Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-21, 19:48   #1
sopheia sopheia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 4
Linnetyg, tvätta/tumla

Hej!
Ska sy lite av ett linnetyg. Ska tvätta det nu innan, för att det inte ska krympa senare. Men hur varmt ska man ha, räcker 40? Och, kan man tumla? Är det lämpligt? Skriv gärna om ni har några fler tips också!
sopheia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 20:03   #2
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Linne ska man helst inte tvätta varmare än 40 grader, man förstör det naturliga "limmet" i linet annars. Men hur man får rent vita linnehandukar utan att köra dem i 60 grader, det vet jag inte
Tumla är tveksamt, blir hemskt skrynkligt då tror jag. Men det kan ju vara det man är ute efter med.
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 20:14   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Lin kan man tvätta i 60 grader men tumla inte om du inte vill ha det glanslöst och skrynkligt! Lätt centrifug och stryka när det är lite fuktigt. Finaste glansen får man om man manglar linnedukar och gardiner. 'För att få dukar vita kan man ta tvättmedel med blekmedel i eller tillsätta extra blekmedel.
Har just tvättat en halvlinnegardin i först 40 grader med vanligt tvättmedel och den såg fortfarande grådassig ut och så såg jag en fläck så jag körde den en gång till i 60 och med vittvättmedel och fläcken gick bort och den blev vitare. Antagligen blektes det rosa lite men det gjorde inte så mycket just här.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 21:08   #4
Millberg Millberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 22
Linet blir heller inte lika skrynkligt vid tvätt
om man först blötlägger det en timme, innan man lägger det i maskinen.Man ska alltså ha det riktigt genomblött innan. Lycka till!
Millberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 21:26   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Ja så var det man skulle göra. Jag fick tipset här för något år sedan. Och det gjorde verkligen skillnad att blötlägga det först.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 23:43   #6
ulldockan ulldockan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Tummling av lintyg är inte att rekommendera,det blir sig inte likt.Jag vill inte tumla bomullstyg heller.Använder tummlaren till trikå,frotte och strumpor och dylikt.
ulldockan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 06:34   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Bomullstyg till quiltning blir lättare att stryka om man tumlar det en stund innan man hänger det på tvättlinan. Den där randen som brukar bli på tyget efter hängning på tvättlina blir inte om man tumlar tyget först. Tyget blir inte lika hårt skrynkligt heller om man tumlar det.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 14:39   #8
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Man förstör väl fibrerna i linnetyg när man tumlar det? Har i alla fall för mig att det är därför linne inte ska tumlas!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 16:14   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Lika om man centrifugerar linne för hårt kan fibrerna brytas av. Löpare med linneinslag brukar jag dropptorka däremot går det som sagt bättre att centrifugera gardiner, kanske för att de inte är lika hårt slagna (nu pratar jag bara om hemvävda, har inte några köpegardiner i linne).
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 20:14   #10
eminor eminor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 25
Jag har haft problem med att det blir ljusa ränder i linnetyg där det har varit veck under tvättningen. (Tvättar i 40 grader, vanlig tvättmaskin, ingen tumling.)

Vet inte vad man ska göra åt det, så numera tvättar jag linne för hand för att inte riskera att förstöra det!
eminor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 20:29   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Som vi skriver här uppe så lägg tyget i blöt lääänge innan tvätt och kör skonsam cetrifug. Då är risken åtminstonde rejält mycket mindre för ränder.

Senast redigerad av Alvan den 2008-01-23 klockan 20:46.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons