Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-04-13, 00:17   #1
JohannaH JohannaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2014
Inlägg: 2
Avm för nacke hjälp

Hej håller på att sticka en klänning men har fastnat…
Så här står det:
När arb mäter ca 79 cm avm för nacken de mittersta 32 m och och sticka var sida för sig. Så långt hänger jag med.
Men sen kommer detta och här tappar jag bort mig helt...
Avm ytterl vartannat v 2-2 m för nacken. Samtidigt med andra avm för nacken avm vartannat v för axeln 11-10 m.
JohannaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 10:46   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
När du maskat av de mittersta maskorna ska du i halsringningen maska av 2m 2 gånger på vartannat varv. När du gör den andra avmaskningen ska du avmaska 11m för axeln, dvs ska avmaska i den andra sidan (där armhålet är). Eftersom du inte kan avmaska i slutet av varvet så måste det bli att du gör den av maskningen på nästföljande varv. Sedan stickar du 1 varv och gör den andra avmaskningen på 10m på nästa varv.

Hoppas det blev begripligt. Jag brukar göra så att jag tar ett rutigt papper, där 1 ruta motsvarar en maska och ett varv, och på det rita in de avmaskningar du ska göra. Det tycker jag gör det lättare att följa de avmaskningarna man ska göra och hålla reda på var man är i beskrivningen, då kan jag lätt bocka av de varv jag stickat.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 15:40   #3
JohannaH JohannaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2014
Inlägg: 2
Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
När du maskat av de mittersta maskorna ska du i halsringningen maska av 2m 2 gånger på vartannat varv. När du gör den andra avmaskningen ska du avmaska 11m för axeln, dvs ska avmaska i den andra sidan (där armhålet är). Eftersom du inte kan avmaska i slutet av varvet så måste det bli att du gör den av maskningen på nästföljande varv. Sedan stickar du 1 varv och gör den andra avmaskningen på 10m på nästa varv.

Hoppas det blev begripligt. Jag brukar göra så att jag tar ett rutigt papper, där 1 ruta motsvarar en maska och ett varv, och på det rita in de avmaskningar du ska göra. Det tycker jag gör det lättare att följa de avmaskningarna man ska göra och hålla reda på var man är i beskrivningen, då kan jag lätt bocka av de varv jag stickat.

Har jag förstått det rätt:
första varvet 11m i början och 2 i mitten likadant på båda sidorna och andra varvet 10m i början och 2 i mitten likadant på båda sidorna?

Ja jag brukar också rita upp mycket enklare men just denna förklaring hängde jag inte med på
JohannaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 16:23   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Citat:
JohannaH skrev: Visa inlägg
Har jag förstått det rätt:
första varvet 11m i början och 2 i mitten likadant på båda sidorna och andra varvet 10m i början och 2 i mitten likadant på båda sidorna?

Ja jag brukar också rita upp mycket enklare men just denna förklaring hängde jag inte med på
Som jag tolkar beskrivningen så maskar du först av 2m mot halsringningen, sedan ytterligare 2m och varvat efter 11m för axeln och sedan ytterligare 10m för axeln ("Samtidigt med andra avm för nacken avm vartannat v för axeln 11-10 m.")
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-13, 17:35   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Resultatet som vill uppnås är en U-mjuk ringning och inte en L-kantig. De båda 2maskorsavmaskningarna gör att det blir en mjukare linje.

Samtidigt vill man få en lite sluttande axel. Därför avmaskas axeln bitvis räknat från ärmhålet.

Ninnami har rätt.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons