Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-01-04, 21:13   #1
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Question Söker hjälp med att välja färg

Hej. Jag håller på att sticka en kofta och behöver förslag på vilka färger jag ska välja, för jag har inget färgsinne.

Färgerna i mönstret är vinröd, vit, orange och senapsgul, men då jag hade mycket lila garn hemma så har jag valt lila och börjat sticka med det. Vilka färger bör jag välja istället för orange och senapsgul som passar bättre ihop med lila?


Här är mönstret:
http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=10&lang=se
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 21:59   #2
Ess Ess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Vilket fint mönster! Sånt skulle jag också vilja kunna sticka.

Det spelar ju stor roll vad det är för nyanser av färgerna. Det finns många färger som skulle fungera, bara det är rätt nyans. Jag skulle kunna tänka mig att du kan ha gult om du hittar en som passar ihop med ditt lila. Och grått skulle vara fint till stjärnorna mm, där det nu är orange. Grönt skulle kunna vara fint, om det inte dominerar för mycket. Vad tycker du om för färger själv? Det är ju en smaksak.

Har du garn hemma eller ska du köpa? Om du ska köpa kan du väl ta med ditt lila garn och be att få hjälp med att matcha ihop färger. Om du har hemma kan du ju lägga in ett foto på några tänkbara, så blir det kanske lättare för dig att få hjälp här. Även om det kan vara lite vanskligt ibland att få rätta färger på fotot. Och våra skärmar återger olika.
Ess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 22:31   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Citat:
Ess skrev: Visa inlägg
Har du garn hemma eller ska du köpa? Om du ska köpa kan du väl ta med ditt lila garn och be att få hjälp med att matcha ihop färger. Om du har hemma kan du ju lägga in ett foto på några tänkbara, så blir det kanske lättare för dig att få hjälp här. Även om det kan vara lite vanskligt ibland att få rätta färger på fotot. Och våra skärmar återger olika.
Jag tycker du ska följa Ess råd. Ett annat alternativ är att länka till en färgkarta på det garn du ska använda.

Kanske skulle du kunna välja olika nyanser av lila? Jag tror det kan bli snyggt. Annars tycker jag att grått går bra till lila.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 23:33   #4
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Fint mönster...
Hade själv valt lila, vit, grått o tagit antingen en mörkare grå eller lila som sista färg....
Men det är jag det.
Hoppas att du blir nöjd.
mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 01:04   #5
Ess Ess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Ja, flera olika nyanser av lila eller grått är ju görsnyggt!
Ess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 15:52   #6
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Ett tyg som jag har, är mönstrat med mörkt lila, ljust lila, mörkt grått och mörkt orange och det är väldigt snyggt. Det orangea bryter av och livar upp.
Jag tror att man ska sträva efter att hitta färger med samma mättnad.
En del quiltbutiker säljer färgsnurror som hjälpmedel för att para ihop färger, det skulle kanske kunna vara något.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 16:00   #7
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Tack!

Oj, tack så mycket för alla trevliga förslag!

Just grått hade jag inte funderat alls på, utan var bara inne på rosa och violett och sådana färger som ligger i samma "färgrupp" så att säga. Men jag inser ju att det inte var någon bra idé därav trådstarten.

Alltså detta med orange kanske skulle vara något också. Det känns väldigt otippat.

Jag får göra så som ni säger att ta med det garn jag stickar med (mörk lila) till butiken och be om hjälp där. Jag har alltid varit hopplös på färger och var en sån som ritade gröna hästar när jag var liten. Konservator hade jag velat utbilda mig till för jag älskar gamla textilier, men det gick inte för jag har defekt färgseende.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 16:37   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
lila, vitt och svart
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons