Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-28, 19:47   #1
birca birca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 2
Unhappy Undertråden trasslar Hjälp sökes av Pfaff-van

Hej på er alla glada sociala sykunniga därute. Jag har ett riktigt nybörjarproblem. Jag fick en begagnad symaskin i present för ett par år sedan, men har knappt använt den. En anledning är att det är en modell som jag inte alls använt tidigare, (har mest provat husqvarna det lilla jag alls sytt), och det följde inte med någon bruksanvisning. Bara att förstå hur man ska trä den var ett äventyr. Nu har jag inspiration, och vill komma igång (mycket tack vare den här trevliga sidan faktiskt), men körde fast nästan direkt. Först gick det jättebra, jag sydde säkert en meter raksöm. Sedan tog undertråden slut, så jag fyllde på spolen (det var också ett mysterium, men gick till slut). Fast sedan gick det bara att sy några få stygn innan det tjorvar ihop sig vid undertrådsspolen. Det är som att den inte dras upp ordentligt... (Se bild)Jag har försökt sätta in spolen i hållaren från olika håll, justera trådspänningen, men sedan tar mina symaskinskunskaper slut. Finns det någon här som har några tips på vad jag gjort för fel. Det måste vara något jag gjorde när jag fyllde på spolen, eftersom det funkade bra innan. Jag har lyckats sy på den tidigare, men har aldrig hållt på tillräckligt länge för att lära mig ordentligt.

Det är en Pfaff (Dorina 75), från 80-talet kanske?

lite vilsna hälsningar,
Caroline
Bifogade bilder
 
birca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-28, 20:21   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Hej Birca!

Jag har inte en Pfaff, men det ser likadant ut i min maskin.

Tråden blir så där ibland för mig också och det brukar bero på att jag slarvat med isättningen av spolen. Själva hållaren får ju inte snurra .

Det är lite trixande att få i spolen ordentligt: hålla ut den lilla ploppen och trycka och lirka med den. Det hörs sen ett rejält klick när den är på plats. Det gäller att släppa ploppen vid rätt tillfälle. Svor mycket innan jag kom på vad det berodde på.

Hoppas ditt fel är lika enkelt !
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-28, 20:53   #3
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
pfaff spolen

Hej!
Du har en metallrektangel på spolen, vicka den utåt(gångjärn i ena sidan av den) och stoppa in spolen i spolhuset. Metallgrejen som står ut ska vara rakt upp och när du håller ut meallgrejen så går det bra att trycka in den och det ska klicka till. Åsså minns du väl att undertråden går åt samma håll som klockan.../pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-28, 23:33   #4
krumeluren krumeluren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 61
Jag brukar sy på en likadan maskin, och har råkar ut för samma problem några gånger. Jag tror nog att det beror på att spolen ej är ordentligt fastsatt(det ska klicka), Jag brukar plocka isär lite delar prcis runt spolkapseln och sedan sätta dit dem igen, om detta är nödvändigt vet jag ej, men det brukar funka. jag har bruksanvisningen till maskinen(min mors).
krumeluren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 07:04   #5
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Thumbs up

Hej
Så blir det ibland på min yamata. Trodde det var för jag hade en billig maskin Jag trädde om tråden i spolen ,och övertåden ett par gånger till slut så funkade det(10 gånger).
men närn jag frågade min lärare sa hon "trä om övertråden". Då blev det kanon meddetsamma.det var för två veckor sen.
mvh klaas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 08:45   #6
birca birca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 2
Cool tack för hjälpen!

Tack för alla snabba och informativa svar! Felet var att jag trätt den övertråden fel (tack Klaas!). Glömde bort att ta tråden runt spännarhjulet, vilket iofs var rätt iq-befriat av mig. Men hellre att det är fel på mig än på maskinen! Lägger upp en bild på hur det ska se ut, ifall att det finns fler korttänkta nybörjare därute.

kram
Caroline
Bifogade bilder
 
birca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons