Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-01-21, 08:34   #1
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Husqvarna Viking Topaz 30

Bytte just nâl i maskinen för jag tyckte att den "brâkade" blev bättre, tydligen var den andra för lâng. Vad använder ni för märke pâ nâlen. Jag bor i Spanien. Har ni nàgot annant tips t ex rengöring annat än av där undertrâden sitter. Nàgon sa till mig att man kan behöva smörja maskinen även om det i manualen stàr att det inte behövs. var det bara prat eller vad har ni för erfarenhet av detta. Är mycket nöjd med min maskin. Vet att det finns en massa fiffiga grejor som jag inte har lärt mig att använda. Har inte fâtt nâgon kurs. Dela gärna med er av vad ni tycker är bra.
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-22, 08:53   #2
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Lâter som den slirar

Nâgon som kan ge ett tips om vad jag kan göra, ibland kommer ett slirande ljud som om nâgon ligger "pâ" strax över manöverknapparna till vänster. Kan det ha fastnat en trâd? Hur fâr jag bort den isâfall? Hade en designer 1 maskin förut och fick reparera upprepade gânger var nästan mer hos agenten i Alicante än hemma. Tills hon tyckte jag skulle köpa en ny maskin och det gjorde jag men inte hos henne eftersom det frân England var 1000 euros billigare och nu vägrar de att reparera min maskin. Och för den skull vill jag inte att de lägger sina händer pâ den heller, kanske skulle det gâ som med den andra maskinen att den gick sönder stup i kvarten. Antingen kan de inte sin sak eller har de en egen affärsidé. Det finns en annan agent i Valencia men jag har 2 timmars bilresa dit och det kan ju bli ett par resor om nâgon del mâste bytas
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-22, 09:20   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har det kommit in tråd i handhjulet?
Dra en tandtråd genom trådspänningsbrickorna, det kan fastna små trådar och damm där.
Rengör och damma ordentligt under undertrådsvaggan.
Du ska inte smörja maskinen själv, det görs vid service.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-22, 11:51   #4
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Min symaskin

Hur ofta ska jag lámna till service. Den är runt 4 âr nu
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-22, 18:04   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

De gamla metall symaskinerna behövde olja , för metallen rör sig lättare på varann när den är smörjd. Dessa nya är för det mesta av plast som inte behöver oljas.

Ett slirande ljud kan komma från remmen och är ofarlig, för de brukar låta vid en ålder.

Här är lite tips på städning och rengöring:

https://www.youtube.com/watch?v=4VvFNtgiwdA

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-23, 07:40   #6
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Topaz 30

Tack för all hjälp, men det blir ändâ ett besök hos en Husqvarnakille. Ringde Ingela i Vetlanda och hon gav min sin reparatör. Enligt henne heter alla reparatörer hos husqvarna Lasse. Kul. Maken hittade med hjälp av sökande pâ internet en kille i Villena, mycket närmare än Valencia. Jag hade en Elna maskin som jag sàlde, ângrar mig hade behövts nu när den andra ska in pâ reparation. Fâr se om killen i Villena har nâgot pâ tillbud som min norska väninna säger
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-23, 09:10   #7
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Vill lägga till

Citat:
strumpan skrev: Visa inlägg
Tack för all hjälp, men det blir ändâ ett besök hos en Husqvarnakille. Ringde Ingela i Vetlanda och hon gav min sin reparatör. Enligt henne heter alla reparatörer hos husqvarna Lasse. Kul. Maken hittade med hjälp av sökande pâ internet en kille i Villena, mycket närmare än Valencia. Jag hade en Elna maskin som jag sàlde, ângrar mig hade behövts nu när den andra ska in pâ reparation. Fâr se om killen i Villena har nâgot pâ tillbud som min norska väninna säger
Ingela har symaskinsbutiken i Vetlanda. Hon har trevliga tyger, blir alltid nâgot käpt där när jag är ât det hâllet. Igâr när jag ringde hade hon haft inbrott pâ natten. Smaschat ett fönster och tagit en alldeles ny Topaz 40 med broderenhet ur skyltfönstret. Det är väl fasen att folk inte kan hâlla fingrarna i styr
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons