Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-07-12, 15:10   #1
anelle anelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 10
pfaff 4874 vs. babylock evolve?

Pfaff 4874 och Babylock evolve verkar vara "värstingarna" på marknaden om man vill ha en "kombinerad maskin". Jag tycker att jag hittar hyfsad information om Pfaff:en men inte riktigt lika bra och detaljerad information om Babylock:en.
Någon som vet fördelar och nackdelar med dessa två maskiner och ev andra konkurrerande märken som kan ungefär lika mycket?
Pfaffen måste jag köpa utomlands det vet jag, men jag har också sett att en del har inhandlat sin Babylock på t ex Syfestivalen och då undrar jag förstås hur mycket den då har kostat?
Vilken skulle ni ha valt? Eller skulle ni kanske ha valt någon helt annan maskin och i så fall varför?
Tackar på förhand!
anelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 16:49   #2
anelle anelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 10
fler frågor

Jag vill även passa på att fråga vad den ena maskinen kan som den andra ev inte kan. Tackar på förhand och hoppas på kloka svar så här i semestertider ....
mvh
anelle
anelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 23:07   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag skulle rekommendera Babylocken, den är lätt att trä, den arbetar inte med trådspänningar, har differentialmatning mm...

Evolven syr overlock, raksöm, tvillingsöm eller alltihop samtidigt om man vill. Det finns en massa olika pressarfötter till den som man kan ha till olika ändamål, även en bok om dessa av Janet Spink.

Vad Evolven inte gör som man skulle kunna sakna är sån där söm som ser ut som bak-och-framvänd coversöm, det kan jag sakna ibland, men annars så skulle jag inte vilja ha en annan maskin.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 07:02   #4
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jag har också en Evolve som jag är riktigt nöjd med!
På babylocks hemsida hittar du bland annat trädningsguiden:
http://www.babylock.com/ftp/whitepap...adingGuide.pdf
och instruktionsboken:
http://www.babylock.com/ftp/whitepap...ructionRef.pdf

I trädningsguiden syns det enkelt vilka sömmar som finns och hur man trär dem.

Jag köpte min evolve på syfestivalen i Kista i våras för 15 800 och då fick jag med fem extra pressarfötter och en extra bok med instruktioner för pressarfötterna och olika sömnadstips.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 17:30   #5
anelle anelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 10
Tack för all info!

Jag får väl säga att alla verkar prata fantastiskt gott om Babylock Evolve:n och när man läser på andra engelska sajter så klagar folk ibland på att Pfaffen inte är så lätt att "handskas" med och det är ju svårt att få stöd/utbildning från någon lokal försäljare eftersom den måste köpas fr utlandet.

Det som för mig talar för en Pfaff 4874 är att jag väldigt gärna skulle vilja ha en söm som enligt Pfaffs "stygnguide" heter: 5-trådig kasttäcksöm, tre nålar. Den ser ut som trillingsömmens baksida, fast på båda sidor. Förstår ni vilken jag menar då?

Jag har börjat snegla lite på en Janome 1200D eftersom denna maskin har sömmen som jag vill ha (o de andra som jag vill ha), men jag ska fråga vad folk tycker om Janome:n också..... Problemet är väl lite också att vid sådana här lite "dyrare investeringar" är det inte många som har lust att "erkänna" att de tycker att den dyra maskin som just de har valt att köpa kanske inte var så bra.....

Tack för era svar!
anelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 18:58   #6
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
om man vill kan man ju sy den tre-trådiga täcksömmen från avigan istället och då få den kastade sidan på framsidan, men om man ska fålla är det väl bäst att sy en tre-trådig overlock söm i kanten först i så fall... Men det blir ju lite krångligare :-)
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons