Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-03, 05:38   #1
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Sy kläder för försäljning utan overlock?

Jag har funderat att börja sy kläder som jag säljer, i liten skala. Vad jag har tänkt att sy är plagg mest i bomull, och liknande. men, de flesta plagg man köper (alla som jag har kollat på) är sydda med overlock. Och de plagg jag syr till mig själv när jag sicksackar sömmarna (på insida) eller vanlig raksön på utsidan ser det inte så proffsigt ut. Kan jag sälja plagg med vanlig sömm? Skulle ni vilja att plagg ni köpte var sydda med vanlig sick-sack coh raksömm? Ni som syr och säljer, har alla ni overlock eller hur gör ni?
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 08:45   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Nej jag måste nog erkänna att jag skulle inte vilja ha med vanlig zigzag. Det är hållbarare, snyggare och proffsigare att sy med overlock. Har du inte provat att sy med overlock så rekommenderar jag verkligen att du provar. Det är en enorm skillnad mot att sy med vanlig maskin. Sen behöver du ju vanlig maskin också för overlock kan ju inte sy vanliga raksömmar och sånt.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 10:26   #3
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Jo, jag har sytt med overlock så jag vet hur fantastiskt det är. Men mitt problem ligger i att overlockmaskier är dyra så jag har inte råd att köpa någon då jag fortarnde går i skolan. Kläderna jag skulle sälja är mest vidsidan av som lite extra inkoms.. Så ajg får väll se hur jag gör då...
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 10:29   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Personligen skulle det inte spela mig någon roll. Huvudsaken kläderna är välsydda!

Hur gjorde vi före overlockens tid kan man undra?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 11:44   #5
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja och hur gjorde vi innan symaskinernas tid då sydde vi för hand men inte vill vi väl tillbaka till det heller?
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 11:54   #6
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
På vissa plagg kan du sy med fällsöm eller jeanssöm, då behöver du inte overlocken. Men dessa knep går inte på alla tyger och plagg.
Försök hitta en overlock beg nånstans då kan de vara lite billigare...
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 12:04   #7
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Om du ska sy kläder så bör du unvika stretchmaterialen för det blir inte lika snyggt med vanlig symaskin.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 12:43   #8
winterros winterros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
jag personligen skulle inte köpa plagg som var med raksöm och sicksack. Speciellt inte trikå. Dock finns det ju en "ovelock" som på de flesta vanliga maskiner, som sicksackar samtidigt som den syr raksöm, som vanlig overlock ung. förutom att den inte klipper, så det får man göra själv. sånt funkar ju med tycker jag..
winterros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 12:57   #9
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Hej Chesssan,
När jag skaffade min overlock så var den begagnad och jag fick ta den på avbetalning. Annars hade nog inte jag haft råd att skaffa den. Du kan kanske lyssna med symaskinsaffärer om de har nån begagnad?
Hoppas du hittar nån i sådana fall.
/ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 13:20   #10
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
För mig spelar det ingen roll om det är sick-sack på insidan så länge det är välsytt. Man köper ju kläder för designen och hur de ser ut på kroppen, inte för hur sömmarna på insidan ser ut.

Har sett flera unga/nya designers som syr upp sina kläder utan overlock. Sen beror det ju lite på var man tänkt sälja sina kläder med.Lycka till med klädskapandet!
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 13:34   #11
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Man kan ju hålla sig till att sy sådana plagg så att sömmarna inte syns helt enkelt. Jag har sytt en hel del helfodrade klänningar (fodrat med bomullstyg och sytt fast fodret i fållen), små solmössor och sånt. Där är det ju ingen som ser något. Börsar, väskor, necessärer är ju också helfodrade (eller kan vara det i alla fall).

Stretchtyger skulle jag inte vilja sy upp åt någon annan utan overlock, däremot så kan man ju sy till sig själv.

Men kolla du. Vi som hänger här är ju rätt så skadade och börjar ju alltid med att kolla sömmarna på insidan. Andra, som inte brukar sy, vet heller inte vad man kan göra med maskiner, vilket gör att de heller inte tittar på sömmarna...

Det är ju inte så att plagget är SÄMRE sytt utan overlock. Bara annorlunda! Och snabbare, men det är ju du som förlorar på det, inte kunden.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 15:05   #12
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag utgår hela tiden från att plagget är välsytt och med bra passform.
Att ett plagg är handsytt eller skräddarsytt har för mig en högre klang än ett plagg som är maskinsytt med overlocksöm. De plaggen blir mer industriella för mig.

Hittar jag däremot ett som är sytt med sicksack eller med maskinens overlock och det plagget passar mig så tilltalar det plagget mig mer faktiskt.
Då vet jag att det finns ett personligt engagemang bakom plagget. Att plagget är sytt med glädje. Det är nog avgörande för mig.


Liknelsen har vi i maskin eller handstickade
plagg. Nog är det trevligare med en handstickad tröja än en maskinstickad. om det är ett bra hantverk vill säga.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 15:28   #13
inka inka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 4
Jag tror det beror rätt mycket på VAD du tänkt sy. Om det är plagg med en mer unik design så tror jag absolut att de går att sälja även utan overlock-söm. Särskilt om de är i fasta tyger, trikå kan kanske bli lite svårare.
inka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 15:45   #14
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag tycker att det ser helt klart snyggare ut med overlocksöm istället för sicksack. Däremot behöver inte ett plagg med overlockssöm vara snyggare sytt.

Men jag skulle nog försöka köpa en overlock för billig peng så fort jag fick lite klirr i kassan om jag vore du. Det ser oftast proffsigare ut och går fortare. Jag har iofs haft overlock så länge jag kan minnas så jag är nog lite "skadad"

Är inte alls säkert att icke-syende människor tänker på det.
Och som Inka skrev unik design säljer nog ändå


Angående att sy med glädje så syr jag overlock med mer glädje än om jag behövt sicksacka
Handsy med endast nål och tråd måste man ändå göra ibland
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 16:44   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om jag skulle köpa kläder så skulle jag se hur den ser ut på utsidan, om den är välstruket, har bra passform, och sen förstås se på sömmarna om plagget skulle tåla att tvättas.

I valet mellan plagg med och utan overlock så skulle jag välja den som har bäst passform och utseende. Det är viktigare än overlock.

Jag tycker att välsydd sicksack ser charmigt ut och föredrar ibland det över overlock. Då pratar jag alltså om vävda tyger. Föredrar isärpressade sömmar framför ihopoverlockade sömmar i ett steg. Det visar att det lagts ner tid på sömnaden.

Men trikå, blir lite knepigt då det ser snyggare ut med overlock. Om man tänker sälja övervägande trikåplagger så ska man nog investera i overlock.
Visserligen har nya symaskiner sömmar som kan fungera som ersättning. Min nyaste symaskin har en söm som ser nästan precis ut som overlocksöm och det följde till och med skärverktyg som skär när man syr. Men som sagt, om man ska sy massor trikå så ska man nog ha riktig overlock istället, för det är mer än bara utseendet som spelar in. (matning osv)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons