Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-08-24, 14:20   #1
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
"Fast i tullen"

Jag läste i en annan tråd (som egentligen handlade om rea på Panuro, så jag startar en ny tråd) att någon hade handlat tyg på fabric.shack och "fastnat i tullen". Vad innebär det? Själv har jag köpt tyg från USA tre gånger, en av betällningarna har jag fått och de andra två väntar jag på. När jag fick paketet fick jag lösa ut det och fick betala några hundralappar i moms och kanske en femtilapp i tullavgift. Jag undrar:

Är det detta som är att "fastna i tullen"?

Jag läste också att tullen inte brukar bry sig om försändelser för under 250:-. Vad betyder det? Behöver man inte betala moms eller tullavgift eller varken eller? Är det Tullverket som administrerar momspåslaget?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 14:56   #2
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,
Jag har beställt från Fabricshack och från andra ställen. Min erfarenhet är att om man håller sig under $40 så plockar de inte in försändelsen i tullen. Alltså kommer det hem direkt i brevlådan utan några avgifter. Gränsen för moms+tull är 200:- tror jag, men det brukar slinka igenom för lite mer om inte brevet är för stort. Jag brukar beställa 6-7 meter tyg ungefär.

Blev Du något klokare av detta?

/Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 15:05   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Hej! Ja, det var nog så jag misstänkte att det var, men det där med 200:-gränsen kände jag inte till. När jag beställt har jag köpt ganske mycket, det är ju så svårt att sluta trycka
Men jag tröstar mig med att det ändå är billigare än på Panduros rea, även om både moms och tull tillkommer.

Filippa
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 15:28   #4
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Helt klart mycket billigare. Men ska man beställa förmycket åt gången är det lika bra att beställa rejält då kan man ta den där extra avgiften. Det är lite snopet när man beställer för ca 400:- och man får betala ca 150:- till i moms och tull. Fast när man räknar ut meterpriserna på tygen är det ju billigare i alla fall 55-60:- metern mot 150:- och uppåt här hemma i Sverige.
/Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 16:44   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag hittade 15 m stretchsammet på ebay och med frakt blev det 600 kr, ett fynd tyckte jag! Till paketet fastnade i tullen och jag fick betala ytterligare ca 600 kr för tull, moms och sånt. Blev inte lika billigt tyg sen... Nu är jag försiktigare med mängden tyg jag köper!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 17:10   #6
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Går man in på Tullverkets hemsida så finns alla regler där.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 18:05   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Upprepar ett inlägg jag gjort tidigare:

Även för inköp under 200 kr ska egentligen moms och grundavgift betalas. Det är bara tullen som inte behöver betalas. Så man är inte alls säker för att det under 200 kr. Tro mig, jag vet...
Omvänt har jag fått igenom det mesta som skickats som brev, oavsett värde. Något enstaka paket har slunkit igenom, men de flesta har åkt på avgifter. För det senast hade man dessutom räknat 10kr/dollarn vid beräkningen...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons