Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-15, 22:01   #1
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Hjälp! Någon som sytt "Flower Hexagon" i OTTOBRE nr. 3/2013?

Jag ska sy den här klänningen, men jag kan inte för allt i världen lista ut om jag ska börja med att sy ihop axelsömmarna först eller göra sprundet innan jag syr axlarna?


Det står såhär:
"Sprund: Klipp upp ett 12 cm djupt sprund vid bakstyckets MB-markeringen. Kanta sprundet såsom med snedslå: Sy fast rätsidan på sprundremsans ena kant på sprundets avigsida; vid halsöppningen är sömsmånen 5 mm och smalnar mot sprundbottnen till 1 mm. Vik sprundremsan fyrdubbel och sy dess andra kant på sprundet. Pressa sprundet och sy ett litet formveck i det färdiga sprundets botten."

Jag har alltså svårt för att fatta öht vad det står i beskrivningen! Jag har liksom inte lärt mig alla termer och sånt än. Även om jag kanske fattar vad vissa ord betyder, så blir det bara så virrigt när de sätter ihop alla orden i meningar..

Så snälla, hjälp mig! Jag har klippt ut alla bitar men vad exakt ska jag börja med och hur gör jag?
Bifogade bilder
 
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 00:50   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Verkar vara en väldigt märklig beskrivning eller bara dåligt översatt.
Jag har också svårt att förstå vad de menar.
Jag hade nog gjort som på den här sidan:

http://renissyhrna.blogspot.se/2013/...tt-sprund.html

Googla bara på "sy sprund" så får du massor av tips.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 10:45   #3
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Näe, det är inte du som inte fattar! Det är dåliga beskrivningar.
Varje gång jag tänker sy något från Ottobre så fastnar jag på urusla beskrivningar och arbetet stannar. Jag är inget syproffs, men med en bra text kan jag faktiskt få ihop rätt fina plagg. Men med Ottobremönster jag får söka på nätet efter förklaringar hela tiden.
Så jag vill egentligen trösta dig med att "vad skönt, då är jag inte ensam om inte fatta deras sybeskrivningar..."

melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 20:36   #4
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Åh, tack! Vad skönt att höra att jag inte är ensam!

Ska kolla upp den sidan. Har googlat flera ggr, men har liksom inte hittat just det jag söker! Ifall man måste göra nåt med kanterna på sprundremsan bl.a.
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 21:53   #5
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag vill inte låta som besserwisser :-) men i den biten som citeras står det bara om hur du ska sy sprundet. Oftast är det bra att göra klart sådant småpyssel före man sätter ihop delarna. Så syr sprundet först och sedan axelsömmarna. Det är samma procedur som när man syr t ex ärmsprund på blusar eller vissa skjortor. Vill du kolla det med bilder, låna en bok av Linda Gibson "Sy kläder" på biblioteket eller skicka mig ett meddelnade så kan jag skanna åt di den sidan ur boken, så du kan se bilderna. Jag vet inte om jag kan förklara bättre här, ett försök.
Öppna snedremsan helt (om den är vikt) och lägg på bordet med rätsidan uppåt. Klipp upp sprundet och lägg sprundet öppet med rätsidan upp mot dig ovanpå snedremsan. Sprundet nu är helt öppen (nästan som en linje som blir nu lika lång som två gånger sprundets djup) och kanten på sprundet ligger mot kanten av snedremsan (nåja, nästan i alla fall). Nu ska du sy längs den här kanten. Börja från ena halsringningskanten, sömsmån 5 mm från sprundkanten och minska sömsmånen successivt så att sömsmånen mätt från sprundkanten blir bara ca 1 mm när du kommer mot mitten. (Kan kanske hjälpa att rita med linjal med självraderande penna eller även med blyerts en tunn linje som du kan följa? Använd gärna nålar eller tråckla eller temporär limstift, om du gillar något av det det.) Snedremsan ska ligga rakt hela tiden. Dvs sömsmånen på snedremsan är 5 mm hela tiden. Det är bara sprundkanten som flyttas lite åt vänster mot sprundets mitt (om du syr med kanten liggande till höger och resten av tyget till vänster). När du sytt till mitten kan du antingen fortsätta längs andra halvan eller fästa och klippa av tråden och börja sy likadant från andra halsringningskanten. Om du fortsätter, så måste du gradvist öka sömsmånen från ca 1 mm där vid mitten till 5 mm från sprundkanten när du avslutar sömmen.
Nu viker du snedremsan runt sprundets kant - nu ser du snedremsans rätsida på plaggets rätsida. Vik in remsans kant och sy längs sprundet och nära snedremsans vikta kant.
Nu har du sprundet nästan klart. Tyget kan bukla sig nu lite där nere i sprundet, där vi hade mitten, när det låg öppet. Nu håller du ditt bakstycket vikt på mitten med avigsidan av tyget mot dig. Sprundets kanter ligger kant i kant. "Botten" av sprundet förmodligen putar lite ut nu. Nu ska du sy några stygn här för att ta bort den här buklan. Tänk dig en pytteliten intagning, från sprundkanten snett ner mot vikta kanten på bakstycket. Testa och nåla först, om du är osäker, att buklan försvinner.
Klart.

Hoppas att det är förståeligt
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons