Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-04, 13:11   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Kurs i att utnyttja sin symaskin

Jag skulle vara intresserad av att gå en kurs i "symaskinsanvändning". Min nya symaskin har en himla massa finesser som jag inte riktigt vet hur jag ska använda och det vore kul att få lära sig utnyttja sin symaskin till fullo.

Nån som känner till någon sådan kurs?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 13:18   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
I väntan på en kurs, sätt Dig och lek med maskinen, det lär Du Dig bäst på.
Ta fram instruktionsboken, tygbitar och sätt igång
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 14:13   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp boken Encyplopedia of Sewing Machine Techniques av Nancy Bednar & JoAnn Pugh-Gannon finns bland annat på Adlibris och kostar där 154 kr. Tar upp massor med olika saker som man kan göra med en symaskin, en del saker som man inte trodde var möjligt. Dekorationer, olika appliktatonstekniker, snygga avslut på sömmar m.m. Denna bok är min favorit.
Boken tar upp hur man ställer in maskinen, vilka pressarfötter man ska använda, vilket tyg som är lämplig m.m. för varje teknik. Innehåller många bilder och steg för steg anvisningar.
Ingen bok för nybörjare, utan en bok som vänder sig till den som vill lära sig att utnyttja symaskinen lite mer. Boken vänder sig inte till någon specillt märke, men kräver en symaskin som har lite mönstersömmar och finns special-pressarfötter till maskinen.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1402742932
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 14:17   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp boken Encyplopedia of Sewing Machine Techniques av Nancy Bednar & JoAnn Pugh-Gannon finns bland annat på Adlibris och kostar där 154 kr. Tar upp massor med olika saker som man kan göra med en symaskin, en del saker som man inte trodde var möjligt. Dekorationer, olika appliktatonstekniker, snygga avslut på sömmar m.m. Denna bok är min favorit.
Boken tar upp hur man ställer in maskinen, vilka pressarfötter man ska använda, vilket tyg som är lämplig m.m. för varje teknik. Innehåller många bilder och steg för steg anvisningar.
Ingen bok för nybörjare, utan en bok som vänder sig till den som vill lära sig att utnyttja symaskinen lite mer. Boken vänder sig inte till någon specillt märke, men kräver en symaskin som har lite mönstersömmar och finns special-pressarfötter till maskinen.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1402742932

Hittar du inga kurser på din ort. Gå till din symaskinsförsäljare och fråga. Många symaskinsbutiker har kurser och finns det intresse så kan dom göra en kurs.
Annars tag kontakt med ett studieförbund, som har sykurser och förslå att dom gör en sådan kurs.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 14:25   #5
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Vad jag kan se på din blogg så verkar du ju ha en ny Husqvarnamaskin.

Fick du inte med en användarhandbok i A4 format till maskinen? Det brukar vara en större bok än den lilla manualen. Med tydliga bilder och förklaringar.

Så gör som Aina säger, sätt dig o lek med maskinen med användarhandboken bredvid innan du köper en bok. Dom pengarna kan du köpa tyg eller nåt annat tillbehör för.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 14:59   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ursäkta Edvina. Jag tycker inte alls att det är bortkastade pengar att köpa bra bökcker och skaffa sig ett bra refernsbiblotek när det gäller sömnad. Jag går ofta till mina böcker när jag är osäker på hur jag ska göra eller få tips på nya tekniker.

Och det den boken som jag rekommenderade tar upp kan jag inte tänka mig du hittar brukansvisningen till symaskinen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 16:07   #7
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Den där boken står på min önskelista också! Jättebra med referensbibliotek som Bila skriver.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 17:52   #8
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Användarhandledningen säger mycket lite om hur man utnyttjar symaskinen till fullo, så jag känner att jag behöver mycket mer. Ska kolla in den där boken 159 kr är ju ingenting i jämförelse med vad maskinen kostade. Leka och prova kan man alltid göra, men varför göra alla nybörjarfel om man kan undvika dem. Svårt att veta hur man ska använda en det ena och än det andra, när man inte ens vet om man gör rätt ;-)

Idag insåg jag att den plastpressarfoten var bättre till vaxad bomullsväx, men inte förren jag skulle sy andra necessären...

Tänk om symaskinstillverkarna eller säljarna ville göra en serie filmer med olika "test-projekt" på youtube - det skulle jag verkligen gilla!
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-04, 21:49   #9
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Har de inte det på youtube? Eller det kanske mest är hur man trär maskinen och reklam för varan??? Tycker annars det mesta finns där!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 07:54   #10
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Livsglad skrev: Visa inlägg
Har de inte det på youtube? Eller det kanske mest är hur man trär maskinen och reklam för varan??? Tycker annars det mesta finns där!
Nä, jag har faktiskt bara hittat reklam och hur man trär. Men det kan ju finnas ändå - bara att jag inte hittat det ;-)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 01:04   #11
Mirran Mirran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 3
Talking Köpte den fina boken

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1402742932

Det är bara synd att den är på engelska. Svårt att begripa allt.
Jättefinbok tycker jag och jag blir ibland avundsjuk på alla fina böcker min man har på svenska som beskriver bilar och MC.

Men jag försöker .....
Mirran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 04:04   #12
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
Håller med Mirran, men ska köpa boken och försöka traggla med engelskan. Finns det någon liknande bok för overlock så kommer jag att köpa den också.
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 18:10   #13
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
"The Sewing Machine Classroom (Inbunden)
av Charlene Phillips" är oxå en bok som vägleder för att kunna nyttja symaskinen till fullo.
Finns hos ad.libris.
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-11, 17:33   #14
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
Om du kan tänka dig en videokurs så är Craftsy's kurser väldigt bra, de har en som heter Sewing Machine 911 http://www.craftsy.com/class/Sewing-Machine-911/77
Jag har ganska många av deras kurser nu och jag tycker att de är väldigt bra, lätta att förstå och tydliga instruktioner. Även om det inte handlar om just din maskin så kan det ju vara värdefull hjälp ändå.
Mvh Nina
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 08:12   #15
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Overlock

Citat:
annbritt skrev: Visa inlägg
Håller med Mirran, men ska köpa boken och försöka traggla med engelskan. Finns det någon liknande bok för overlock så kommer jag att köpa den också.
Jag har en som heter Sewing with Sergers The complete handbook for overlock sewing av Gail Brown och Pati Palmer. Ocksâ pâ engelska. Tror jag köpte den pâ Amazon
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons