Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-08, 12:08   #1
Kattta Kattta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 30
Sy egen åkpåse, vad fodra med?

Sy egen "voksi"-inspirerad åkpåse.

Men VAD stoppa/fodra den med?

Skulle ju vara bra att ramla över ett vanligt täcke stoppat av ull. Men de jag har kollat så ligger de på priser så det är lika bra att köpa en riktig voksi direkt istället.

Jag vill lite snabbt slänga ihop min egen variant som passar mig i formen.

Men jag vet verkligen inte vad jag ska fodra med för att få bästa värme, här kan det bli neråt 20-30 minus. Oftast ligger det runt -10 till -15

Alla förslag tages tacksamt emot!
Kattta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 15:37   #2
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Hmm blir visserligen inte så kallt här men jag har vindtätttyg med fleecefoder och det tunnaste ikeatäcket på baksidan. Har funkat fint framtill ligger det ju dubbelt när man drar ihop vingarna så det blir ju lite tjockare iom det. Har varit ute i nollgradit med barnet i tunn pyamas mössa och raggsockor och han har varit kokhet när vi kommit in. Då har vi iofs inte varit ute mer än 15-20 min.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 10:12   #3
Honeypie Honeypie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 21
Jeg har også planer om å sy en Voksi-inspirert åkpåse til min datter. Jeg har allerede en dun-påse fra Odenwälder som er utmerket, men dere vet hvordan det er; Det er jo så gøy å ha noe man har laget selv

Jeg har tenkt å bruke et täcke fra IKEA som basis for posen. Det er mange valgmuligheter til en rimelig penge hos IKEA. Jeg tror jeg skal bruke Mysa Måne (139.-)
Som for har jeg tenkt å bruke flanell. Det er lunt og godt. Fleece synes jeg lett kan bli klamt (svettigt???) da det er syntetisk.
Er selve stoppen i posen (her:IKEA täcke) varmt og godt tror jeg ikke det er nødvendig med fleece heller.
På utsiden tror jeg det blir en fin babycord eller noe. Jeg har et stormtrekk til vognen, så jeg trenger ikke tenke på at selve posen skal være vann/vindtett. Trenger bare tenke på at den skal se fin ut
Honeypie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 19:50   #4
fidolina fidolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 10
förslag

Jag har sytt åkpåsar typ voksi. jag har haft goretex utanpå och fin flanell inuti. jag har haft vanliga täcken ( jysk 100-150kr) emellan och det har blivit jättebra och varmt.
fidolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 07:54   #5
fika fika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 27
Nu vet jag inte vad en voksi är me njag har sytt en liknande åkpase iaf o det var med IKEAs billigaste täcke och så med fleece på båda sidorna. Detta till min syster i Umeå som varkar var aväldigt nöjd med den.
fika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 16:43   #6
mikalala mikalala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 5
sovsäck

jag har sytt en åkpåse, använde en gammal sovsäck som foder. Sedan sydde jag fleece på insidan och bävernylon på utsidan, inte voksimodell men väldigt varm....
mikalala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 17:43   #7
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Köp en ullfilt och använd. Det blir ofta betydligt billigare än att köpa ulltyg på metervara. Bland annat hemtex brukar ha rea på sina ullfiltar för jämnan
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons