Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-07-19, 11:40   #1
Terrwyn Terrwyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 1
Köpa symaskin, husqvarna, pfaff, annan?

Hej! Här kommer ännu en symaskinsfråga, jag hoppas ni orkar med! :-) Det är ju bra att höra era erfarenheter också ommaskinerna.

Jag sydde ganska mkt för 10 år sedan när jag gick i skolan, kläder då, nu troligen mest pyssel, gardiner, hundhalsband lite ändringar på kläder. Kan ju dock så att det mer när jag köper en maskin, har varit utan senaste 10 åren och då blir det ju inte mkt sytt förstås...

Jag har tidigare nästan uteslutande sytt på husqvarna, både på skolans maskiner och mammas jättegamla. Det är dock inget hinder att byta märke.

Det jag ffa vill ha är en rejäl maskin som håller och syr fina bassömmar. Jag vill även gärna kunna välja om nålen ska stanna uppe eller nere, tvillingnål, en stegs knapphål definitivt en elastisk söm som är bra.

Pris har jag tänkt mig ca 3000-4000 kr.

Jag har tittat på husqvarna emerald 118, och eden rose. Var in på en symaskinsaffär som tipsade mig om pfaff passport 2.0, som dock var lite dyrare men hade övermatning vilket ju lät mkt bra, samt var datoriserad och hade väldigt många sömmar, vilket jag kanske inte behöver men som jag ändå tycker är roligt...

Jag har tidigare tänkt att jag nog hellre köper en mekanisk än en datoriserad för att jag tänkt att de inte har lika mkt som strular, men så är det kanske inte? Pfaffen Är dyrare än min original budget, runt 4700 kr, men det är kanske värt? Har nu en kompis som köpt en brother innov is 15, kanske också är nått?
Har också förstått sätt det är bra med en stark maskin, men hur vet man det?

Planen är att i nästa vecka åka och kolla på lite maskiner och provsy, bor dock i norrland där det inte finns jättemånga affärer och en del är semesterstängda och de flesta har ju ett par märken men inte alla man är intresserade av. Är dock tacksam för input och tankar från er!

Tack!
//Matilda
Terrwyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-19, 16:19   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Ta med några uppsättningar tyg och provsy maskinerna och sedan kan du jämföra. Jag vill att en maskin ska klara att laga jeans samt lägga upp jeans. Att sy i en dragkedja kan vara tufft för maskinen vid just den delen där dragkedjan är lite hårdare (längst ner och högst upp).
Övermatning är jättebra att ha tycker jag. Vet inte vad du prioriterar mest. Du kan också kolla på Janome, Bernina och Brother.
Har du funderat på begagnat.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-19, 18:17   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Råd och rön har nyligen testat symaskiner och där hamnade Brothers maskiner i topp, bla då innovis 15 som kom två, innovis 55 kom etta.
Låna tidningen på biblan, nr 5 är det, eller kika in på hemsidan, tror dock det kostar lite att få tillgång till testet.

Själv har jag en innovis 30, jättenöjd med den och inga problem alls med att sy genom tjocka lager tyg, som tex jeansfållar.

Är kassan inte så hög så är det betydligt billigare att köpa dessa maskiner ifrån England, vilket många av oss här på sidan gjort.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons