Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-12, 23:04   #1
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vilka "udda" intressen har du?

Man kan ju anta att den som hänger på sysidan har ett STORT intresse av textilslöjd (sömnad, stickning, virkning, tovning ...), MEN har ni någon annan, från textilhorisonten betraktat, udda sysselsättning eller hobby?

Jag har en, i sig, inte speciellt udda hobby. Dock skiljer den sig väsentligt från mitt stora intresse av korsettsömnad; jag bygger rörförstärkare och högtalare.

Jag vill också peka på den här tråden i ett typiskt audioforum där samma fråga ställdes:
Min andra hobby - Bekännelser om min nördighet.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 06:54   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det finns egentligen två saker jag har väldigt stor fallenhet för, det ena är sömnad och det andra matte. Jag är inte helt säker på om det sista räknas som en hobby, men med tanke på att jag i drygt ett år av fri vilja tagit mig till universitetet här för att fortsätta läsa (lägg in i beräkningen att jag är gymnasieelev och den genomsnittlige natur-elevens vilja att lägga på sig mer arbete i ett sådant ämne är inte sådär jättestor), att jag bestämt hävdar att matematiska lösningar kan vara vackra och att jag tillhör de bästa i Sverige i min åldersgrupp så tycker jag att det borde räknas...

Jag tycker mest det är intressant hur förvånade människor blir. De som känner mig som sömnadstokig har väldigt svårt att se mig som mattemänniska och tvärtom. Tydligen så ska man inte vara både och... :P
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 08:25   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
numera blir det inte så mycket av det, men jag har dansat squaredans i ca 15 år tidigare. Ett annat mer udda men superkul intresse är geocaching, dvs skattjakt med gps.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 08:30   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Stämmer bra det Jimipe! Matematiker här också, och det är den rollen de flesta känner mig. Att jag gärna syr förvånar dem oerhört!

Så för mina kollegor och industrikontakter är mitt maskinbroderi ett "udda" intresse. Att det ligger massor av teknik bakom och att jag kan en hel del om själva maskinerna och hur de funkar, rent tekniskt, kan ses som "udda" av de textilintresserade istället...

Räknas dykning som "udda"? För det gör jag också... Och mekar med husvagn och husbil (och inom de kretsarna tycker man också att det är märkligt att jag BÅDE syr och mekar...)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 08:39   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag är nog lite knäpp då för jag gillar att hyvla. Långa fina spåner som det låter rafs om och hyveln skär som en varm kniv i smör. Utmärkt material att tända brasan med.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 08:50   #6
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Nu fortsätter jag den här off topic-grenen av tråden: Jag är också matematiskt lagd och tycker att det hör ihop helt naturligt med sömnad eller i alla fall med mönsterfixande. Mönsterkonstruktion och ändringar involverar vinklar, linjer, avstånd, areor osv.

För att svara på TS fråga så tror jag inte att jag har några.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 10:18   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag lajvar alldeles för mycket för att det ska var hälsosamt och dockor av många slag har också alltid varit ett stort intresse. Bägge delar går väl ihop med sömnaden till viss del, men involverar en hel del andra roliga material också. (plast, läder, silikon, latex, trä, metall etc.)

Annars målar, pysslar och bygger jag rent allmänt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 10:35   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det var underbart att höra om matematiken.
Jag har lite varit inne på att konstruera korsetter, inte med matematiska formler direkt, men med lite matematik. Jag har sett en del beskrivningar på UB-korsetter med beräkningar, samma borde kunan göras med ÖB.

Jag var väldigt intresserad av engelska modelljärnvägar och hade ett tiotal lok jag byggt och ett 40-tal vagnar men allt stals för 10 år sedan. Intresset finsn kvar men nu är det för dyrt att starta om igen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 10:36   #9
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Tidigare så red jag mycket men nu har jag degraderats till hästskötare åt min dotter och vår häst. Det är väldigt avkopplade att mocka i stallet eller sitta och tjata med andra hästföräldrar på läktaren i ett kallt ridhus. Där diskuteras allt mellan himmel och jord.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 03:26   #10
Littlefox Littlefox är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 36
Udda intressen... Har alldeles för många intressen. Hihi. De största förutom sömnad är sportfiske, teckna, måla, skulptera, blogga offline och shoppa. Fast shoppa är väl kanske inte så jätteudda, iaf inte för oss tjejer :P
Littlefox är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons