Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-03, 13:30   #1
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Tovning av virkat

Fick ett plötsligt infall om att virka grytunderlägg (julklappar) i ullgarn, runda, som därefter skall tovas i maskin.Vartofta hade ett prisvärt ullgarn avsett för tovning, som jag skickat efter.
Skall man virka i dubbelt garn? tjocklek på virknål? Tar tacksamt emot alla förslag.
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 21:29   #2
dajdaj1 dajdaj1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 15
När du vill tova det du gjort av garn så kan du bestämma hur "ihoptovat" du vill ha resultatet genom att välja grovlek på virkkrok/stickor. Även om garnet du använder tovar sig bra så kan det inte tova sig mer än vad som det finns plats till. Jag menar att virkar du med en tunn virkkrok så blir maskorna mindre från början och kommer att "hålla emot" när garnet vill tova sig.

Vill du ha underlägg som är riktigt stadiga och vältovade så ta en grov virknål - i förhållandet till garnet- virka en stor sladdrig sak och låt den sedan tovas rejält i maskinen. Enkelt eller dubbelt garn väljer du efter hur "tjockt" du vill ha underlägget.

Sen ..om du har tillgång till en torktumlare är den ännu bättre att tova i. Blöt bara det du ska tova ordentligt innan du stoppar in det (nä det ska inte rinna av det men det ska inte bara vara "lite fuktigt") Helst tillsammans med nåt annat så det inte blir för lite i tumlaren. (gammal blöt frottehandduk tex) Ta ut och kolla efter en liten stund, vill du ha det mer tovat - in med det igen, har det hunnit torka - blöt det igen och in med det.
Det är lättare att tova det till den kvalitet du vill ha och går åt mindre med vatten än med tvättmaskin. Glöm bara inte att tömma luddfiltret efteråt
dajdaj1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 10:55   #3
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Thumbs up

TUSEN TACK!
Det här skall jag verkligen testa.
Gunilla
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 11:48   #4
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Det blev jättebra, tycker jag själv i alla fall. Lägger ut kort så småningom.
Virkade med 9 virknål.
Slängde in i tvättmaskinen - i tvättpåse - tillsammans med den kulörta 40-tvätten och därefter in i torktumlaren,och sedan pressning.
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons