka på dock har jag bara 2st. ingen av de spolar som Huskvarna säljer nu stämmer med dessa spolar (enligt den lokala butiken). de gamla spolarna stämmer också (enligt vad jag kan se) exakt med de i manualen. Huskvarnas standardspolar som skall funka till alla maskiner var alltså de jag provade först av allt. dessa stämmer inte i utseende eller funktion! "standardspolarna" har rundade sidor medan de till min maskin har helt platta, standardspolarna är också ca en mm mindre och förmodligen gör det oerhört lilla glappet att tråden hela tiden hoppar ur. maskinen är inte mycket använd efter servisen för ca 2år sedan och eftersom de dessutom funkar super bra med rätta spolarna så tvivlar jag att det är fel på maskinen.

jag tänkte avvakta och kolla om reparatören har någon idé om det går att använda någon annan sorts spolar eller om man kan byta ut spolkapseln så att jag tex kan använda standardspolarna. har han ingen ide så testar jag idéer och tips från tråden och från privata meddelanden. detta borde ju rimligtvis gå att lösa!

(enligt manualen skall spolarna som passar den här maskinen heta "41 12 876" och de säljs om 6stycker per paket)
strössel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-29, 11:48   #8
Eugenious Eugenious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 17
Hur har det gått?

Hej...jag har hamnat här lite sen men läste genom ämnet och tänkte fråga hur har det gått med att hitta spolar.
Jag syr på en Husqvarna Automatic 21 E (den större av dem gröna) och spolarna har inte varit problem. Det visade sig att Janome 1600 använder samma spolar, och jag tror att Practica använder också de.

Hur som. Skriv gärna och berätta
Eugenious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-29, 19:46   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hoppas att TS är fortfarande medlem här, för det har ju gått fem år sen dess.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons