Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-22, 18:40   #1
tina.t tina.t är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 10
Question Förvaring av mönster

Halloj där, jag har en fråga. Hur bäst förvara mönster. Jag har köpt egna, ritat av från låneböcker/tidningar från bibblan och nu drösar de över i alla hörn! Vill ju ändå att de ska hålla sig hyfsat ifall jag vill använda dem igen. Hur gör ni?
tina.t är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 18:44   #2
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag har lagt mina mönster i "dragspelsmappar" och märkt varje fack med kategori, t ex kläsnningar, tröjor, och storlek. Fungerar mycket bra och är lätt att hitta i - men å andra sidan syr jag bara barnkläder och då är ju inte mönstren så stora :-)

/Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 18:54   #3
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Jag har delat upp mina lite olika. Vissa förvarar jag i pärmar i plastfickor andra i en plastlåda med lock. Jag enkelt klan bläddra bland mönstren i bägge varianterna.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 19:04   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag gillar A3- plastfickor i dito pärmar, då behöver man inte vika mönstren så mycket. Men har man många mönster kan ju det bli lite skrymmande.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 20:49   #5
tina.t tina.t är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 10
tack för bra idéer! dags att sortera
tina.t är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 05:03   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag lägger ner dem i ziplock påsar eller plastfickor, sen lägger jag dessutom ner en bit bit av det tyg som jag använt mönstret till så det blir lättare att hitta favoritmönster
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 07:08   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Att lägga med tyg är trevlig. Gör det inte själv men fick ärva några pärmar med mönster efter min farmor.
Det var väldigt rörande och känna igen både kläningar
och badrock jag själv haft när jag var liten / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 10:33   #8
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Så här ser det ut hemma hos mig

http://mimmid.blogspot.com/2008/10/arkiverat.html
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 16:42   #9
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Jag ställer mönstren i skokartonger så jag lätt kan bläddra fram det jag söker. Innan dess flyttar jag över mönstren till ett C5-kuvert (de andra är så pyttesmå) och klistrar fast mönstret på framsidan, så jag ser innehållet. Men alla blir väl saliga på sin metod.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 23:14   #10
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
omorganisering!!

nu har familjen tröttnat på min röra! Sanningen är den att jag på grund av en större renovering måste flytta nä inte så farligt faktiskt. Jag har det ganska stort med att ockupera ett rum på 20kvm. Jag syr inte så mycket regelbundet längre så jag känner väl att jag kan ge avkall på min yta. Jag förlorar mitt stora bord som man kan klippa mönster direkt bakom symaskinen fast jag kan ju faktiskt gå ner och klippa på stora bordet där nere. Jag ritar inte mönster varje vecka faktiskt heller för den delen. Så det är väl egenligen ok. Sen kan jag ju sy på kvällarna med för att jag hör barnen och de kan höra mig.

Så nu till min familjs önskemål när jag ska flytta till en plats i hemmet där man vill ha lite mer än tyger och fula förvarings lösningar. Kan man lösa det på ett snyggt sätt? Tyger och annat ögongodis är ju inte så svårt att få snyggt och prydligt. Här öppnar sig en maskburk! VAd har jag under mitt stora bord? Kartonger med tyger, garner, ufon och en hel del annat som jag inte riktigt vet vad det är. Rensa håller jag på med. Sen då? Hur jag än gör så måste jag ju kunna förvara de där ufona... eller? När ska man skiljas från ett sådant?

Hur förvarar man sådant här snyggt egentligen? Jag har varit mest praktiskt egentligen men vill nog ha det lite snyggt med. Jag vill inte se en praktisk plastback eller mönstertidningar i högar i en hylla. inga kartonger under bordet... Det ska alltså se ut som att jag inte syr utan bara har det där för nöjes skull Jag vill ha det fint nu. En plats där jag får känna att det är mitt och min ro i detta hus i ständig renovering och kaos.

Idag har jag mönster i papperslådor från ikea med barnmotiv. knappar i marmeladburkar... en massa mönster är från min mamma som av någon anledning aldrig skrev vad det var hon ritat för mönster. Så det är i stort omöjligt att veta vad det är, kastas egentligen...

sen har jag en massa mönstertidningar som är daterade till mitten på 80 talet. Hur förvarar jag dem på ett snyggt sätt?

suck! hur ser det ut under syborden egentligen?
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 13:25   #11
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Stackars dig. Men det är väl som i filmen Bagdad Café. Man måste städa innan man börjar skapa. Eller snarare städningen ger plats för kreativitet. Nyttigt att slänga eller ge bort till Myrorna är det i alla fall även om jag själv har svårt för det. När du inte vill ha plastlådor (som jag förvarar tyg sorterat i färg dvs en färg eller möjligen två för varje låda) kvarstår väl bara Ikeaskåp med stängda dörrar. Massa tips på mönsterförvaring har du här ovanför. Hur som helst lycka till.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons