Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-10, 09:57   #1
Birdie Birdie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 44
Question Var hittar man ett bra utbud av trikåtyger?

Hej! Jag tycker om att sy kläder i trikå. Problemet är att hitta snygga tyger. Är det någon som vet någon bra affär i Stockholmsområdet eller på nätet?
Birdie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 10:20   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om du söker i forumet, och tittar under flicken länkar så hittar du en del. Här är t ex en gamal diskussion:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...+AND+STOCKHOLM
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 14:59   #3
Sylust Sylust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 74
Jag vill tipsa om E-slöjd som har jättefina trikåtyger. Mest randigt och lite enfärgat.

http://www.e-slojd.se/

/Frida
Sylust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 08:00   #4
Birdie Birdie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 44
Tack för tipset om E-slöjd. Ska genast gå in och kolla.
Birdie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 08:12   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag måste faktist säga att jag är lite besviken på e-slöjds trikå. Det är väldigt många som lovordar den men jag tycker inte den riktigt håller måttet.

För det första så tycker jag inte den återgår till sin ursprungliga form när man använder den, den ser schavig ut efter ett litet tag. Sedan får den små små noppor efter bara två tvättar. Nu ska jag erkänna att jag tvättat rätt tufft i 40° och svag torktumling. Ja, jag vet att torktumling sliter väldigt mycket på textil men jag vill kunna torktumla efter som det är ont om plats, speciellt barnkläder. Om jag jämför med andra tyger jag köpt så är den bra mycket sämre.

Det som är positivt är att det är väldigt fina färger och kvaliten är väldigt mjuk och skön. Men det hjälper ju inte om det ser schavit ut efter en liten stund.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 08:41   #6
Sylust Sylust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 74
Ajdå, hade jag ingen aning om. Har bara sytt några få plagg än så länge som ligger och väntar på att bli använda (presenter), så dom är inte tvättade eller så än. Trist att tygerna inte håller för tvätt så bra eftersom färgerna är så himla fina.

För att se det från den ljusa sidan så kanske det är bra tyg att sy bebiskläder av då kläderna inte används så länge eftersom de växer ur de så fort.
Sylust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 09:01   #7
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag har sytt av E-slöjds i trikå i flera år och med många olika färger, både randiga och enfärgade. Min uppfattningen är att alla färger inte beter sig lika. Enfärgade verkar generellt noppa sig mer än randiga även om jag inte tycker det är särskilt mycket. Enfärgat lila är den färg som har varit sämst. En ny randning jag köpt på årets Syfestival med petrol/aqua verkar däremot vara superkvalité. Kan dock inte svara på varför det blir så.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 09:29   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag får nog testa de randiga jag har då. Har dragit mig lite för att sy eftersom det enfärgade inte blivit som jag tänkt. Fast tycker att det låter konstigt att det skulle vara någon skillnad.

Jag har handlat en hel del från Ottilia i Södertälje. De trikåerna är lite dyrare men de flesta är väldigt bra kvalite men det finns några där som noppar sig också, fast inte efter två tvättar. Hemsidan är inte så bra men fina tyger:

http://www.barnkammarenottilia.se/
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 11:06   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
jag som har en hög liggande. Köpte en del i ett svep eftersom så många lovordat det.

Ja ja, får väl sy något bara för att det är skönt att ha på sig.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 13:21   #10
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Jag har också köpte en massa tyg hos E-slöjd och jag tycker att de varierar i kvalitet. När jag sa det till dem på syfestivalen så svarade de att de har/hade fler leverantörer av tråd och just då bytt till en fransk leverantör som höll hög kvalitet, så visst är det så att tygerna är olika.
Hälsar Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 16:51   #11
MariaMoller MariaMoller är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 3
E-slöjd

Jag har sytt utav E-slöjds trikå i många år och jag älskar det. Har aldrig upplevt att det noppar sig. Jag tvättar alla mina kläder i 60 grader, det är den temperaturen som företaget rekommenderar att man ska tvätta i.
Lycka till med era nya projekt, jag bara väntar till nästa Syfestival då jag kan köpa på mig mer tyg.
MVH Maria
MariaMoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 20:37   #12
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Jag har också tvättat barnens e-slöjdkläder i 60 grader (som de rekommenderade), men de blev noppiga direkt. (Enfärgad grön och grön/brun-randig) Dessutom krymte tyget kolossalt på längden, vilket gjorde att tröjorna helt tappade formen. (Ja, jag vet att jag skulle ha tvättat tyget först, men jag glömde... )
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 20:43   #13
eligu eligu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 34
Jag håller med Maria! Jag har sytt mycket i E-slöjds trikåtyger och de håller färg och form jättebra. Jag tvättar också alltid de tygerna i 60° och är väldigt nöjd!
eligu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 21:18   #14
spiken spiken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 13
Jag har kontakt med E-Slöjd och hoppas att ni tvättar trikån i 60 grader.Om ni fortfarande har problem så kontakta E-Slöjd för dom vill även få reda på det.
spiken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-12, 01:02   #15
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
har också en del tyger hemma från e-slöjd som jag tänkte tvätta i morgon i 60 grader - så ni kan få en delrapport fram på kvällskröken. Det är mina första köp där så jag har ingen större erfarenhet. Men de är ju så fina TYGERNA ATT TITTA PÅ
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons