Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-10-31, 12:22   #1
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Smocksöm?

När man är helt självlärd är det en hel del småsaker man missar och en av de sakerna är smock söm.

Jag tycker det är sådär himla gulligt på tröjor till exempel, men förstår inte hlt hur man gör. SÅ långt har jag hunnit emd att förstå, att man ska ha elastisk tråd. men sen då?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-31, 12:43   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Egentligen så är smocksöm något man syr förhand. Man veckar ett tyg, nästar ihop vartannat veck i flera rader. Varannan rad nästar man ihop med ett av vecken från ovanstående veck så det bildas ett rutmönster. Gick det där att förstå??? Det finns tydligen olika varianter på smock men denna är en av de vanligaste.

Numera så brukar man använda elastisk undertråd för att få fram en rynkeffekt som kallas smock. Man lindar förhand upp elastisk tråd på en spole, utan att spänna tråden. Det är sådan där elastisk tråd som säljs på vanliga trådrullar. Man får anpassa undertrådsspänningen för att få en lagom rynkningseffekt. Sedan syr man S-kurvor på den yta man vill rynka, alltså fram och tillbaka i rader med önskat avstånd emellan.

Om du inte fattar vad jag skrivit så fråga igen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-31, 12:59   #3
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Alvan to the rescue!

Jag förstod precis, tack för det superbra svaret!
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 11:22   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Ska också sy smocksöm men???

Förstod beskrivningen fram till den punkt där de stod : sy i s-kurvor??? S-kurvor? Varför det? Varför syr man inte rakt fram och sedan i rader bredvid varandra, önskat avstånd?

Jag kanske har knasat till det i huvudet men??

Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 21:08   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kurvor och kurvor... man syr en rad, vänder 90 grader syr en kort snutt, vänder 90 grader och syr nästa rad (parallellt med den första), vänder 90 grader syr en kort snutt, vänder 90 grader o s v.

Man behöver inte stanna och klippa efter varje rad, det ger onödigt många ändar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 22:37   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Aha!!!

Undrade just om jag verkligen missförstått smocksöm...

Jag tolkade det som om man skulle sy den "raka" sömmen vindlande fram som slingrande ormar: s!

Men du menar ju, förstås, hela smocksöms- biten.

Ja, nu är jag med igen...Men hjärnan var nog urkopplad förrut.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 23:11   #7
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Det finns en annan teknink att sy (fusk)smock.

markera lodräta ränder på tyget. Lägg ett tunt resårsnöre, eller smocksnöre eller vad det heter längs linjen och sy över med sicksack. Var noga med att INTE sy i resåren utan bara på var sida. När dy sytt alla linjer drar du i resårtrådarna till önskad längd och knyter ihop dem i sidan. Man använder vanlig undertråd.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-17, 05:52   #8
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag syr ofta smocksöm på tjejernas prinsessklänningar för att de ska kunna ha dem under längre tid... (fast de blir oftast inte tjockare, mina barn!)

Jag brukar oxå sy rad för rad med resårtråd i spolen och några stygn i sidan för att komma till nästa rad.

Första gångerna sydde jag bara rader och klippte mellan, men oj vad jag fick ångra det! Tråden kröp ju in mot mitten och smocken försvann!

Likadant hände när jag skulle använda gammal tråd. Den hade torkat och gick av överallt! Och eftersom det var många rader blev det till att kasta projektet... Man sprättar liksom inte 30 sömmar!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 09:31   #9
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
När är det bäst att göra smocken?

Jag har en fråga om att sy smock med elastisk undertråd och eftersom det finns en tråd här om ämnet provar jag här i stället för att börja en ny. Får se om det funkar.
Jag ska göra en tunika med resår i form av smock i nederkant, ungefär mitt på låret så att den blir lite fräckt ballongaktig. (Hon jag ska sy åt har starka önskemål om detta.)
Jag har, bland annat med hjälp av detta forum, förstått hur jag ska trä maskinen och även testsytt med gott resultat. Nu till huvudfrågan som ni som är vana vid denna teknik kanske kan svara på: Bör man sy smocket före eller efter att man syr ihop fram och bakstycke? Och om man gör det efteråt, blir det bra om man syr i ”spiral”, alltså inte kör fram och tillbaka utan bara fortsätter ”uppåt” med en pressarfotsbredd emellan sömmarna? Jag tänker att antingen är det ett smart sätt att undvika trådändar och komplicerade vändningar eller så gör det att plagget drar sig och blir snett. Jag tänker avsluta ärmarna på samma sätt och antar att svaret är detsamma när det gäller kortare sträckor.
PS: Det var ju fantastiskt roligt att det gick så lätt att göra denna söm som ser så proffsig ut. Jag har alltid trott att det var otroligt svårt så jag har aldrig tänkt tanken att försöka. Nu kan jag knappt bärga mig tills jag får prova i skarpt läge.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 09:38   #10
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det låter smart att slippa vändningar genom att sy i spiral. Men då gäller det att det inte blir för trångt att komma åt!

Oftast har jag sytt smocken innan jag klipper ut formen pga att det blir smalare än man tror men i ditt läge funkar det nog utmärkt!

Tänk på att använda FÄRSK gummitråd eftersom den går av lätt när den är äldre!

Lycka till!!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 15:23   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag syr på bredare resårband med sicksack eller raksöm beroende på vad jag vill, spänner ut resår medan jag syr. Då har man mer kontroll på hur mycket det skall töjas (usch för för tajta smock i halsen, har en sådan plagg...) och det är också hållbart.
Annat alternativ alltså. Duger nog bättre om man bara ska ha några få rader eftersom ja, det är nog dyrt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 16:05   #12
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Å nu har ni gjort mig lycklig!! Det där kommer till och med jag klara när jag om ett kort tag ska ge mig på min allra första klänning som jag ska sy helt på egen hand.Väntar bara på tyget och mönstret från USA..

Tack för en utförlig beskrivning!!
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 07:35   #13
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Wink Här är en till som vill pröva

Hej,
har följt smockinläggen med intresse, köpte nämligen ett velourtyg för ett tag sedan och tänkte göra en klänning.
Men vet inte hur jag ska göra med undertråden, för att fixa trådspänningen. Tänkte därför testa att sy zigzag över tråden.
Återkommer när jag funnit en stund med tålamod för att testa mig fram istället för att sy på färdigt projekt.:-)
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-29, 11:55   #14
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Vill man sy med resårtråd är det på spolen man ska ha den. Man behöver då lossa lite på skruven för blecket som håller trådspänningen på spolkapseln.

Syr man däremot sicksack över tråden gäller det att det är hållbar tråd så den inte slits av när man drar i resårtråden eftersom den är lite "rivig"!

Och framförallt; använd alltid färsk tråd eftersom den går av väldigt lätt när den är gammal/torkad.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-29, 18:34   #15
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Smile jag har inte lärt mig..........

hur jag reglerar undertrådsspänningen på min maskin, det är ingen spolhållare. Dags att ta fram instruktionsboken.

Tack för tipsen. Får se vilken teknik jag använder. Har äntligen börjat förstå att man måste öva på olika grejer innan man kör i skarpt läge
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons