Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-12, 15:42   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tvätt eller inte!

Tänkte höra lite med er här inne. Hur gör ni?? Tvättar ni alltid nya tyger innan ni börjar sy i dom?? Gardin tyg klädes tyger mm mm
Nu menar inte jag loppis eller secondhand tyger utan helt nya från tygaffär eller liknande ( Ikea,jysk mm)
Har själv köpt 7 meter av ett tyg som ska bli gardiner o kudd överdrag men kan inte bestämma mig om jag ska tvätta hela biten innan eller inte.
Skriv gärna hur ni gör o varför, om det finns nån anledning eller inte.


TACK

Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 15:47   #2
mika_ mika_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 97
Ja så gott som alltid. Jag vill ju inte att plagget, gardiner etc ska krympa vid första tvätten.

Mika
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 15:48   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Klädtyger tvättar jag alltid innan jag klipper i det. Dels för att dte är mycket kemikalier i tyget och dels för att det kan krympa.
Gardintyg brukar jag inte tvätta men som i ditt fall skulle jag nog göra det. Kuddarna kommer du förmodligen behöva tvätta och det vore ju synd om de färdiga kuddfodralen krymper vid första tvätt. Om du ska använda gardinerna och kuddarna i samma rum så kan det ju vara ide att tvätta hela stycket. Tyget kan ju blekas lite i tvätten och blir inte snyggt om gardinerna har en nyans och kuddarna en annan. Annars skulle jag nog bara tvätta den del som ska vara till kuddarna.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 15:56   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag brukar alltid försöka tvätta tyget, dels för att det inte ska fälla i tvätten när det är ett färdigt plagg och tvättas ihop med andra kläder, dels för att kolla kvalitén.
Har flera gånger köpt ett fint tyg och planerat en visst plagg, men efter förtvätten är färgerna blekt, tyget blivit lite noppingt, m,m, Tur att jag inte hann lägga massa sytid på det tyget!
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 16:34   #5
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Jag sydde två tröjor och två par joggingbyxor till mig själv för tre år sen. Dock utan att tvätta först! Resultatet blev att byxorna fick jag slänga och tröjorna kan jag ha i trädgården. Joggingbyxtyg (sånt med ludd på baksidan) krymper tydligen jättemycket. Nu tvättar jag alltid sånt tyg först. Gardintyg tvättar jag däremot inte, brukar inte tvätta gardiner i så hög värme att de krymper, tumlar inte heller gardiner.

Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 16:34   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Numera tvättar jag alltid mina tyger innan jag klipper ut. Sick-sackar kanterna så tyget inte repar upp sig i tvättmaskin och klipper sedan bort det när tyget är torrt. Innan jag började tvätta tygerna råkade jag visserligen aldrig ut för någon olycka, men då sydde jag bara enklare saker. Nu när korsetter och professionellt sydda byxor ligger på dagordningen känns det aningen viktigare att undvika en krympmardröm :-)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 17:14   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag är allergisk mot konserveringsmedlen som finns i en del tyger.
För att undvika kontakt så slänger jag alltid direkt i tvättmaskinen.

Kanske kan vara bra att tänka på om du ofta har besök av allergiker.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 20:58   #8
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Vis av tidigare erfarenheter tvättar jag nästan alla tyger innan jag börjar sy. Men ibland blir det ju lite pyssligt och besvärligt särskilt om det är ett stort stycke tyg.../M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 06:54   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tvättar alltid, har åkt på allt för många nitar i början av mitt sy intresse.

Om det är tyger som inte fransar slänger jag in dem som de är, annas overlockar jag kanterna.

Är det kraftiga bomullstyger eller linne så blötlägger jag dem rejält innan för att undvika "tvättränder".

Ska jag kombinera ett ljust och ett mörkt tyg klipper jag en bit av det ljusa och lägger med i tvätten av det mörka för att kolla att det inte färgar av sig.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 09:46   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för tipset om att blötlägga bomullstyg! Bomullsväv mörkare färger av billiga sorten brukar också få ränder som jag hatar. Ska tänka på det!

Själv tvättar jag alltid tyger. Även nu när jag syr för dockor, men då av en ny anledning: många tyger torrfäller och missfärgar dockans vinylkropp (vinyl har en tendens att suga åt sig färg har man märkt...)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 10:06   #11
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Tvättar i stort sett alla tyger jag med innan jag syr något av dem. Gissar att man lärt sig av misstag när man plockat ut byxor och liknande ur maskinen som blivit för smått av tvätten.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 11:46   #12
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tack för alla tipsen.
Nu har jag tvättstugan så 2 maskiner tvätt bara till nya tyger. Hi hi
Skönt sen är det bara o sy ju för det dröjer 1 vecka till nästa tvättpass.


TACK TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 19:21   #13
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Lägger till min erfarenhet vad gäller tvättränder på bomullstyger;
Har märkt att de blir MYCKET färre ränder om man inte centrifugerar tyget för hårt, alt. inte centrifugerar alls. Sen tumlar jag tyget stryktorrt och stryker bort sista fukten och får släta fina bomullstyger att sy av.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 21:37   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, jag misstänkte att centrifugen spökar! Synd bara att man bor i hyreshus med stora tvättmaskiner som man inte kan välja bort centrifug, bara välja till EXTRA centifug, dumt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 06:22   #15
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Citat:
ichigo skrev:
Ja, jag misstänkte att centrifugen spökar! Synd bara att man bor i hyreshus med stora tvättmaskiner som man inte kan välja bort centrifug, bara välja till EXTRA centifug, dumt.
Ja det var ju lite dumt faktiskt. Men det kanske finns ett skonprogram eller liknande som inte kör så hårt?
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons