Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-19, 08:04   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Stickmaksin brother KX395

Har precis fått tag på en stickmaskin men har lite funderingar om hur man kan använda den.

Om jag skulle vilja sticka resår nere på en tröja hur gör jag då??
Sen skulle jag vilja sticka en pippi tröja o där ska man ju sticka 1vit maska o 1 blå hela varvet ut. Kan man göra det o isåfall hur??
sen kommer ju 2 varv med blått o sen en av varje igen sen grundfärgen vit i x antal varv.

Någon som kan berätta för mig hur man gör???
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 14:41   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!
Jag har inte din stickmaskin, men en rad andra.
Resår får du antingen sticka förhand före eller efter resten eller också får du omforma maskorna. Det gör du genom att släppa av en maska i taget från nålen och sätta in nålverktyget några varv längre ner. När maskan är upprepad ner till ditt nålverktyg får du helt enkelt maska upp garnet igen, men eftersom det blir från andra hållet så blir det en rät maska. (Man har avigsidan mot sig när man stickar på maskin). Det här är krångligare att förklara än vad det är att utföra.
När det gäller att sticka varannan vit och varannan blå så är det ju frågan om mönsterstickning. Det bör stå beskrivet i din manual. Att sticka enfärgat är inte svårt. Det är bara att se till att du har rätt färg i släden innan du börjar varvet. Enklast är att ha jämnt antal varv så att du byter i samma sida varje gång.
Hoppas du fick någon liten vägledning!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 17:45   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Hej nima o tack för ditt svar.

Förstår lite bättre nu efter att du beskrivit det. Det var en bra förklaring.

När det gäller att sticka varannan vit o varannan blå så står det tyvärr inte i min manual.
Dom visar bara hur jag ska göra om jag ska ha en fyrkant mitt i om du förstår vad jag menar.

Jag kan sätta 2 färger i släden samtidigt men förstår inte hur det fungerar ändå..
Ska man ha nålarna i olika possitioner för att den ska sticka med ena eller andra färgen?


TACK /Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 18:56   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag tror inte att man kan sticka mönsterstickning med din stickmaskin, bara så kallad intarsia, som är t.ex. den där fyrkanten som beskrivs i din manual. Så att sticka en pippitröja med den maskinen blir nog rätt så jobbigt, för då måste du göra på samma sätt som beskrivs för "fyrkanten". Däremot är det inga problem att sticka randigt, det är bara att byta garnfärg.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 20:01   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Står det något i din manual om att du kan sticka något som kallas Skip eller slip?
Om det gör det kan du anävnda det för att sticka flerfärgsmönster. Då väljer du först ut varannan nål och stickar den ena färgen, sedan väljer du de nålar som inte hade den första färgen på sig och stickar med den andra färgen. Det blir alltså två varv per färg.
Ett annat sätt att använda Skip/Slip är att se till att nålarna som ska ha mönsterfärg inte stickas och så sticka med den första färgen. Sedan lägger man mönsterfärgen förhand i nålarna och använder händerna för att sticka in dem. Kan vara väl så enkelt. Då stämmer varvräknaren också.

Lusläs manualen och sök på internet skulle jag säga.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 20:21   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nu har jag gjort lite efterforskning och hittat manaulen till din maskins syskon. KX350. Den och din maskin bör fungera likadant. Det är bara olika avstånd mellan nålarna.
Din maskin har vad som heter Skip. För att sticka det sätter du den över spaken på P. De maskor som du sedan drar fram till D eller E stickar.
Att din släde kan ta två garner beror på att du kan sticka något som heter platinering. Det är en rolig teknik som innebär att man stickar med två garner. Det ena lägger sig på utsidan och det andra på insidan av plagget. Men som slätstickning. Man kan inte sticka mönster automatiskt med din maskin. Men det går att lura den.

Din maskin fungerar väldigt mycket som min plast,maskin LK-150. Du kan få mycket tips på den här hemsidan där du kan läsa om den metod jag har försök att beskriva för dig.

Det roliga med din maskin är att den kan sticka både tunna garner och tjocka garner genom att göra om den till en 9mm maskin. Det ger en massa spännande möjligheter.
Ha så kul
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 20:30   #7
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Vad jag kan läsa ut av min maual så kan jag sticka Tuckmönster, Skipmönster, Flerfärgat skipmönster, Spetsmönster, Avigt o rätt stickmönster, Flätstickning, Plätering, Intarsiastickning. Med vad alla dessa betyder fattar jag inte.....
På flerfärgat skipmönster så förstår jag inte hur man gör trots bilder. Där står inget hur jag ska göra med dom olika garnfärgerna.
Sen visar bilderna 3 olika färger i diagrammet fast det bara finns 2 .
Vidare står det i diagramet x betyder sticka med kontrastfärg (nål i Dposition)
Den svarta rutan betyder sticka med huvudgarn (nål i dposition)
Men det står inget om vad dom vita rutorna i diagrammet betyder???
Det är inte lätt det här.. Särskillt när man inte är hemma på att sticka vanligt ens.

Tusen TACK till er som försöker hjälpa mig, för att ni lägger er tid till mig.

KRAM o TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 21:10   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det vita betyder troligen att nålen ska vara kvar i sitt ursprungliga stickläge nämligen B. Du får prova och se vad som händer.
Plättering, det är så brother kallar platinstickning som jag försökte förklara.
Att du inte kan sticka på vanligt vis gör absolut ingenting! Kom ihåg det. Maskinstickning är faktiskt något helt annat.
Jag tror du skulle behöva läsa lite mer om maskinstickning sådär överlag så du får lite bättre kläm på hur det fungerar. Instruktionsboken till den brother Kx 350 jag hittade är inte så väldigt instruktiv så är troligen inte din heller.
Gå till biblioteket och se om du kan hitta Wallin: Sticka med stickmaskin. Den innehåller en rätt bra introduktion.
Sök på nätet. Det finns lite på svenska (sök på stickmaskin på google.se) men mycket mer på engelska. Här finns till exempel en instruktionsfilm från youtube till exempel.

Brothermaskinerna tillverkas inte längre men Silver Reeds maskiner tillverkas fortfarande. Det finns alltså fler LK-150 i omlopp än din maskin, men de fungerar väldigt lika.
Fråga mer om du behöver!
Hälsningar Nima
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 21:23   #9
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Talking

Jag tror att det är samma manual som jag har. Där står tex inte på ett lätt fattligt sätt vad dom olika positionerna på maskin o släde gör..
Lite roligt att du länkade till just den filmen. Det är den som jag kolla på om o om igen för att få det att fungera att sticka enfärgat. :-)

Ska sticka ner på bibloteket imorgon o kolla om dom har den. Jag håller tummarna hela natten.

Har väldigt svårt att ta instruktioner på engelska så då får det vara väldigt bra bilder för att jag ska få ihop det.

Ska kolla runt lite på andra maskiner också o se om jag hittar bättre förklaringar. Har bara hittat en massa som gäller hålkortsmaskiner.

Har visar en vännina som har en knittax?? hur jag får igång min med en färg iallafall så nu är hon riktigt nellad o få igång sin också. Vi är ju totalt okunniga o då fattar man inte mycket av vad som menas med dom olika begreppen som står i manualen.

Men nu är vi två som ska bli kunniga..

Jag återkommer säkert med fler frågor senare när jag provat lite till...
Nästa som ska provas är resåren som du beskrev o sen flerfärger...

TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 21:42   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Du får väldigt gärna maila mig direkt om du vill. Jag ställer gärna upp och svarar på frågor!
Hålkortsmaskiner är lite vanligare än de helmanuella som din. Sticka med stickmaskin utgår från att man har en maskin utan mönsterautomatik och sedan plockar in mönstret för hand. Därför tror jag att du kan ha nytta av den boken. Sedan är modellerna en aning uråldriga, men det får man leva med med maskinstickning. Nästan allt (och allt på svenska) är publicerat på 80-talet.
Lycka till med sticknadet och experimenterandet!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons