Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-07, 20:13   #1
ingridmarie.s ingridmarie.s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 6
Question symaskiner

Vilken symaskin ska man välja, jag har en Husqvarna emerald 118 och känner att jag skulle vilja ha en "större", har kollat lite på pfaff ambition 1.5 janome 3160Q, Husqvarna sapphire 835, svårt att veta vilken man vill ha, eller andra förslag.
ingridmarie.s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 02:24   #2
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Kolla in Brothers symaskiner, mycket maskin för pengarna i jämförelse med övriga märken och dessutom en fantaskiskt trevlig och lätt manövrerad maskin. Finns i alla prisklasser från 1600 till 85000 bara att välja maskin efter plånbok. Hör av dig om du vill ha närmare förslag. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 22:54   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Titta även på Berninas maskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 03:11   #4
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Ja ser att du verkar kolla på maskiner i priserna 5500 till ca 7000 kr, skulle föreslå att du kollar Brother NV 50 eller Brother 350. Brother NV 50 har t ex 134 olika sömmar samt ett antal automatiska knapphål, Brother 350 har 420 olika sömmar, trådklipp samt ett antal automatiska knapphål.

Bernina i all ära är en mycket bra maskin men att betala 6500 för en maskin med endast 11 sömmar, nä skulle inte tro det. Så fantastiska är inte Berninan, har haft ett antal så jag vet vad jag talar om. Har för närvarande både Husqvarna och Brother och den senare slår HQ med hästlängder, faktum är att därför valde att sälja bort mina Bernina maskiner och behålla Brother.

Husqvarna är ett senare köp, inte direkt ångrar men jag vet att Brothern bara är bättre. Sedan en sak till som är till nackdel för Berninan är deras priser på tillbehör, ren löjligt höga, ingen bra investering rent
ekonomiskt.l

Ja, jag vet att bl a Gumpan58 förespråkar gamla maskiner, men som sagt tekniken går framåt och så även krave på att maskiner idag ska vara så pass återvinningsbara som möjligt, därför tillverkas flera i plast av olika slag än förr. Köper själv endast gamla maskiner för skoj skull och av nostalgi, men matningen som är på t ex gamla Husqvarna 2000 m m går inte att jämföra med det som är idag bl a pga flera matartänder och starkare motorer.

Köp en ny eller en beg nyare maskin och det är helt ok att köpa av bl a
de som säljer sina maskiner här på sysidan och oftas till bra pris. Finns inge närmare anledning att gå till en symaskinshandlare för att få mellan 6 mån till 1 år garanti, priset blir högre och det kan du ju i så fall använda till att serva eller laga maskinen som du köper beg. av privatperson. Vänta gärna någon månad eller mer och spar ihop och köp t ex Brother 350, en helt underbar maskin med mycket sömmar och roligt i, kanske önske julklapp. Lycka till med ditt inköp. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 07:18   #5
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
2005 fick jag min Husqvarna Viking Emerald 122. På den tiden syddes det mest gardiner och användes till lite lagningar. Nu när jag syr lite mer så kändes det nödvändigt med en maskin till. För några månader sedan så valde jag Brother NV30 som har 70 olika sömmar. För mig känns den som ett jättebra komplement till min Emerald 122.
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 08:34   #6
ingridmarie.s ingridmarie.s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 6
Smile Symaskine

Tack alla för era synpunkter, har lite att fundera på nu, men vad tycker ni om pfaff ambition 1,5 ?? / Marie
ingridmarie.s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 11:58   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Innan du bestämmer dig för vilken maskin du skall köpa. Gå
in här på Sysidan, Forum, Symaskiner och bläddra tillbaka
och läs vilka maskiner som har krånglat och varit besvär-
liga.

Gå även in på fliken recensioner och läs vad ägare här på
Sysidan tycker om maskinen som du tänker köpa.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 17:27   #8
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Hej Marie
Nu har jag tyvärr inte varken ägt eller kört någon Pfaff, men jag vet att
många som har är nöjda med sina maskiner.

Läste lite om den och som sagt den verkar ju ha saker man söker efter när
man vill byta upp sig till lite större maskin bl a övermatare som är ett otroligt bra hjälpmedel när man quiltar eller sy i tjocka tyger. Har ju också en hel del sömmar som jag personligen tycker är viktigt vare sig man syr lapptäcken eller kläder.

Gå till en affär som säljer den och provkör, om du sedan bestämmer dig kan du ju alltid kolla med priserna t ex i England, tror att det kanske blir för dyrt att ta i från Usa om du inte har någon som kan ta hem den till dig.

Lycka till med ditt köp. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-12, 18:25   #9
Aizy Aizy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 1
Jag köpte en Singer Quantum Stylist 9960 för ett halvår sedan och har varit jättenöjd med den, kanske det kan vara ett alternativ värt att kolla upp. Det enda jag inte kommer helt överens med är nålträdaren men i övrigt har jag inget att klaga på. Många tillbehör kom med som standard, den är tyst och stabil och mycket lättanvänd även för en nybörjare som mig.
Aizy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 17:45   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Av vad som framgått här i diskussioner på Sysidan så är dagens
Pfaffmaskiner inte lika bra som det varit.

Personligen har jag inte varit i kontakt med den nya Pfaffarna.
Ta och läs här på forumet och i recensionerna för säkerhets skull.

En nära vän till mig har fått lämna igen 2 st nya Pfaff 4.? edition
de senaste modellerna pga av att de blivit överhettade utan
anledning.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 18:10   #11
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Ja, Gumpan jag kan tänka mig att det är så sedan Husqvarna har tagit över detta märke också. Märkte även på Singer maskinerna som vi sålde i butiken att det är inte heller vad det var förr i tiden. Jag köpte min första Singer trampmaskin när jag var 10 år och lärde mig sy mina kläder och jag tycker ju inte att de håller den kvaliteten nu mer, speciellt inte de mindre modellerna, jag personligen hade väldigt svårt att prata för dem. Jag gillar de mindre modellerna av Bernina samt 440 väldigt mycket, Däremot kan jag säga att jag är ju inte lika imponerad av de stora brodermaskinerna, men för mig är det framför allt priset på dessa maskiner som gör att jag numer väljer något annat.

Tycker att man får väldigt mycket maskin när man köper Brother, både vad gäller vanlig symaskin och även brodermaskin, samt att det är otroligt lätt hanterliga jämfört med de andra märken.
Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons