Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-04-07, 15:02   #1
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Problem med halsringning

Hej!

Jag har läst många trådar om halsringning och blivit mycket klokare, men det är en grej jag fortfarande inte fattar hur jag ska göra.

Jag har en t-shirt som jag vill ändra urringningen på. Först provade jag med en mudd/snedslå (egentligen var det bara en remsa av samma tyg som t-shirten, vad heter det då?) men det blev inte fint eftersom jag glömde att mudden såklart måste vara kortare än själva urringningen.

Efter detta missöde klippte jag bort den misslyckade mudden och nålade in tyget några millimeter mot avigsidan istället. Sen sydde jag en stickning med tvillingnål och tänkte att det skulle bli bra. Jag var noga med att inte dra i tyget, men ändå fick jag den där effekten att kanten böjer sig utåt och vågar sig. Min fråga är alltså vad detta beror på. Drog jag i alla fall, eller vek jag in för lite tyg? Hur kan jag undvika att det blir så här? Måste man ha infodring? Jag vill ju helst inte ha det eftersom jag inte har mer tyg i samma färg.

Det är för sent att göra en ny mudd, för tyget är slut. Men även om jag haft mer hade jag velat kunna sy en urringning utan mudd, för det är ju inte alltid som en mudd passar.

Hoppas innerligt att nån har nåt tips, jag kan bara försöka en gång till, sen kommer urringningen bli för vulgär .
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 16:43   #2
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Man kan lägga en mjuk resår (badresår) längs kanten på avigsidan i ringningen. Den syr man enklast fast med en trestegssicksack och sedan vänder man in tyget med resåren och syr fast den med en smal sicksack eller tvillingsöm. Resåren gör att halsringningen inte bubblar sig eller står ut. Resåren ska vara något kortare än halsringningen.Det finns säkert fler sätt . Lycka till!
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 18:33   #3
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
När du viker in tyget i halsringningen mot avigsidan. Gör små hack i fållen lite här och där runtom och sen syr du bara. Enklare än så är det inte och den ligger platt.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 02:05   #4
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Tack för svaren! Jag ska prova det där med hacken först, det låter oroväckande mycket som nåt jag kan ha hört i syslöjden och borde minnas... men visst hade man mest stumma tyger då?

Nåja, imorgon ska här provas i alla fall!
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons