Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-08-25, 16:34   #1
ChristelnideW ChristelnideW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 2
Tyg där stoppningen "kryper" ut.

Hej allihopa!

Jag har sytt ett babynest där stoppningen (den i kanterna) kryper ut.
Jag hade lakansväv som tyg och stoppningen kom från kuddar som jag sprättade upp. Är väven för gles eller är det stoppningen som är fel? Vad har ni för erfarenheter?

Vad tror ni om poplin istället för lakansväven, skulle det bli någon skillnad? Och om det är stoppningen som är fel, vet ni om det finns någon webbshop där man kan köpa det till ett vettigt pris, det går ändå åt en heldel till ett nest...

Tack på förhand!
ChristelnideW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-25, 19:10   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Du kan ju haft otur och fått en vadd med väldigt tunna fibrer, som smiter ut. Tänk på att tex dunkuddar har ett mycket tätt o stumt material i varet. Men poplin verkar inte ge någon mysfaktor....

I de mönster som jag har sett (jag har bara sytt ett nest) så använder man färdig helt termobunden syntetvadd, som köps metervis. Utan belastning var min ca 2cm tjock o fluffig. Samma till både bottenplattan (2 lager) och kanalen runt. Till kanalen gör man en rulle som man klämmer ihop och drar in.

Fibrerna i den vadden är alltså inte lösa utan alla fibrer sitter ihop, och det blir inte heller knöligt, vilket det kan bli med lösvadd. Desutom klarar detta lilla bo att bli tvättat i maskin - för olyckor kan ju hända däri...

I många tygaffärer har man sådan vadd för olika ändamål. Det är ganska skrymmande om du skall skicka efter. När jag köpte min vadd åkte jag två mil till en välsorterad tygaffär. De sa att de hade hemma den vadden just för baby nest. Du kanske har tur och hittar något där du bor.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 17:42   #3
keema keema är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 6
Jag stoppade mitt babynest med ett tunt fibertäcke från Ikea, som jag rullade ihop. Jag valde det istället för lös vadd just för att kunna tvätta bättre tänkte jag. Att själva nestet sen blev så stort att det inte går in i tvättmaskinen är en annan fråga...

Jag sydde också ett formsytt dra-på-lakan som är lätt att ta av och tvätta. Då kan man lägga in lite plastad frotté om man vill under mot olyckor. Tänkte att jag skulle göra mig några stycken med olika mönster.
keema är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons