Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-01, 12:16   #1
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Överdel på balklänning kasar ner

Jag och min dotter håller som bäst på att sy hennes balklänning, en axelbandslös modell som min dotter varit med och ritat.Nu har det visat sig att överdelen kasar ner.Min dotter har ganska nätt byst, så den håller inte emot. Har än så länge bara sytt den i lakan. Tyget kommer att vara brudsatin och är redan köpt. Kjoldelen är i två lager med tyllspets med silverbrodyr mellan. Kommer det att bli stadigare när det blir rätt tyg? Kjolen blir ganska tung. Överdelen är i två lager dvs en utsida och ett foder. Har tänkt att stryka vlieselin på överdelarna. Räcker det eller ska vi ha skenor med? Resår i ovankanten? Något annat tips?
Bifogade bilder
 
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 12:29   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag skulle inte lita på något annat än det starkaste som finns. Skenor kanske. Jag hade på mig en sådan axelbandslös klänning en gång. Den hade skenor och åkte inte ner men det kändes som om den skulle rasa när som helst. Då är det svårt att inte gå och dra upp den och när man gör det så syns det så tydligt för alla andra.

Ett annat exempel: Om en tjej har på sig en för kort kjol och går och drar i den hela tiden så tänker man på att den är kort. Om hon hade låtit bli att dra i den hela tiden så hade man aldrig tänkt på kjolen som för kort.

Vad vill jag säga? Se till att få livet bekvämt så att det känns pålitligt för din dotter så att hon slipper gå och dra i det hela tiden.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 12:56   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag rekommenderar att du tittar på hur man får korsetter att hålla sig uppe.

Det bästa är antagligen någon form av skenor. Plastskenor formar sig efter kroppen (bortset från syntetiskt valben men det måste man ändå beställa) och är därför nästintill värdelöst. Det håller inte formen och det håller inte uppe ett liv av den tyngden. Jag skulle därför rekommendera några stålskenor i livet, av den här typen: http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...7mm3_75mm.html De är flexibla, väldigt böjbara och håller garanterat formen. De är inte heller särskilt dyra.En sådan i varje söm på livet gör att livet inte veckar sig och kasar ner av den anledningen.

Nästa steg är att garantera att livet inte kasar ner pga att det är för stort. Är du helt säker på att det verkligen sitter slimmat i midjan och över bysten? Att tyget är stadigare hjälper lite, men, är klänningen det minsta för stor hjälper det inte hur mycket skenor du än har i. Den måste passa perfekt.

Ytterligare ett tips är att ha en bh under där man med hjälp av säkerhetsnålar kan "fästa" klänningen. En välsittande axelbandslös bh brukar ha silikonremsor som ihop med modellen gör att den inte glider ner. Fäster man klänningen på bh:n så sitter ned där den sitter helt enkelt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 13:23   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Förutom stålskenor skulle jag också lägga till snörning i ryggen, då blir klänningen lite mer justerbar är med ett blixtlås.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 13:25   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Snörning låter som en jättebra idé. Då blir dessutom storleken mer justerbar (bara beroende på hur mycket man ätit så kan man ju behöva en centimeter mer eller mindre, än mer om man vill kunna ha klänningen vid flera tillfällen under några års tid...) förutom att det blir mycket enklare att få den att sitta verkligen slimmat. Blixtlåset riskerar inte heller att gå sönder eller börja krångla för att det inte riktigt klarar belastningen.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 19:41   #6
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Tack för alla tips! vi kommer att sätta vlieselin på insidan av delarna, sätta i korsettskenor samt sätta silikonresår i ovankanten hela vägen runt. Det ska väl kunna hålla 100%. Snörning blir problem eftersom hon måste kunna hantera klänningen själv. Dessutom finns det en del " kompisar" som inte skulle tveka att dra i snörena, så hon vågar inte ha det.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 21:30   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ett tips är Fashion tape.
Ett bra komplement till siliconresår och skenor.

/Bibbi

http://www.blush.se/hollywood-fashion-tape-p-191.html
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 22:16   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Vi pratade faktiskt om sådan tape, men vi hade ingen aning om ifall det gick att köpa för vanligt folk, eller om det bara var inom modebranchen. jag har aldrig sett det i någon butik förr.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 22:18   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Har inte sett det i butik jag heller.
Men rekommenderar det till mina kunder
med axelbandslösa klänningar. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 06:07   #10
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Jag har använt tape med framgång, inte bara till axelbanslösa klänningar.

Halva glädjen med festen försvinner ju, om man hela tiden skall passa på klänningen

En kjol jag sytt (natten innan) till ett bröllop en gång blev för stor för min stackars systerdotter, det fanns ingen tid att ändra eller sy en ny.

Lösningen blev: snabb transport till närmsta symaskinsaffär och köpa kroppstapen, vira ett varv runt midjan ocuh kjolen satt där den skulle hela dagen/kvällen. Enligt systerdottern kändes tapen inte obehaglig och Jag rekommenderar det verkligen.

Tror att du kan köpa det i vanliga sybehörsaffärer.

Ett annat förslag är att sy extra axelband som är avtagbara, som kan användas t.ex. under dansen

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 08:34   #11
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag brukar sy små öglor på insidan så man kan sätta på t.ex såna där genomskinliga axelband som finns till BH:ar. Man kan givetvis använda vilka axelband man vill bara de är avtagbara.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 09:31   #12
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Snörning blir problem eftersom hon måste kunna hantera klänningen själv. Dessutom finns det en del " kompisar" som inte skulle tveka att dra i snörena, så hon vågar inte ha det.
Jag förstår precis men vill bara tillägga att själva knytningen av snörningen görs nedtill, vid midjan. Man börjar alltså snöra upptill, drar åt och knyter i midjan. Korsetter kan man ju få på sig själv så att knyta en klänning är inget problem.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 21:12   #13
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Var på Lindex idag och de hade s.k kroppstape

En rulle med 6 meter kostade ca 60 kr
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 21:14   #14
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Citat:
albasmormor skrev: Visa inlägg
Hej

Var på Lindex idag och de hade s.k kroppstape

En rulle med 6 meter kostade ca 60 kr
Ok tack. Då ska jag kika där nästa gång jag är i stan.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 22:00   #15
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Skenor är som nämnts nästan ett krav i den typen av klänning, jag kompletterar gärna skenor med ett midjeband (gjort av en remsa vändsytt fodertyg) innanför fodret som sys fast för hand (med några stygn genom alla sömsmåner) väldigt snävt och helt utan rörelsevidd och som stängs med en hake och några handsydda tränsar på olika längder för att man ska kunna justera något.

Midjebandet sys i när klänningen i övrigt är färdigsydd.

Fördelen med ett midjeband är dels att man sparar dragkedjan och minimerar risken för sprängt osynligt blixtlås och dels att bäraren av plagget ofta känner att det sitter kvar säkrare och bättre när det sitter åt lite i midjan som en vanlig linning och vilar mot höfterna, i kombination med skenor resulterar det mer eller mindre i att livet inte _kan_ hasa ner.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons