Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-04-26, 22:03   #1
hullbun hullbun är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2014
Inlägg: 3
100% bomull (men känns annorlunda)

Hejsan!

Jag ska starta ett eget klädmärke och kommer då sy t-shirts till en början. Jag har då kollat ut vilket material jag vill ha och bestämt mig för 100% bomull.

Saken är att jag har flera 100% bomull t-shirts hemma och alla känns annorlunda. Så jag antar att det måste vara något med hur man behandlar bomullen?

Vad jag vill åt är en t-shirt gjord av 100% bomull som är väldigt mjuk. Men jag vet inte riktigt vad som gör att bomullen har en mjukare, lenare känsla.

Därför vänder jag mig till er mer erfarna personer på detta forum och hoppas att någon besitter ett svar .

Tack!
hullbun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-27, 20:55   #2
hullbun hullbun är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2014
Inlägg: 3
Ingen som vet?
hullbun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-27, 21:58   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Bomull finns i så många olika kvaliteter.
- De asiatiska är kortfibriga och känns därmed mjuka i början. Efter några tvättar kan de ibland verka hårda. Billiga och tär hårt på jordens resurser.
- Några långfibriga är egyptisk bomull och pima. De brukar kännas smidiga och håller stilen länge. Dyra och inte heller miljövänliga.
- Ekologisk bomull från främst Sydamerika är inte jättebillig men har ett rimlgt pris. Den är mera vänlig för naturen och miljön.

Sedan tillkommer hur mycket kemikalier som använts för färgning och stickning av trikån, de kan nog påverka hur mjuk bomullen känns. Flera sorters trikå finns att välja på. Vanligast och billigast blir singeljersey. Håller formen bäst gör ribb. Interlock blir bredare med tiden.
Det finns hur mycket som helst att lära sig om bomull och det finns andra sköna fibrer att välja på, t.ex bambu och lyocell.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 09:40   #4
hullbun hullbun är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2014
Inlägg: 3
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Bomull finns i så många olika kvaliteter.
- De asiatiska är kortfibriga och känns därmed mjuka i början. Efter några tvättar kan de ibland verka hårda. Billiga och tär hårt på jordens resurser.
- Några långfibriga är egyptisk bomull och pima. De brukar kännas smidiga och håller stilen länge. Dyra och inte heller miljövänliga.
- Ekologisk bomull från främst Sydamerika är inte jättebillig men har ett rimlgt pris. Den är mera vänlig för naturen och miljön.

Sedan tillkommer hur mycket kemikalier som använts för färgning och stickning av trikån, de kan nog påverka hur mjuk bomullen känns. Flera sorters trikå finns att välja på. Vanligast och billigast blir singeljersey. Håller formen bäst gör ribb. Interlock blir bredare med tiden.
Det finns hur mycket som helst att lära sig om bomull och det finns andra sköna fibrer att välja på, t.ex bambu och lyocell.
Tusen tack!
hullbun är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons