Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-30, 15:36   #1
Liqurice Liqurice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 1
Textilbutik i Göteborg?

Finns de någon som har någon bra textilbutik i Göteborg? Gärna med tyger mer för kläder
Liqurice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-30, 20:39   #2
evat evat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 57
Hej,
jag kan börja med de som jag brukar gå till, så kan ni andra ju fortsätta
Tygaffärn på Lagerströmsplatsen
Myrins i Sisjön eller på Övre Husargatan
Gårda Textil på Kungsgatan (iofs tycker jag att de är för dyra, men de har MYCKET)
Hälsar Eva
evat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-31, 07:25   #3
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Textur på Västra Hamngatan 5.

Jag hittade en (ny?) butik alldeles i grannskapet (Italienska Modetyger), främst en webbutik med har öppet to-lör och kvällsöppet varannan onsdag. Jag har inte personligen besökt den fysiska butiken ännu.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-03, 00:28   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Gårda är bäst om man vill ha naturmaterial dvs siden, ylle osv samt exklusiva festtyger.

Men för andra tyger är de andra butikerna nog bättre pga prisnivån.

Tygaffärn och Textur är liknande, båda små personliga butiker, har modetyger (dvs senaste trenden ungefär).

Myrin har en del bastyger och en del trikå, och man kan köpa tyg för kilopris också. Hyggliga priser också.

Knapp-Carlsson på kyrkogatan är bra för sytillbehör. Rolig gammaldags butik.

Panduro har bättre utbud för tyger nu för tiden jämfört med för ca 10 år sedan, mest bomullstyger visserligen, men det har börjat dyka upp lite annat som passar för kläder också. Dyrt dock.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 16:31   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Det finns en affär ute i Kållered också som har rätt vettiga priser. Ligger vid Annorlunda Möbler.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 20:24   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tyglagret? Ja, lite knepigt läge, men om man har bil så går det bra. (och visserligen funkar det också med pendeltåget eftersom det ligger ganska nära stationen) Men jag vet inte om det är värt att åka ut bara för tygernas skull. Tycker att butiken motsvarar Myrinsbutikerna lite i sortimentet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 09:28   #7
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Nu är jag lite lat av mig och klistrar bara in länkar till gamla diskussioner om just detta...

http://www.sysidan.se/forum/showthre...E4r+g%F6teborg

http://www.sysidan.se/forum/showthre...E4r+g%F6teborg

http://www.sysidan.se/forum/showthre...E4r+g%F6teborg

http://www.sysidan.se/forum/showthre...ght=tygaff%E4r

http://www.sysidan.se/forum/showthre...E4r+g%F6teborg


Och så vidare, sök och du skall finna!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 10:00   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Okej, jag har bil så jag tänker inte på hur det är att ta sig dit. Skulle gissa att Myrins i Sävedalen inte är så enkelt att hitta till heller om man inte har bil då det ligger i industriområdet. Nu har jag inte varit på tyglagret på länge eftersom jag försöker äta mig igenom mitt eget tyglager innan det köps in mer...

Jag tycker nog att tyglagret har en mängd andra saker än vad Myrins har och lite mer sansade priser. Myrins har jag retat mig lite på då de har sålt grovt bomullstyg som kvilttyg bara för att det var småmönstrat. Sedan har de försökt ta 99 kronor metern för det trots att det gick att hitta på Bauhaus för bara 39 kronor metern (fast det är klart, Bauhaus sålde det som inredningstyg).

Fast jag skall ändå åka en sväng till Myrins idag för att försöka hitta lite stuvbitar, det finns inte så många bra tygaffärer.

Skall man verkligen göra större inköp så är det nog värt resan att åka till Skroten i Skene.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 20:21   #9
MadeleneB MadeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 7
Ikea

Ikea har oftast en fantastisk kvalitet med tanke på pris och många av tygerna kan också användas till kläder.
MadeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 21:29   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker ändå att Ikea känns uttjatat. "alla" har det.

Men senaste gången köpte jag dock lite sammettyger av olika färger, priset är ju väldigt bra.

Ang lapptäckstyger. Man kan visst använda sådana tyger som lapptäckstyger. Det är först på senare tid som man "måste" ha specialtillverkade amerikanska lapptäckstyger. Förr i tiden gick det bra med lite vad som helst. Räcker bara med att gå tillbaka till 70-talet ungefär, och man kan hitta roliga böcker om lapptäcken som hade lite mer personlighet och mer textur.

Men däremot tycker jag det är fel att ta mycket betalt bara för att det "kallas" för lapptäckstyger, så där håller jag med om (även om det ibland finns "riktiga" sådana). Men jag köper aldrig ur den lådan, bara tråkiga menlösa tyger där.

Men tyvärr är dte knappt någon tygbutik som verkligen inspirerar mig. Det är mer så att man kanske hittar en liten tygbit här och där ibland, inte så att man vill frossa.

Eller är det väl för att man är hemmablind?
Jag vet inte, för när jag åkte till Gittes tygkälla i Rinkaby (nej inte Rinkeby ) så köper jag alltid så mycket tyger. Gillar att det är sorterat efter färg där istället för material! Även om det kan vara irriterande ibland! Och så billigt också... Man kan fortfarande köpa udda spets för 1-2 kr /metern.. Sånt hittar man inte i Göteborg. Nej här ska allt höjas, även gamla udda sådana.

På tal om sådant, Gårda textilier är proffs på att höja priset på deras gamla tyger. Man kan ibland hittar rullar med 5-7 överkorsade pris så man får leta till senaste (och högsta) siffran... De "glömmer" tydligen bort att tyger tyvärr åldras (blir sprödare, går sönder lättare, svårare att tvätta eller andra knepiga saker), och tar "modern" pris för gamla tyger från 70-talet typ. Även om man ibland hittar nån tygrulle med "gammal" pris kvar som de "glömt" höja, kan de i kassan höja på plats så man blir "lurad". Typ när man hittat tyg för 29-39 kr metern o de höjer till 99 eller nåt i kassan. Om det inte är någon praktikant eller ny som inte höjer, vilket har hänt och jag blir glad då och kunde köpa snygg tyg för 9 kr metern. Sådant var det då inte på Gittes, gammal pris gäller!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 14:20   #11
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
ichigo

Alltså.. i de allra flesta fall när det gäller överkryssade priser i rullarna beror det på att tyger är omrullat på en annan rulle, med ett pris som en gång i tiden gällt för ett annat tyg. Detta beror på att rullarna går sönder lite titt som tätt. Det gäller även plattorna eftersom vi ofta får in tyg på rullar, som skall vikas upp på plattor (att bara ha rullar i butiken skulle ta alldeles för mycket plats) och de plattor vi har att tillgå är de som tidigare hört till ett annat tyg. Därav överkryssade priser.

Jag ville bara säga det.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 15:58   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för förklaringen, då förstår jag. Men då förstår jag inte varför expediterna "stoppar" mig och höjer pris på plats, kryssar över och skriver nytt? De borde väl ha gjort det i och med bytet av platta? Det har inte bara hänt mig "en gång" om man säger det så? (att de höjer på plats i mina ögon när jag ville köpa)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 16:35   #13
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Det är tyvärr ett ganska jobbigt problem för både oss som jobbar där och för er som skall handla. Ibland missar man alla ställen de tidigare priset stått på, helt enkelt. Vi försöker vara så noggranna vi kan, men ibland blir det lite fel.

Säg hej om du ser mig nästa gång du är där, jag är hon den jättelånga tjejen
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 18:22   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok, då förstår jag.

Lång tjej, då ska jag försöka komma ihåg att heja nästa gång.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-07, 10:28   #15
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Tänk så olika uppfattning man kan ha. Jag handlar inte gärna på Tyglagret. Priser jag har jämfört (t ex sybehör) är dyrare på Tyglagret än på Myrins.

Tyglagret: Jag tycker att personalen är trist och oengarerad, butiken rörig och svårt att hitta i, sybehören verkar vara ditslängda slumpmässigt (svårt att få en dragkedja i rätt färg och längd).

Jag hade varit där och tittat på lite kritstrecksrandiga tyger till en väst, men köpte inget. Några dagar senare åkte jag dit igen men då låg de inte kvar, så jag frågade i kassan och fick besked att de var slut. Mannen som jobbar där hörde frågan och gick direkt och plockade fram tre olika rullar....
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons