Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-13, 13:42   #1
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Varning för Budera

Jag vill berätta vad jag råkade ut för:

Jag fastnade för att det inte skulle kosta något om man inte fick sin vara såld. Men det visar sej att prislistan är så luddigt skriven att man kan lätt tro detta. Du får ändå betala för "fetstil" "färgad bakgrund" "highlights" osv Summan av kardemumman blev att trots att inga (!) av mina auktioner, ca 20 st,blev sålda och som gick om 2-3 ggr kostade mej 176 kr! Inget sålt men fick ändå betala. Jag lade då upp dem på tradera med bara basic och inget lulllull och alla auktionerna blev sålda inom en vecka till en mycket mindre kostnad.

Lärdom: Billigt är dyrt!

Det som jag fick sålt på Tradera täckte precis det som Budera fakturerat mej = arbete helt gratis (i detta fallet iallafall)
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 13:51   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Ja, det är lätt att missa att det finns massa extragrejer som kostar.

Jag fick en mail (minns tyvärr inte vad företaget hette) med ett erbjudnade om gratis visitkort (tror det var 50 st). Perfekt, tänkte jag och började designa "mina" kort i deras designprogram. Sen visade sig att frakten kostade typ 200 spänn! Verkligen gratis. Som tur var hann jag se det innan jag bekräftade min beställning.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 13:54   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
JenniferS skrev:
Ja, det är lätt att missa att det finns massa extragrejer som kostar.
I detta fallet var det inget som jag missade utan det stod inte överhuvudtaget!

Ja jag höll också på att gå på visitkortsluret men fick också se att frakten skulle kosta multum!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 23:37   #4
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Tackar för infon!
då använder jag inte den sajten,,den känns bara oprofessionell och givetvis onödigt dyr!

Jag är en flitig Tradera och Ebay-användare och fortsätter så,,
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 00:48   #5
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag har gått över till budera efter traderas prishöjning, som många andra.
Jag tycker det står tämligen klart och tydligt när man lägger upp auktioner vad de olika tillvalen kostar?
Det kostar inget alls att ha en auktion med en bild om man inte aktivt klickar i rutor för tillval, som färgad bakgrund och fetstil, bredvid dessa rutor står det ju precis vad tillvalet i fråga kostar.

För min del(jag säljer bara standard-auktioner, med en bild och inga tillval) så sparar jag MYCKET pengar på att använda budera. Visst för att kundkretsen inte är lika stor, men på tradera har jag vissa månader haft ett par hundra eller mer i osålt-avgifter då jag under perider ofta haft mellan 80 och 100 auktioner uppe samtidigt.

Jag räknade på vad de nya osålt-avguftssystemet på tradera skulle göra för mig, och jag riskerade att få osåltavgifter för 4-500 under en aktiv månad, vilket jag inte tycker är försvarbart med tanke på hur mycket jag skulle ha behövt höja mina priser(ca 10:-/auktion).
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 08:34   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag ringde

till Budera och han erkände att prislistan var lite luddigt skriven och att man skulle kunna uppfatta det som om man inte behövde betala för osåld auktionen. Så det var inte jag som inte fattade!

Det är helt tydligt att vi inte säljer samma typ av varor då du tydligen får nästan alla dina sålda och då förstår jag också att du föredrar Budera men än så länge är Budera för litet för att mina varor skall gå hem för på Tradera fick jag dem sålda nästa direkt! Så jag konstaterar att än så länge är Tradera min site att sälja på. Det extra tillvalen man kan göra lägger jag på priset och man får sakerna lättar sålda då man "belyser" dem lite extra.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 11:28   #7
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag menade inte att kritisera dig, och bara för att jag inte uppfattat buderas regler som luddiga betyder inte det automatiskt att "jag har rätt och du har fel".

Det jag menade är att jag tycker när man väl lägger ut en auktion så kryssar man ju aktivt i rutor där det står vad de kostar, vilket jag känner är tydligt nog. Det går inte att göra tillvalen utan att kryssa i rutorna.

Jag tycker dock det är trist om tråden enbart skulle bli full av negativ kritik, och finns det ett problem är det jättebra om folk uppmärksammas på det. Samtidigt tycker jag det är bra om folk uppmärksammas på de positiva delarna. Budera är inte stort ännu, och jag hoppas att det kan växa och förutsätter att det kommer förbättras. Alla är ju barn i början.

Jag säljer väldigt olika saker, men främst band och sömnadstillbehör som jag rensar ut, och det är snarare så att jag säljer ganska _få_(ca 25%) auktioner. Och det är just det som är problemet med tradera för mig. Osåltavgifterna blir hutlösa och höjer jag priserna på det jag säljer tenderar osåltavgifterna att bli ännu högre i det nya systemet. Detta resulterar i så höga priser att jag inte får något sålt, och så får jag ännu mer avgifter. Det är bara en bunt onda cirklar.
Att sänka priserna är inte heller ett alternativ för mig, jag har provat och gått ordentligt back istället.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 11:40   #8
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Nejdå

Citat:
Banshee skrev:
Jag menade inte att kritisera dig, och bara för att jag inte uppfattat buderas regler som luddiga betyder inte det automatiskt att "jag har rätt och du har fel".
jag känner mej inte kritiserad alls och i detta finns inget rätt och fel utan endast "rätt och fel" som "jag" uppfattar det. Vi har alla olika referenser i livet som gör att vi uppfattar samma sak olika eller hur?

Men jag vill fortfarande hävda att Buderas budskap "du betalar inget om du inget säljer" (ordföljen är kanske inte rätt men andemeningen ) uppfattade jag (nu vet jag!) som att ingen kostnad om jag inte säljer. Det är mycket riktigt att man kan aktivt kryssat i olika val och att där står priser men det står ingenstans (stod de kan ha ändrat nu) att du får betala tillvalen även om du inte säljer det måste du väl hålla med om?

Jag hoppas att jag kommer att ändra uppfattning om Budera men som det är nu så finns det ingen marknad för mina alster där och då kostar det mer än det smakar. Jag handlar gärna där dock. Nrä Budera blir större skall jag nog försöka igen.

Tack för en givande diskusion

Ann1e

ps vad heter du på Budera? Jag kanske hittar något som jag vill ha på dina auktioner! ds
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 11:59   #9
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Hej, så bra att du inte kände dig kritiserad, ord kan vara så svåra ibland.

Jag förstår hur du menar. Personligen är jag cynisk nog för att tro att allt som kan kosta kommer kosta, och står det inte uttryckligen att det inte kostar så kostar det.

***
Just nu har jag inte så mycket ute på budera, men en del, under nicket Nirdil. Jag har inte haft tid att lägga om alla auktioner med band o dyl. ännu, vilket innebär att det kommer mera, så småningom. När inte skola och jobb äter upp mig.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons