Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-08, 09:57   #1
Tesö Tesö är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 18
Vilken overlock rekomenderar ni?

Hej!

För lite drygt ett år sen börja jag sy och jag syr mycket barnkläder i elakstiska tyger och har förstått att det är en overlock som gäller. Det är svårt att sy bra sömmar med vanlig maskin i elastiska tyger som ni vet så jag undrar om ni kan rekomendera en bra maskin till mig?
Jag behöver inte ha overlockens rolls roys men en bra prisvärd maskin som är enkel att förstå sig på.

Hoppas ni har nå bra tips
Tesö
Tesö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 10:45   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Brother 3034, pris ca 2700 om du köper den från England.
Mycket bra och lättfattad overlock. När jag köpte min för dryga året sen var det bara att packa upp, kolla snabbt i bruksanvisningen och sen sy.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 11:33   #3
Tesö Tesö är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 18
Tackar för tipset, sak googla
Tesö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 09:07   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Är det någon som vet om det finns en återförsäljare för Brothers täcksömsmaskiner i England också? SMD har bara Janomes och Babylocks täcksömsmaskiner. Och Janomes vågar de väl inte skicka till Sverige (för det gällde väl alla maskiner)?

Jag funderar på att ersätta min älskade Singer till två maskiner istället nu när jag har mer plats i syrummet. Lite vågat då min Singer är jättebra!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 09:52   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag mailade SMD förra veckan angående brothers coverstich, fick detta svar...The Brother cover hem machine was the 2340CV but was soon discontinued in the UK as it was an expensive modified overlocker that didn`t prove very popular.

Fick oxå svar om att Janome stoppet gäller fortfarande men fick tips om Elna 444 coverstich istället. Är samma maskin som Janome 1000CPX men får skickas till Sverige.

Funderar ft som bäst på den.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 10:35   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Hm, men Elna verkar inte ha så mycket tillbehör...
Jag har inte ägt någon Elna någon gång och jag är lite tveksam. Om du köper får du recensera...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 20:09   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Janomes tillbehör passar till Elna:an.
Ja, köper jag den ska ska berätta men funderar nog ett tag. Det är ju ändå en del pengar och frågan är om jag egentligen behöver den eller om jag bara vill ha en.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 10:08   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Det låter fint. Det finns förmodligen lite recensioner på webben också om jag hade haft energi att leta...
Det man inte kan göra med två masiner istället för en är ju en femtrådars säkerhetssöm... Nu använder jag ju inte den så särskilt ofta... Och sen är jag ju hemskt nöjd med min Singer den är robust och ruskigt stark.

Jag tror att det kan röra sig om ett fall av köplust. Jag skall nog behålla trotjänaren ett tag till.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 11:54   #9
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Mariatherese: Om du är nöjd med singerns täcksöm så tycker jag inte att du ska byta, framförallt inte till janome/elna. Jag har haft en coverpro och jag var inte nöjd, en massa hoppstygn hela tiden.. Du kan ju köpa en ny ren overlock och använda singern som täcksömsmaskin. Finns ju inget som säger att man inte bara kan använda en kombinerad maskin som täcksömsmaskin. Jag bytte ut min coverpro till en kombinerad pfaff och använde den som täcksömsmaskin. Funkade väldigt bra
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-11, 12:07   #10
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Så sant! Min make föreslog precis samma sak. Jag behöver ju inte sälja min Singer och en enkel overlock är ju inte så dyr. Fast egentligen vet jag inte om jag har något behov... det tar bara ett par minuter att trä om min lille Singer. Sen är det bara att trycka på pedalen så säger den "vrooom"...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 18:21   #11
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Någonstans kan jag tycka att det är helt rätt att Janome tappar kunder till Elna när de gjort det fatala misstaget att försöka kringgå EU-s frihandelsavtal.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 18:38   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Någonstans kan jag tycka att det är helt rätt att Janome tappar kunder till Elna när de gjort det fatala misstaget att försöka kringgå EU-s frihandelsavtal.
Det är ju Janome som ligger bakom Elna så dom förlorar tyvärr inget på att fler väljer Elna framför Janome maskiner.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 19:01   #13
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jaha, det hade jag ingen aning om.

Hur många tillverkare är det egentligen vi väljer mellan på den Svenska marknaden?
Singer/Husqvarna/Pfaff ägs ju av samma ägare. Janome/Elna av en annan. Och sen är det Brother som är själv då eller?

Luktar ju nästan lite oligopol detta...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 10:57   #14
kakmonstret kakmonstret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 79
Sticker in med en liten fråga här...

Vad är det för "fel" på Janome eftersom de inte skickas till sverige? Men i england säljs de?

Bara nyfiken
kakmonstret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 12:32   #15
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Det är Janomes generalagent som inte tillåter återförsäljarna i England att sälja till Sverige. Detta pga att maskinerna är väldigt mycket billigare i Sverige. De ställer sig alltså över den fria handeln i EU. Många har bojkottat Janome pga av detta. Finns flera trådar där detta diskuteras
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons