Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2011-03-03, 10:09   #1
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Smile Köpa tyger från USA!

Hej!

Någon som har erfarenhet av att köpa tyger på nätet från USA. Några extra kostnader som man inte räknar med, tullavgift förstås? Ska man handla mycket eller litet för att undgå tull?

Tacksam för svar!
MVH
Elisabeth
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 10:58   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det är inte tullen som är dyrast, det är den svenska momsen, vilket många missar.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 11:05   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Hej!
Jag vet inte om det är så, eller om jag har haft tur, men jag upplever att om jag handlar under 500 sek tas ingen tullavgift eller moms ut. Att administrera avgifter för belopp under detta
tror jag inte är lönsamt.Att kostnaden för det inte täcks av inkomsten. Men det är en gissning från min sida.

Nedanstående uppgifter har jag hämtat från Tullverkets hemsida.
När du beställer hem varor från länder utanför EU för privat bruk.

Internethandel från ett land utanför EU

En vara som du beställer eller köper från en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på Internet räknas som import. Det innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas.
Hur mycket kostar det?
■Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.
■Momsen är oftast 25 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 SEK är befriade från moms.
■Du får också betala en avgift till Posten eller till det kurirföretaget som tulldeklarerar varan.
Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.
Längst ner på sidan finns vår Avgiftsguide, med hjälp av den kan du få en uppfattning om din slutliga kostnad.


Vem deklarerar?
När Posten eller något kurirföretag är transportör ingår att de tulldeklarerar. För att kunna beräkna avgifterna krävs att fakturor och andra handlingar har bifogats försändelsen. Avgifterna betalar du när du hämtar ut din försändelse.
Exempel: Musik CD-skivor från USA
Pris på Internet: 1450 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1500 x 3,5%=53 kr
Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2041 kr (1450+50+53+388+100)

Att tänka på
■Varumärkesförfalskning och piratkopiering förekommer överallt i världen och alla sorters varor förfalskas i dag, exempelvis kläder, skor, solglasögon, väskor men även batterier, läkemedel, bil- och flygplansdelar. Tänk på att många förfalskade varor säljs via Internet.
■Vissa varor omfattas av särskilda bestämmelser, det vill säga restriktioner. Exempel på sådana varor är läkemedel, alkohol, parfymer, tobaksvaror, vapen och explosiva varor samt utrotningshotade växter och djur. För att få föra in en restriktionsvara behöver du i regel ett införseltillstånd eller en registrering hos berörd myndighet.

Följdfrågor? här är adressen http://tullverket.se/innehallao/i/in...280005754.html
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 11:08   #4
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Smile

Tack för snabba svar, då vet jag lite mer.

MVH
Elisabeth
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 11:12   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Hej!

Nedanstående uppgifter har jag hämtat från Tullverkets hemsida.

När du beställer hem varor från länder utanför EU för privat bruk.

Internethandel från ett land utanför EU

En vara som du beställer eller köper från en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på Internet räknas som import. Det innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas.
Hur mycket kostar det?

■Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.

■Momsen är oftast 25 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 SEK är befriade från moms.

■Du får också betala en avgift till Posten eller till det kurirföretaget som tulldeklarerar varan.
Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.
Längst ner på sidan finns vår Avgiftsguide, med hjälp av den kan du få en uppfattning om din slutliga kostnad.

Vem deklarerar?

När Posten eller något kurirföretag är transportör ingår att de tulldeklarerar. För att kunna beräkna avgifterna krävs att fakturor och andra handlingar har bifogats försändelsen. Avgifterna betalar du när du hämtar ut din försändelse.

Exempel: Musik CD-skivor från USA
Pris på Internet: 1450 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1500 x 3,5%=53 kr
Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2041 kr (1450+50+53+388+100)

På denna sida får du hjälp att räkna ut hur mycket det kostar.http://tullverket.se/innehallao/tjan...188000173.html
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 11:27   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jag är intresserad av att köpa tyg, knappar från http://www.moodfabrics.com/.

OM du tror att det blir billigare att gå ihop och hjälpas åt med en sambeställning kan du höra av dig.
.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 12:07   #7
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Jag är ute efter ett speciellt tyg, House Mouse-design. Tyvärr finns dessa tyger inte där.
Tack ändå!

MVH
Elisabeth
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 12:46   #8
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
kolla här - är det detta du söker?

http://www.fabric.com/quilting-fabri...use-world.aspx
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 12:58   #9
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Smile

Ja, det är de tygerna och precis den siten jag ska beställa ifrån. Visst är de söta? Jag har nu lagt en beställning och hoppas allt blir jättebra. House Mouse-designen finns i massor av varianter. T.ex. stämplar, maskinbroderi, koppar, t-shirts m.m. Nu har då äntligen quilttygerna kommit.

Ha det gott!
MVH Elisabeth
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 17:46   #10
Neoma Neoma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 24
Jag beställde nyss ifrån USA och fick hem tygerna igår. Här är "min" tråd här på Sysidan om min beställning: http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23733
Neoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 09:47   #11
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Thumbs up

Jag handlar ibland ifrån USA och försöker hålla mig under 300:- tull gränsen, då funkar allt bra, inga extra avgifter. Har handlat flera gånger ifrån just den site du har beställt ifrån. Jag har även använt mig av deras "online chat" när jag hade frågor...mycket bra service.
Lycka till!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 08:00   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Gumpan skrev: Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Glöm INTE bort att momsen beräknas på HELA köpeskillingen INKLUSIVE frakt, försäkring, förpackningsmaterial, hantering och lokala avgifter i landet ifråga.
Tullavgifterna är i sammanghanget mycket små; några procent bara, och hänger ihop med typ av produkt och ursprungsland.

En gammal tumregel var att moms- och tullavgifter understigande 50 kr inte togs ut. Det förefaller som en sådan "regel" fortfarande existerar på det oftare kommer hem billigare varor utan pålagda avgifter än dyrare.

Notera också att det är olika momssatser på olika produkter. Böcker beläggs med en moms på 6% medan mönster "momsas" med fulla 25%.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 10:31   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Gumpan skrev: Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Glöm INTE bort att momsen beräknas på HELA köpeskillingen INKLUSIVE frakt, försäkring, förpackningsmaterial, hantering och lokala avgifter i landet ifråga.
Tullavgifterna är i sammanghanget mycket små; några procent bara, och hänger ihop med typ av produkt och ursprungsland.

En gammal tumregel var att moms- och tullavgifter understigande 50 kr inte togs ut. Det förefaller som en sådan "regel" fortfarande existerar på det oftare kommer hem billigare varor utan pålagda avgifter än dyrare.

Notera också att det är olika momssatser på olika produkter. Böcker beläggs med en moms på 6% medan mönster "momsas" med fulla 25%.

När jag har handlat från USA har jag redan till säljaren betalt för frakt o exp avgift, försäkrning m m och därmed ingår de beräkningsunderlaget för tull och moms beskattning.

På länken som jag lagt ut direkt från Tullverket beräknas det på det beloppet. Dvs. det du betalt till din leverantör inkl frakt, avgifter och försäkring.

Det åligger mig som handlar att det blir rätt Tull och skattdeklarerat om jag har förstått det hela rätt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 07:21   #14
ElisabethAhlen ElisabethAhlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 55
Smile

Nu har jag fått hem mina House Mouse-tyger från USA. Jag beställde åtta meter som kostade 579:- inkl. shipping och handling. I förrgår fick jag telefonsamtal om avgift för Sveriges import på 289:-. Hjälp tänkte jag först. Efter att ha räknat ut hela summan och delat med antal meter blev det inte så mycket i alla fall, ca 108:-/m. Fort gick det i alla fall. Beställde torsd 3/3. Fick leverans onsd 9/3. Jag är jättenöjd!
ElisabethAhlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 10:56   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Vad roligt att höra att du är nöjd med ditt tyg.

Då är alltså av dessa 289 kr - moms 144,75= rest 144,25, tullavgift 12% dvs 69,48=rest 74,77 som torde vara postens Importavgift. Stämmer det? Har du spec på dessa 289 kr?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla utomlands, importkostnader


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons