Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-18, 19:40   #1
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Problems

Hej Alla,
jag har fått i uppgift att brodera ett ryggmärke på en jeans jacka.
Den ramen som jag trodde skulle passa är lite för liten efter jag kört en design trace.Ramen som är ett nr. större blir väldigt svår att få dit då jag kommer på sömmar etc.

Kan jag använda en stor hoop och Filmoplast, och i så fall vad gäller för
backingen? Kan jag spray-limma dit rivbart under FP? Märket är i storleksordningen 300 x 180mm.

Vore tacksam för snabba goda råd.

Mvh
Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 20:17   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej Anders
personligen avskyr jag filmoplast, men visst kan du göra det.
en annan metod är att du ramar upp backing typ 2 lager i din stora hoop, sedan lägger du jackan ovanpå, antingen kan du köra en tråckel ram runt eller så kan du bara använda hobby klämmor för att hålla jackan på plats, personligen brukar jag inte ens göra det utan lägger jackan löst ovanpå o håller tills de första 100 stygnen sytts sedan släpper jag o har bara lite koll. filmoplast är inge mysigt att ha i kläder tycker jag som är allergiker.

lycka till
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 20:23   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det som inte fungerar i ramen brukar jag spraylimma fast i backingen. Det behövs bara lite lim. Har du tråkelfunktion så kör konturerna med den för att så har du dubbel säkerhet. Limmet försvinner av sig själv efter ett tag.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 22:24   #4
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Tack för tips,
jag tänker prova dubbel tear away med lite lim i stora ramen och ev. klämmor då min maskin inte har tråckel funktion,.....så vitt jag vet.

Jag har tidigare broderat detta motiv utan problem på annat material.
Jag har kört på 650 stygn/minut, det tar lång tid då det är 154,800 stygn. Skall försöka öka på lite mer då jeans jackan är använd och ganska mjuk och det blir ju inte några fållar att oroa sig för heller.
Hade 2 trådbrott och bytte 3 bobiner undertråd. Bra resultat får man väl säga.

Mvh
Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 22:34   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
tear away är nog i klenaste laget om du har jackan över skulle nog minst ha 1640 men minst en rivbar stiffy annars kan den riva sig ur ramen med så många stygn. varför sätta ner maskinen så lågt, kör på 800 du, det gör jag på tjocka täckjackor eller häst täcken, för din maskin är det en baggis

du får stygnsätta en tråckel ram, de är ganska händiga att ha

Senast redigerad av Pulvertroll den 2014-02-18 klockan 22:36. Anledning: till lägg
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 19:50   #6
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Trâckelramar

Finns att ladda ner gratis nâgonstans. Försök googla. Vet att det finns flera broderisidor som har det
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 07:06   #7
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Jag har kört mitt broderi men det flyttade sig ganska mycket i ramen trots spraylim och kraftiga klämmor. Nu hade jag tur i oturen att jag kan använda den i alla fall då förskjutningen drabbade text och gjorde så att det ser ut som lite skuggade bokstäver. Vet man inte om det så tror man att det skall vara så.

Jag har försökt att hitta tråckel ramar att ladda ner men utan success.

Kanske P-trollet kan ge mig en crash-course hur man stygnsätter en sådan i Embird?

Nu när brodyren är klar och baksidan blivit uppsnyggad känns det som man klistrat en tunn plåt på jeansjackan. Har ni något bra knep för att mjuka upp brodyren?

Jag skulle vilja krympa brodyren från 300mm ner till 280mm, hur gör jag det i Embird utan att förvanska stygnsättninge?

I alla fall, tack för alla goda råd.

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 08:18   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hejsan Anders.
jag tror att det beror på för klen backing. o fel backing, jag föreslår 1640 som blir en mjuk o skön textil yta, efter tvätt.

om det blir en hård yta så tror jag att din trådspänning är fel i förhållande mellan under o övertråd, vilken undertråd använder du ?

när du förminskar ett brodyr utan att förlora något, går du in i vänster marginalen i editorn, där finns ett litet pappers ark, klicka där o i rutorna kan du fylla in antingen mm eller % hur stort du vill att brodyret skall vara. först kolla antal stygn och efter se till att stygnmänden verkligen minskade, gjorde dem det inte, så gå tillbaka o ändra det manuellt

att göra en egen tråckel ram, du stygnsätter enbart en ram som är några mm mindre än din hoop med basting stitches. det innebär en sydd ram med långa stygn som är mycket lätta att sprätta bort.
kan man inte det så är det lätt att bara sy ett par knutar i vardera hörn, genom backing och tyg. det håller det på plats, men tänk på valet av backing

lycka till
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 09:05   #9
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Jag använder färdigspolad undertråd på papp bobbiner från Indukta.

Trådspänningen är som den skall vara enligt SWF's test fil nämligen 3/3,
varav undertråden 1/3 och övertråden 1/3 på var sida om undertråden.

Jag spände 3 lager av rivbart i ramen, spraylimmade jackan på samt säkrade med ett antal kraftiga klämmor.
Är 1640 du skriver om rivbart? Om inte, klipper du bara bort det?

Om underlaget rör sig i ramen är det ju inte lönt att tråckla heller,
ramarna skulle ha en annan yta för att inte vara så "hala", nån som har något bra knep?

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 09:13   #10
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
I Embird Editor kan du lägga till tråckelstygn. Under menyn Infoga finns Tråckelstygn.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 09:20   #11
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Toppen,tack Monica.

En sak till, när du stygnsätter en logga för en keps, måste man ta hänsyn till radien på kepsen eller kan man göra som vanligt.

Jag har gjort en liten logga med satin stygn som ram men uti ändarna på loggan blir ramen fel.
Något gott råd?

Anders
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-20, 12:36   #12
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Det finns säkert andra här som kan förklara bättre. Jag har inte så mycket erfarenhet av din maskin, men då den faller i gruppen för industrimaskiner så kan det många gånger vara så att man får stygnsätta på annat sätt.

Det jag vet är att man ofta får jobba sig inifrån och ut. En keps är lite bågformad och jag har läst att man då kan få förvanska brodyren för att det skall bli rätt och rakt på kepsen. En text på rak linje kan bli lite bågformad på en keps eller en rektangel kan bli som en kudde tex.

Jag rekommenderar att du går genom sidorna för de stora märkena och tittar på deras videor på youtube. Även om du inte använder deras maskin eller program kan du få tips om hur du skall tänka när du skapar brodyr.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-21, 09:32   #13
AgnetaF AgnetaF är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 52
Mina bästa tips använd "Hoop Grip" (friktionstejp) som man sätter på insidan av innerbågen. Min har suttit där i flera hundra uppspänningar utan att behöva bytas, så det är mycket kvar på rullen. Har den på alla bågar.
Och min senaste backing-favorit "No show mesh" har inte hittat något lika revolutionerande sen den vattenlösliga Vliesen kom. Tunn, mjuk och otroligt stark. Så mycket bättre än alla andra alternativ.
Finns i England men blir billigare från USA eller Canada. Väl värd sitt rel höga pris. Worldweidner, EmbrioderyPassion m.fl. säljer den.
Nancys Notions har både "Hoop Grip" och "No Show Mesh" som även finns som påstrykbar (Fusible. Har köpt men inte provat än, läst att man får pressa ordentligt för att den ska fästa).
Hittar någon den billigare så vill jag gärna veta, nu har jag betalat c:a 1000 kr för 12"x100 YD inklusive frakt och moms.

Är det någon mer som testat Den här backingen?
Agneta
AgnetaF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-21, 16:03   #14
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Agneta

precis en billigare variant är skade tape eller textil tape, ett enkelt sätt att få sin ram att bita tag bättre i tyget

jag är inte alls lika förtjust i den backingen..

Anders
ja du ska räkna in den böjda formen i understygnen, annars blir det att "märket" buktar utåt kanterna i stället för att bekvämt följa huvud formen. extra viktigt att tänka på vid satin border. det ger ett snyggare intryck, men ger också ett bekvämare märke.
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-21, 20:36   #15
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
Förlåt för lite trådkapning men skulle det fungera med vanlig textiltejp (typ salvekvick) eller fastnar den för mkt i hoopen? Vilken tejp är annars bra att använda?
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons