Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-13, 09:12   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Usch va kalantig,,, Arrghhh

Sent igår blev jag klar med Linns jacka. Allt har gått som smort till sista momentet, knapphålen, jag hatar knapphål.Börja med att det automatiska knappålen på maskinen inte fungerar,maskinen är trasig. Det manualla knappålet på maskinen fungerar dock så det fick bli det efter en massa sprättande.

Sen är det dags att öppna knapphålen. Jag är alltid väldigt försiktig för jag har för länge sedan sprättat sönder ett knapphål. Numera sätter jag alltid en nål tvärs över för att sprättaren ska stoppa innan tränsen. Sagt och gjort tar fram sprättaren som är helt ny och av ett nytt märke för mig. Fattar inte riktigt hur det går till men när jag håller på att sticka ner sprätten så far den iväg åt sidan!!!! 1,5 cm helt åt fel håll, har aldrig hänt förut! F-n va arg man blir. Jag tog inte ens i. Märkte sedan att sprättaren är mycket vassare än jag är van vid. Ja ja blev till att laga och det är väl bara jag som kommer se det, det mesta döljs av knappen. Men en perfekt sydd jacka i övrigt blir märkt för alltid...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 09:24   #2
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Usch vad tråkigt!
Att sprätta sönder mer än man tänkt sig har alltid varit min stora fasa när det gäller knapphål.

Jag brukar sätta ner sprätten i början av hållet och sedan sticka upp den i mitten innan jag för den framåt, sedan från andra hållet. Hittills har det alltid gått bra.

Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 09:31   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Problemet var att jag han inte ens få ner den ordentligt

Jag ska nog gå över till vass kniv och skärmattan istället.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 10:38   #4
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Åh nej, vad trist! Men det är säkert ingen annan än du som kommer att märka något.

Att sprätta knapphål är alltid lite nervöst...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 10:44   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kan inte annat än hålla med att det är lite läskigt när man ska sprätta knapphål. Jag trodde att jag totalt misslyckats med knapphålen nu sist på dopklänningnen men det visade sig att det bara var jag som varit feg och sprättat för kort.
Att sätta en knappnål för att inte sprätta för långt var ett bra tips. Jag är alltid rädd att göra just det.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 10:45   #6
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
vilken otur. Jag använder en lite, och mycket spets saks och klipper en lite bit i taget jag tycker den är lättere att styta.Det är en saks som är beräknat till att klippa ut till brodyr, den var dyr,men alla pengarna värd.
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 11:12   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Mmm jag har en sådan sax men gillar inte den till knapphål, lite klumpiga även om den är liten. Jag har ju sprättat massor av knapphål utan problem, det är väl därför det känns extra retligt + att jag ju inte ens hade fått ner den ordentligt i tyget. Det brukar ju vara lite trögt men inte med denna sprättare svooooosch sa det...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 15:24   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Vet precis vad du menar! Det svåraste hittills var knapphålen till en gothic lolita klänning, i fyra lager tyg vid kanpphålen... Som tur är så är jag rätt van vid min sprättare, men det gällde att hålla tungan rätt i mun så man inte drar iväg alldeles åt helskotta
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 16:50   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ajaj vad nesligt. Kan man skylla på att det är fredag den 13:e kanske. Knapphål är en fasa och håller man inte tungan rätt i mun så vet man inte vad som händer när det händer om det händer. Men som du själv säger, det är nog bara du som vet att sprätten slant på fel ställe. Men nesligt är det och ibland går det fort och fel!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 11:04   #10
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
När jag syr knapphål på maskin så klipper jag upp dem med en knapphålssax, när jag syr knapphål för hand så slår jag upp dem med knapphålsjärn så vet man att varje knapphål blir exakt så långt som det skall bli.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 21:21   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Unhappy Ännu mer trasig!

Det har nog gått troll i den här jackan. I dag kom Linn hem från skolan och har fastnat med fickan så det är en 12 cm lång reva i tyget, suck!
Farmor som betalat tyget har inte ens hunnit se den....
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 21:24   #12
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Men nej! Hoppas du lyckats laga det lite snyggt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 10:03   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nog gick det troll i denna jacka...skulle sälja den på en klädbytardag men den blev stulen...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 11:02   #14
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Dåligt stil... men någon tyckte uppenbarligen att den var snygg i alla fall.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 03:30   #15
Awa86 Awa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 16
Vem avskyr inte knapphål...

Personligen undviker jag knapphål som pesten, har ingen aotomatisk på symaskinen så det är ett himmla rattande till att börja med sen blir de jämt snea, tack och lov har inget hänt när jag sprättat, jag lärde mig av en syslöjdslärare att sprätta mot mitten dvs. jag sprättar hälften från vardera håll mycket försiktigt.
Awa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons